Speed triple, vad för kontaktstycke under sadeln?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
På en speed triple -98 (insprut) under sadeln går det 20 svarta kablar i olika tjocklekar till ett kontaktstycke (hona). Det sitter en hane på som byglar ihop vissa av kablarna.
Kablarna går in i kabelstammen.
Vad är detta??

Finns ej på elschemat och Triumph teknisk support visste inte
 
Jag har också haft det i åtanke..
Oxå funderat på om det kan ha nåt att göra med strypning

Grejen är att detta kontaktstycke har brunnit och jag har lite problem med hojen
 
Kan du inte ta en bild på kolstycket, så det framgår vart det sitter och lite hur det ser ut? Det jag tänker på är kontakten där de sätter in prylen som man mappar hojen med...:confused:
 
Ligger tyvär hemma sjuk, men tror jag ska ner till verkstan imorn så då kan jag knäppa en bild

Det är iaf inte diagnostikuttaget

Det sitter precis vid batteriet, går in i den kabelstammen som går till höger om batteriet
 
Har en Triumph - 00 och där finns liknade kontaktstycke under tanken, med bygling som du beskriver
Och den är till för larminkoppling samt att tar du bort byglingen så startar ej hojen (om jag minns rätt så går det via sidostödet)
På mitt elschema finns detta k-stycke och bygling med

Kan detta var till någon hjälp?
 
Har en Triumph - 00 och där finns liknade kontaktstycke under tanken, med bygling som du beskriver
Och den är till för larminkoppling samt att tar du bort byglingen så startar ej hojen (om jag minns rätt så går det via sidostödet)
På mitt elschema finns detta k-stycke och bygling med

Kan detta var till någon hjälp?


Tackartackar..

För att klargöra sitter det ännu ett kontaktstycke, dock med endast en (röd) kabel som byglar 2 kontakter. Ba så det inte är den du menar?
 
Nu var det ett antal år sedan jag monterade larmet och då blir minnet lite suddigt :D
Men byglingen som jag tog bort var en svart tråd och där skulle larmkontaktstycket installeras
Tittade även på elschema (-00) som jag har och där finns inget mera kontaktstycke - precis som du skriver

Men det är väl "original" - så att inget eftermarknads pryl som är installerad (avinstallerad)

Och sedan vet inte Triumph supporten heller?? Låter konstigt - dessa borde ju verkligen veta.

Är den svensk såld? Har för mig att jag sett något om Usa modeller, som har lite annorlunda konstruktion pga hårdare avgasregler

Får du inget bra svar här, gör ett försök med http://www.tomccsweden.se/

Men hittar du svaret , så återkom, för nu är man nyfiken
 
Det är varvtalsregulatorn!
Klipp av den svarta kabeln och montera ett 32k motstånd istället och vips, du har frigjort 30 vilda kusar till samt flyttat varvstoppet till 14275 rpm!

Lycka till!
 
Nu var det ett antal år sedan jag monterade larmet och då blir minnet lite suddigt :D
Men byglingen som jag tog bort var en svart tråd och där skulle larmkontaktstycket installeras
Tittade även på elschema (-00) som jag har och där finns inget mera kontaktstycke - precis som du skriver

Men det är väl "original" - så att inget eftermarknads pryl som är installerad (avinstallerad)

Och sedan vet inte Triumph supporten heller?? Låter konstigt - dessa borde ju verkligen veta.

Är den svensk såld? Har för mig att jag sett något om Usa modeller, som har lite annorlunda konstruktion pga hårdare avgasregler

Får du inget bra svar här, gör ett försök med http://www.tomccsweden.se/

Men hittar du svaret , så återkom, för nu är man nyfiken

Vi har oxå lurat på om det kan vara en californiamodell
Jag har inte kikat på om den är norsksåld eller import

Det lutar imot att jag fixar ledningarna som brunnit och struntar i vad det är för nåt .. tyvär. Men får jag reda på det återkommer jag

Det är varvtalsregulatorn!
Klipp av den svarta kabeln och montera ett 32k motstånd istället och vips, du har frigjort 30 vilda kusar till samt flyttat varvstoppet till 14275 rpm!

Lycka till!

Jag föreslår att du hittar dig ett vinterintresse och slutar tramsa, så slipper du bli bannad
 
Last edited:
Är nog inget tips - men bläddrade lite i rep.boken och där står det att under sadeln finns det ett kontaktstycke med 12-stift, som användes för att koppla in ett instrument för felsökning
Det har med tändningen att göra - man kopplar isär tändning/kabel, men du har 20 kablar och en bygling!
 
Är du duktig på engelska, så borde det finns något forum i England, som kanske kan ge något
 
Jag har förövrigt åtgärdat kablarna och nu fungerar cykeln som den ska (den dog sporadiskt förut)
 
Då måste det kännas skönt nu - att det "bara" var detta felet och inga följdfel
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top