Speed triple 1050 vs Suderduke 990

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Behöver lite mer info, har läst o kollat en hel del men behöver ändå lite mer tips synnpunkter..

Har i dag en Sxv 550 supermotard.
Jag gillar ju de lekfulla med motarden men vill ha något mer andvändbart.
Som ska funka lite längre turer men även till lek.
Är ju lite rädd att jag kommer sakna motarden om jag byter..


Några speciella årmodeller man ska akta sig för??
Större service på resp, mil/ kostnad
Försäkring 27 år i mindre samhälle.
Allmänt för emot.
Smidighet?
Bankörning?
Kommer troligtvis att lägga max 70 + - lite


Mvh
 
Lite partisk kanske, men jag tipsar om Speedyn! (Utan att ha provkört en Superduke...) Schysst vrid och drag en bit förbi 200, så det räcker ganska bra att busa med, både i trafik och på bana!:tungan Jag har kört 2 bandagar med SMC i sommar och det var galet roligt med Speed Triplen. Går kanon att hänga med de som åker runt med plastekor som skydd framför sig!:D

Om du kikar i Speed Triple-tråden här under modellspecifika, så har det diskuterats en del om service på slutet. Stor service vid 2000 mil kostar tydligen en del...:rolleyes:

Bifogar resultat från bänkning som paPs gjort...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4445468&postcount=3623

Får nog råda att testa båda hojarna dock, för att se vad du själv gillar. Jag gissar att de har ganska olika motorkaraktär, en V-Twin mot en rad-3:a. Om du sen väljer hoj med hjärtat och vill ha lite karaktär på det du åker, då hamnar du ändå på en Speed Triple till slut!:tummenupp
 
SD om du vill ha nått som är nästan lika busigt som din SVX :fakta
 
Jag stod inför samma val för nästan 2 år sen och då föll valet på Speed Triplen.
Jag valde Speed Triplen pga av ägande kostnaden, som jag ansåg var lägre än SD'n.

SD'n har lägre service-intervall och har för mig att servicearna kostade lite mer.

Körmässigt så erbjöd bägge hojarna lika mycket glädje vid provkörningarna.

Skulle jag stå inför samma val igen så skulle jag utan att tveka välja SuperDuken.
Trajan var i min ägo i ca 7 veckor innan motorn rasade.
Återförsäljaren som sålde hojen (auktoriserad Triumph handlare) vägrade att reparera hojen under garanti och påstod att det var jag som hade kört sönder hojen...

Så för min del blir det aldrig Triumph igen...

Köp KTM så blir du nog inte besviken :tummenupp
 
Last edited:
Tror att SDn o S3an ligger i samma prisklass hos bilsport mc. Min går ner till 5800 hel/hel till nästa säsong då den blir 5 år gammal, (6800 nu), har smc rabatt oxå. Helt ok premie med tanke på vad det är för hojar plus att den gäller på bana oxå!
 
Gjorde samma val och det föll på SuperDuke..

Motivering:

S3 fördelar:
- Motorn, helt galet underbart vrid.
- ???

SuperDuken:

- GRYMT chassie
- Grymma bromsar
- Det är en KTM, hallå!!
- Grym attackkänsla

minus.. äter däck som en ko äter gräs:(
 
Stod i samma val förra våren - det blev en Superduke baserat på artiklar, nätet och magkänsla.

Så här efteråt kan jag summera mina 1100mil med V-tvin med ett sjujävla stort leende. :yoparty

Service vid 100 mil, 850 mil, 1600 mil etc. Betalade för 100-mila inkl Akrapovicpipor och mappning 10000kr vilket skall vara väldigt bra pris. 850-mila kostade 2300 tror jag.
Har bytt däck en gång, orginal Bridgestone BT016 hade väl klarat 1000 mil om jag velat men jag skulle på en SMC kurs så det var lika bra att byta.

Den är så lättkörd så det är skrattretande, finns det en lucka mellan bilarna så skjuter den dig dit bara du petar på gasen. Bottenvridet är underbart, treans växel tar dig från 40 till otäckt fort med skönsång från piporna så man borde ta STIM-peng av de som hör det.

Första kursen med SMC var i regn på Gälleråsen förra året, chassiet var otroligt förtroendegivande och då lärde jag mig att hojen klarar mycket mer än vad jag kan kasta åt den. Kurs två på Sviestad gjordes i våras och den knixigare banan var heller inget för hojen att bita i. Det finns mängder med folk i SD-tråden som kör på go-cartbanor och kan verifiera chassiet och bromsarna.

- har inte kört S3 så jag är ju något färrgad...orange -
:Bugar
 
Har ju alltid tyckt om s3 an sedan -05, när nya modellen kom.

O nu har jag haft motad i några år och är sugen på något annat,
Får dock inte vara alldeles för dyr att försäkra eller att äga då jag inte har jätte mycke tid till körning..

Har ju kollat väldigt mycke på s3an men sen har ja börjat sukta åt sd hållet
inbillar mig att den är lite mer lik motarden, bus, smidighet mm?

Är väldigt kluven..

Sxv jag har nu är lätt den roligaste hojen jag kör eller ägt.
Har haft gsxr 750 -02a
gsxr 1000 -03a
ktm 660 -04a
sxv 550 -06a
+ att man kört några andra bla husaberg 650, hornet 600, r1a
 
SuperDuke, så mycket kärlek & passion att Ducc'ar framstår som massproducerade Japaner.
 
+ för SD är utan tvekan känslan man får när man kör den. Gick från motard till SD och det var ett uppköp, vilket i sig säger en hel del tycker jag. När jag skulle köpa hoj gjorde jag den vinnande strategin jag har med flickvänner, går på utseende och hoppas att resten funkar också!

Funkar betydligt bättre på KTM kan jag med viss bitterhet säga. Den enda hoj som är brutalare i utseende än SD är väl isåfall SD-R, som jag var sugen på men för snål för att köpa.
 
Har en undring kring den faktiska skillnaden mellan en supermotard och SD. Någon som kan beskriva detta för en undrande?

Körställning! Sen är det säkert tusen grejer som skiljer, och det kan man ju kolla med att jämför bilder och data på hojarna, men körmässigt så är det just körställningen upplever jag det som. Och SM kanske känns ett nummer större när man baxar runt den, för det är den första hojen som känns lagom åt mig...allra andra har känts som dom har blivit gjorda för personer som är lite kortare och lättare. Den är fullsize och attans mycket snabbare än vad jag nånsin kommer att bli :D
 
Det blev en superduke....
-07a med 1100 mil på mätaren, kunde inte vänta till våren.
Ser fram emot en prov tur så fort de slutar regna...:tummenupp
 
Tack..

Idag blev de en kort test tur i mörkret, men vägarna var i alla fall hyfsat torra...
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Back
Top