Speed triple utan servicebok

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Jag har haft kortet i drygt en vecka nu och är på jakt efter en hoj. Har hittat en Speed Triple -05a som ligger ute för ett bra pris. Det enda som jag tycker är mindre bra är att säljaren inte har någon servicebok vilket ger mig noll koll om hojens historia. Att den dessutom inte är besiktigad gör mig lite mer osäker. Däremot tycker jag den är riktigt fet (det är den äldre karossen, som i mitt tycke är snäppet coolare) och jag är sugen på den. Jag ska i alla fall ge den en chans och kolla på den och se vad som erbjuds.

Är det något mer än bara "svampiga" bromsar jag ska kolla på och säkerhetskontrollen som man lär sig på körskolan, typ stötdämpare, ledningar, kedja, lager etc.?

Om nu hojen är kanon och jag köper den, kan man ordna en servicebok från någon Triumph-återförsäljare för att i alla fall få en historia från mig?

Tackar för svar!
 
Last edited:
Om du köper den och besiktar den så har du papper på att den är OK vid dåvarande mil, som även kommer stå på besiktningspappret. Om du sedan lämnar in den på service får du ju papper (kvitto) på det med reg nr och miltal som fyller samma syfte som serviceboken.

Så löser du den biten iaf:)
 
Du kan väl spara alla kvitton på delar du köpt till den, och föra en egen bok på saker du gör med cykeln? Själva boken fyller väl ingen funktion om inte service görs av verkstad. Eller du kanske menade att du kommer lämna den på service framöver? I så fall kan du väl spara kvitton och be dem skriva tydligt vad som är kollat/bytt? Om du inte får en bok.

Jag skulle inte köpa en cykel utan dokumentation, men beroende på pris och skick kan det bli en fin affär i alla fall. Man är olika hur man resonerar.

Jag känner inte till några typiska fel förutom att bromsarna kan vara svampiga. Titta i Speed tripletråden.
 
Ja, som ni säger kan jag själv starta en historia from. mig så får de 5 första åren vara historia! Första intrycket när man ser den säger nog en del om dess historia med och sen får man hoppas på att den inte bara är snabb-putsad till visningen :)

Vi får se om vi ses på vägarna snart!
 
Garantin gäller ju ändå inte. Har inte servicebok på min Fireblade från 98.... Dock har jag kvitton för ca 15k för vad som är gjort med service och slitdelar osv de senaste 3åren. Så kolla läget. Använd det till att pruta lite. Vet inte om det går att få ut besiktningshistorik via regnr?
 
Jag resonerar att om det inte finns stämplad servicebok eller annan
dokumentation typ kvitton på jobb och delar så har den aldrig servats.
:mattias

Visst finns det folk som slarvar bort grejer, alla kan ha otur.
Men jag skulle bara ge betalt för en helt oservad hoj.
Det vill säga snorbilligt.

Om inte säljaren fattar det, välj ett annat objekt.
Det finns sjukt mycket ute och marknaden är seg.
Som köpare är du kung, utnyttja det! :tummenupp

Om din trajja:
-Finns det tidigare protokoll? Kan annars tas fram på bilprovningen på nätet av ägaren. (om han nu vill det? :rolleyes:)
-Säger han att den servats? Om så, var? Vet man servicestället kan de ofta ta fram gamla fakturor.

Är det denna?
6085631818.jpg


Jag skulle hellre köpa en 2 år äldre med komplett historik om priset var detsamma.

/e
 
Service på en 2Kmila hoj?
Den är ju inte ens på första ventilspelskontrollen.

Ska vara om man skitit i att byta olja i den men det gör nog de flesta.
(alltså, de flesta byter olja)

Pruta ner några tusenlappar för serviceboken och brist på dokumentation, kontrollera ramnummer mot regpapper.
Kolla oljenivån direkt, är den för låg så kan man ju fundera på nuvarande ägarens intresse för service.
Kontrollera att det inte finns något läckage från motorn när den är varm.
Provkör och kolla att växlar går i som förväntat.
Kolla styrändar, motorkåpa och där styrändar kan ha slagit i ramen så den inte är lagd tidigare. Orginalavgassystem kan behövas för att få den genom besiktning, dock lång ifrån alltid. Styr och svinglager bör kontrolleras då det är lite meckigt att byta. Hjullager byter du på 15 minuter och det kostar några hundralappar.
Om ägaren påstår att ventilspelskontroll är gjord (vid 2000 eller 2400 mil), be att få se mätprotokollet, annars bör du göra det själv.
Vad det gäller service på verkstad så har jag mindre förtroende än för hemmapularna.
Ärligt, hur många åker inte omkring med för gammal bromsvätska för att deras verkstad tycker det är drygt att byta men stämpel i boken får man.

Om du köper hojen, byt motorolja, filter (orginal) och bromsvätska direkt (inte många hundralappar på Biltema).
 
Last edited:
Vill man så tror jag att en bok kostar 500:- så kan du ju stämpla vidare om du vill men de hjälper dig ju inte att få reda på historiken.
 
Tack för många bra tips! Jag ska verkligen ha det i åtanke när jag tar en titt på den. Som ni säger så tänker jag inte betala 38k för den, utan med allt som saknas och är osäkert kan man pressa priset med. Att den dessutom varit ute i snart en månad är till min fördel.

Engström: Det är just den hojen jag ska kolla på.
Hittade en länk på Bilprovningen om besiktningshistorik: http://www.bilprovningen.se/externt...4E3864D01DBC12573320035A312!opendocument&m=34

Ska ta mig en titt där och se vad den säger.
 
Varför sådan hysteri på servicebok och en stämpel?
På dessutom en gammal hoj utan garantier?

I många fall är det betydligt bättre gjort om man gör sakerna själv i lugn och ro än att lämna in skiten på verkstad till ngn sönderstresad meck som glömmer än det ena än det andra...
 
Ja, som ni säger kan jag själv starta en historia from. mig så får de 5 första åren vara historia! Första intrycket när man ser den säger nog en del om dess historia med och sen får man hoppas på att den inte bara är snabb-putsad till visningen :)

Vi får se om vi ses på vägarna snart!

Jag har inga problem med en hoj utan garanti kvar som saknar servicebok om priset avspeglar det.

Min har nu gått 7700 mil (servad enligt bok) och gått som en dröm hittills så 2000 mil är ingenting.

Kolla allmänskick.
Provkör, slirande koppling kan betyda mycket slangning eller fel olja.
Efter provkörning töm ur lite olja och kolla hur den ser ut
Kolla elkablarna vid styrhuvudet om det är "nött", "tejpa" om du köper och det är nött.
Kolla lite elkopplingar efter korrosion.
Kolla gaffelben och packboxar (packboxarna är lätta att byta själv)
Kolla efter glapp i lager(hjul, sving, styrning,.....
Kolla att den spårar
Pruta priset på en fullservice(med ventilkoll ca 5500;-) och gör den om du köper den.
Lyssna efter "oljud". Den ska vina och det rasslarom kopplingen. Rasslet ska försvinna om du kopplar.ur
Kolla färgen bå bromsoljan, den skall vara ljust gul om inte byt ifall du köper hojen.

Som någon sagt tidigare i tråden kolla i Speed triple tråden, finns massor av info.

Bilden Engström lagt upp är som flera andra sagt inte en -05.
 
Last edited:
Varför sådan hysteri på servicebok och en stämpel?
På dessutom en gammal hoj utan garantier?

I många fall är det betydligt bättre gjort om man gör sakerna själv i lugn och ro än att lämna in skiten på verkstad till ngn sönderstresad meck som glömmer än det ena än det andra...

Instämmer. Jag har alltid lyckats glömma boken på varenda service så min bok är ostämplad men Yamahacenter bedyrar att de har historiken sparad så det kan vi ta när som helst.

Dessutom: kollar du äktheten på stämplarna?
 
Instämmer. Jag har alltid lyckats glömma boken på varenda service så min bok är ostämplad men Yamahacenter bedyrar att de har historiken sparad så det kan vi ta när som helst.

Dessutom: kollar du äktheten på stämplarna?

Näe, jag är inte ens intresserad av ngn servicebok och än mindre om stämplarna är äkta eller ej. Jag har aldrig lämnat ngn hoj till en auk verkstad för att serva den heller så. Men hör och häpna så är min hoj ändå väl omhändertagen och servas oftare än vad som är nödvändigt bara för att den ska hålla och gå bra.

Det märks på hela hojen om den är väl omhändertagen eller ej och det spelar mer roll för mig än vad en bok och en stämpel säger :)
 
Näe, jag är inte ens intresserad av ngn servicebok och än mindre om stämplarna är äkta eller ej. Jag har aldrig lämnat ngn hoj till en auk verkstad för att serva den heller så. Men hör och häpna så är min hoj ändå väl omhändertagen och servas oftare än vad som är nödvändigt bara för att den ska hålla och gå bra.

Det märks på hela hojen om den är väl omhändertagen eller ej och det spelar mer roll för mig än vad en bok och en stämpel säger :)

Mig med. Jag höll bara med dig. Frågan var till "andra".
 
Provkör, slirande koppling kan betyda mycket slangning eller fel olja.
Efter provkörning töm ur lite olja och kolla hur den ser ut
Kolla elkablarna vid styrhuvudet om det är "nött", "tejpa" om du köper och det är nött.
Kolla lite elkopplingar efter korrosion.
Kolla gaffelben och packboxar (packboxarna är lätta att byta själv)
Kolla efter glapp i lager(hjul, sving, styrning,.....
Kolla att den spårar
Pruta priset på en fullservice(med ventilkoll ca 5500;-) och gör den om du köper den.
Lyssna efter "oljud". Den ska vina och det rasslarom kopplingen. Rasslet ska försvinna om du kopplar.ur
Kolla färgen bå bromsoljan, den skall vara ljust gul om inte byt ifall du köper hojen.
.

det där är dröm spekulanten att få på sin hoj,
sen ska man sparka lite på däcken och se så dom sitter kvar också
 
Näe, jag är inte ens intresserad av ngn servicebok och än mindre om stämplarna är äkta eller ej. Jag har aldrig lämnat ngn hoj till en auk verkstad för att serva den heller så. Men hör och häpna så är min hoj ändå väl omhändertagen och servas oftare än vad som är nödvändigt bara för att den ska hålla och gå bra.

Det märks på hela hojen om den är väl omhändertagen eller ej och det spelar mer roll för mig än vad en bok och en stämpel säger :)

Sedan så ska man ju lita på personen som säljer hojen, eller? Det går att putsa till en rätt uselt skött motor från utsidan.

Om man inte har stämplad servicebok eller kvitton från inköp av t.ex. olja, filter osv. så skulle jag ta mig därifrån.
 
Är det hojen som "engström" visade upp så tyckte i.a.f. jag att den var i taskigt skick när jag letade efter en S3:a.

Den har inte originalstyret utan Clip-on, den är lagd på andra sidan som inte syns och "lagad" med en tutsch-penna. Dåliga däck mm.

Men allt beror så klart på priset med. Kan säga att den varit ute i omgångar i över två månader nu.

Det är en -04a och inte -05 (Uttagen -05 möjligtvis)
 
Sedan så ska man ju lita på personen som säljer hojen, eller? Det går att putsa till en rätt uselt skött motor från utsidan.

Om man inte har stämplad servicebok eller kvitton från inköp av t.ex. olja, filter osv. så skulle jag ta mig därifrån.

Varför då? Bara för att kvitton på olja å filter finnes betyder det väl inte att det är bytt? ;)

Är du en sån som inte köper en hoj för att den ramlat också?

Det brukar ju också vara saker många här inne blir hysteriska över och då kan man inte köra hojen helt plötsligt för hela ramen kan ju trilla i 1000 bitar om man använder den... SUCK

Men om man är så petnoga med servicebok och tror att man får en så pass mkt bättre hoj för att den är ifylld så kan ni väl helt enkelt köpa cyklar med det eller ännu bättre köpa en splitterny hoj så är problemet löst.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top