Speed Triple utan drag

S.O

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sundbyberg
Hoj
cbr1000rr, Versys 650
Jag har problem med min S3 -06. När man drar på gas snabbt så dör den. Väldigt irriterande tex vid rödljus. Det går bra om man varvar upp den lite långsammare men vrider man på för snabbt så...nä. Dessutom går den ryckigt och ojämnt, speciellt kring 4000 varv. Allt är original. Servad enligt bok och har gått 1300 mil. Någon som har en idé om vad man ska titta efter? :huvet
 
Last edited:
Låter som ett fel som jag trodde Triumph hade åtgärdat, nämligen fukt vid tändstiften.
Värt att kontrollera i alla fall.
 
Låter som ett fel som jag trodde Triumph hade åtgärdat, nämligen fukt vid tändstiften.
Värt att kontrollera i alla fall.
Jag håller med på det. Det är den typen av beteende det brukar bli, lite mer eller mindre symptom bara beroende på mängden fukt
 
Jag håller med på det. Det är den typen av beteende det brukar bli, lite mer eller mindre symptom bara beroende på mängden fukt

Hmm, behöver man låta tändspolar och hela skiten ligga öppet och torka eller räcker det med att byta stift. Hur kommer man förreaten åt stiften? Det verkar smalt när nere??
 
Jupp, tändstiften kan det vara eller så är det den jäfla tippventilen på tank evakueringen. När den slutar fungera så blir det undertryck i tanken och då beter sig hojen som du beskriver. Byt ut skiten mot en bit rör.

Kolla tändstift, ganska enkelt.

Av med tanken.
Upp med tändspolarna.
Se till att torka, suga, blåsa ur skit och vatten ur tändstiftsbrunnarna innan du skruvar ur stiften. 3/8 spärrskaft/förlängare/led/tändstiftshylsa. Finns perfa grejer till detta på Biltema. Det vänstra stiftet är lite pyssligt.
Om det är grisigt så har du anrtagligen inte fått dit dom nya tätningarna. -06 hade inte dom som orginal. Be dom fixa det vid nästa service.
Gör rent och se till att tätningarna sitter rätt och ha på något smörjmedel innan du trycker dit tändspolarna. Tätningar skall aldrig monteras torrt.
 
Last edited:
Jupp, tändstiften kan det vara eller så är det den jäfla tippventilen på tank evakueringen. När den slutar fungera så blir det undertryck i tanken och då beter sig hojen som du beskriver. Byt ut skiten mot en bit rör.

Intressant... var sitter den jäfla tippventilen?

Skulle det i så fall innebära att om man testar gasresponsen med öppen tank så ska det funka bättre?
 
Last edited:
Intressant... var sitter den jäfla tippventilen?

Skulle det i så fall innebära att om man testar gasresponsen med öppen tank så ska det funka bättre?

Japp, när den bråkar öppna tanklocket. Är det svårt/pyser till så är det tippventilen. Den är en svart plastmanick som ser ut ungefär som ett litet soppafilter och sitter på en av slangarna på vänster sidan. Vid drevet ungefär.
 
Japp, när den bråkar öppna tanklocket. Är det svårt/pyser till så är det tippventilen. Den är en svart plastmanick som ser ut ungefär som ett litet soppafilter och sitter på en av slangarna på vänster sidan. Vid drevet ungefär.

Tack för tipsen! Det är faktiskt så att det pyser (suger) när jag öppnar tanklocket. Jag har märkt det men trodde inte att det var något fel med det. Iväg till Biltema och köpa hylsor alltså och sen gräva fram tippventilen. Och igen... tack för hjälpen! :tummenupp

/S.O
 
Tack för tipsen! Det är faktiskt så att det pyser (suger) när jag öppnar tanklocket. Jag har märkt det men trodde inte att det var något fel med det. Iväg till Biltema och köpa hylsor alltså och sen gräva fram tippventilen. Och igen... tack för hjälpen! :tummenupp

/S.O

Tänk på att det skall vara den lite mindre tändstiftshylsan.
 
Back
Top