Speed triple tvekar vid gas och ojämn tomgång

Kayastromdahl

Medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 2009
Tjenare, har nyligen köpt en Triumph Speed triple 1050 2009, upplever att den har lite ojämn tomgång (kanske även lite låg tomgång). Sen även när jag släppt gasen, och precis i början när jag vrider på gasreglaget så är det som att den blöddrar till, men sen går den bra när jag gasar mer.
Det sitter ett Termigioni helsystem på den och jag vet ej om det är flash:ad för det, då jag inte fick något klart svar från förra ägaren, vet inte om detta skulle kunna vara en bieffekt av detta? Vad tror ni? Hört att man kan beställa hem typ TuneECU och flasha själv, någon som gjort liknande?
Tack på förhand.
/Jakob
 
Ja de kan bero på att de är helsystem och speciellt om även luftburken är öppnad mer än org samt annat luftfilter. De kan bero på en dålig mappning mot de prylarna eller helt org mappning. Tunecu funkar bra så de kan du skaffa och köpa kabeln på ebay som ex. Leta sedan åt en mapp på tunecu eller något forum som ser ut att stämma bäst mot ditt helsystem samt luftburk och ladda in den. De kan bli hyfsat rätt men inte helt bra ber på hur bra mappen är gjord. Jag har provat många gratismappar som folk gjort i bänk världen över och de har funkat skapligt på min ktm 990. Den mapp jag gjort själv med lambdamätning ute på vägarna är dock bäst men de kräver lång erfarenhet at mappning av motorer. Du kan även låta bromsa den på någ firma som justerar in mappen med Tunecu de blir klart bäst om de vetr vad de gör.
 
Ja de kan bero på att de är helsystem och speciellt om även luftburken är öppnad mer än org samt annat luftfilter. De kan bero på en dålig mappning mot de prylarna eller helt org mappning. Tunecu funkar bra så de kan du skaffa och köpa kabeln på ebay som ex. Leta sedan åt en mapp på tunecu eller något forum som ser ut att stämma bäst mot ditt helsystem samt luftburk och ladda in den. De kan bli hyfsat rätt men inte helt bra ber på hur bra mappen är gjord. Jag har provat många gratismappar som folk gjort i bänk världen över och de har funkat skapligt på min ktm 990. Den mapp jag gjort själv med lambdamätning ute på vägarna är dock bäst men de kräver lång erfarenhet at mappning av motorer. Du kan även låta bromsa den på någ firma som justerar in mappen med Tunecu de blir klart bäst om de vetr vad de gör.
Ah okey, låter rimligt att detta skulle kunna vara boven då. Testar beställa hem TuneECU till en början då så får jag labba lite! Tack för bra och utförligt svar! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top