Speed Triple eller Street Triple

-Erik-

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-07 KTM Superduke 990
Ska införskaffa mig min första hoj och har spanat i flera månader nu efter en Speed triple. En 07-08 där någon stans ligger prisklassen för mig. Men för samma peng kan man få en lite nyare Street triple. (inte med dom nya lyktorna:zpy ) och ev lite billigare försäkring osv.
Vilka kör triple och vad har ni för erfarenheter? Är rädd att tröttna på en Street:gnissla

Vet att provkörning är det enda rätta, men tänkte bara höra om folk hade lite tips:tungan

Och inget snack om att Triplen är ful och sånt tjaffs, den är frän!:tummenupp
 
Det gjordes väl någon uppdatering av Speed triple -08, kanske värt att tänka på om du står o funderar mellan 07/08.

Jag har inte kört någon av hojarna men Street'en verkar onekligen var en lätthanterlig cykel och ger nog mkt sköj per krona! Prioriterar man dock mkt kräm och och lite fetare look så gå för Speed'en.

Men vill du ha "riktig cykel" så skall du köpa Honda CB1000RA.... :hihi
 
Speeden är ju sjukt mycket dyrare att försäkra.
Om du tröttnar så är det ju bara att byta för övrigt.
 
Förstahoj då skulle jag gå på Street Triplen.
Mycket kompetent hoj.
Satsa på en R modell om du hittar en.
 
Jag har kört båda och street hade en roligare motorkaräktär. Tyckte även att helheten var roligare. Prova gärna en Z1000 innan du bestämmer dig :)
 
Jag har kört båda modellerna massvis med gånger och testat de flesta årsmodellerna av senare slag. Street triplen måste vara bland de roligaste hojarna som finns. Sjukt busig hoj! Såklart inte samma tryck som i Speeden men lättare och härligare motorkaraktär imo. Det är visserligen en smakfråga, så testa båda så vet du själv!
 
Även jag har kört båda , både 08:orn samt 2012:or.
Visst är det mer pött i Speed, men jag tycker nog Street tripple:n var roligare att köra
Satsa på en street R :tummenupp
 
Satsta på en Street Triple R! Perfekt första hoj. Vill du dessutom köra lite bana framöver är den sjukt smidig och kompetent här! Jag funderar själv på att byta till en nyare Street Triple R.

Skulle du tröttna på effekten efter ett tag så kan du ju byta hoj, men jag garanterar att du inte tröttnar första året! Kör man den rätt så tror jag inte man tröttnar öht...
 
Jag Har kört min Speed -06 ca 3000 mil och jag har testat allt möjligt annat som z1000, hornet osv men hittar inget som passar lika bra. Streeten testade jag en gång men då kändes den liten. inte så mycket i storlek men att den inte var riktigt "där" på samma sätt som en Speed. På bana kan jag tänka mig att det blir en annan sak. Speeden är jävligt rolig på bana men där tror jag streeten kan utmana. Men ska man köra mycketa bana så kan man skita i båda och gå på daytonan.
Sen är det det ju en sak när man parkerar bredvid en kille som har en street...:7peta
 
Jag har kört dessa två av flera olika årsmodeller och min upplevelse är att Streeten generellt är roligare att köra aktivt.
Hade touring varit mer i fokus hade det lutat åt Speeden.

Mitt personliga val idag hade iaf fallit på Streeten trots att jag kört rätt mycket motorcykel genom åren.

Precis som du skriver bör du själv testa dem för se vilken som passar dig!:tummenupp
 
inte kört en street, men har en speed3 -05.. Speed är väldigt lättkörd men skulle se street som en bättre förstahoj då 1050:in har ganska hysteriskt vrid i mellanregistret vilket lätt kan slå tillbaka om man är oförsiktig/ovan.. Sen har ju streeten blivit prisad i många test, så jag tror inte heller man tröttnar på den i första taget.. Tycker du inte effekten räcker till så är det ju bara att byta...
 
Tack för alla tips!

Känns som att Streeten inte är helt borträknad ändå. Som sagt har inte jätte mycke erfarenhet än, så får sticka och prova båda när vädret tillåter och se vilken man fastnar för. Som de flesta nämnt, så har Streeten fått många bra utmärkelser så den kanske inte är så dum ändå:D
Men, jag ska klämma och känna lite så får vi se vilken det blir!:tummenupp
 
Jag har haft en speed 05a och nu street r och streeten är mycket roligare. Väger 30-40 kg mindre beroende på vilket avgassystem man använder och varvar mycket hårdare :-)
 
Hade själv en Street Triple R och saknar den imellanåt. Löjligt rolig vid aktiv körning, men lite varvig för motovägspendlande. I minsta laget för mina 187 cm, så kollade själv åt Speed Triplen innan det vart en sporthoj. Provkör båda.
 
Jag har provat Speed och Street R och street är mycket roligare. Motorn kanske saknar några hästar i jämförelse, men streeten känns mycket piggare och har en mycket roligare karaktär. Jag har svårt att se hur du skulle kunna ångra en Street. Jag blev sugen på att byta när jag provade och då hade jag ändå en Superduke. Jag kan ju bara tipsa om Superduken annars, det är en fruktansvärt rolig hoj! Servicen är rätt dyr, men annars är försäkringen via Bilsport o Mc relativt prisvärd.
 
Verkar som Street är roligare vid aktiv körning alltså. Kommer inte att ligga och pressa motorväg alls mycket, så tankarna och letandet går mot streeten mer och mer:D

Superduken har jag varit inne på också. Körde 690 duken emellanåt på körskola, och den va det bra bett i!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top