Speed triple 1050 -06 misständer på låga varv

Poding

Månlandare
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
2006 Triumph Speed Triple
Hej!

Jag har en Speed Triple 1050 2006'a. För ett par dagar sedan började den mistända lite försiktigt på lägre varv men försvann helt när man får upp lite varv. Nu har det blivit lite värre.
Är det dax att byta tändstift eller vad kan tänkas vara bra att undersöka?
Fukt vid stiften och hur blir man av med och senare förhindrar detta?

Tack på förhand!

/Andreas

Gör så här

1. Kolla att du inte har vacuum i tanken efter körning. Har du det ersätt tippventilen med en bit rör om det inte redan är gjort. Kolla att evakueringsslangen inte är klämd någonstans.

2. Häll lite soppa i tanklocksbrunnen och kolla att den rinner ut under hojen. Om den inte gör det rensa dräneringsslangen. Är det stopp så rinner allt vatten som ligger i tanklocksbrunnen ner i tanken när du öppnar tanklocket.

3. Ta bort "gummitutan" som sitter i luftburksdräneringsslangen så att ev vatten, olja och annan skit rinner ut.

4. Detta kanske borde vara punkt 1 men det är jobbigast och dom andra lätta. Kolla att "tändstiftstätningarna är av den "Nya" modellen och att dom sitter rätt. Kolla att det inte finns vatten i tändstiftsbrunnarna och att stiften inte är korroderade/skitiga på utsidan. Gör rent torka ur (jag har aldrig sett några slitna stift, bara skitiga på utsidan). Montera tillbaka och se till att tätningarna glider i rätt.

Okej tack för svar!

Får bli att testa imon eller lite senare i veckan. För att kolla stiften är det "bara" att lossa tanken då för att komma åt eller sitter det massa annat mys ivägen där under sen?

Det sitter en luftburk ivägen med, det är alldrig att bara:)

Gjorde punkt 1-3 idag...tyvärr ingen skillnad så då e de väl bara sista punkten kvar...:(
Hur tar man lättast bort luftburken?

//Andreas

*edit. Hittade en tidigare finfin beskrivning av sTf_paPs

Last edited:
Har för mig att den bara sitter med slangklämmor mot insuget & 1 m6:a i framkant under, men jag minns inte riktigt på många måste man öppna för att lossa. Men det är hur som lätt fast nån kanske kan skriva som minns hur det är. det brukar vara det som är fel på dem så det är bara att riva men var försiktig så att du inte bryter sönder snabbkopplingarna till soppatanken de är sköra som fan.

på tidigare modell sitter den med 2 m6 i bakkant

sen får du lossa ngn luftslang + 1 st givare sen ska det bara vara o lyfta
påfyllningen till kylvätskan sitter men en eller 2 skruv

Okej tack för svar!

Får bli att testa imon eller lite senare i veckan. För att kolla stiften är det "bara" att lossa tanken då för att komma åt eller sitter det massa annat mys ivägen där under sen?

Finns en HowTo i SpeedTriple STHLM tråden tror jag. Kolla stift på en Speed Triple

Du kommer att behöva en 16mm tändstifthylsa 3/8" fäste och en 3/8" förlängningsstång. Finns billigt på Biltema. Sen måste du slipa ur förlängningsstången så att det blir som en "kula" i änden där hylsan skall vara, annars får du inte ur det vänstra stiftet.

Tanken sitter med en skruv framtill och en genomgående skruv baktill.
En givarkabel, lite dräneringsslangar. Bränsleslangar 2 stycken sitter med snabbkoppling. Sen måste luftburken bort och SAI ventilen lossas.

Ur med tändhattarna/spolarna. Blås/sug ur tändstiftsbrunnarna innan du lossar stiften. Har du haft vatten där kan stiften kärva lite. Lossa lite och dit med 5-56 låt stå. jucka sen lite fram och tillbaka så går det lättare och lättare.

Last edited:
Hadde samma problem på min bil förra veckan :-)
Började lite lätt och blev värre när det blev varmt och bara på låga varv så över 2000 rpm så var allt bra.
Jag bytte tändhattarna efter mycke felsökning och bilen blev bra :-)
Torrsprickor i gummit så det blev överslag och misständning.
Vet ej hur dina tändhattar och det ser ut på din Mc men det kan vara värdt att prova med någons annans tändhattar som du vet funkar och se vad som hender.

Halloj!

trodde jag hade gjort en edit på mitt tidigare inlägg men de lyckades ja tydligen inte med...

Strax efter ja skrev det så fann jag sTf_paPs's svar i en annan tråd där du beskrev steg för steg hur man gjorde + bilder.

Plockade isär allt...drog ur tändhattarna, en var lite fuktig och alla tre var skitiga...blåste ur med trycklyft och fick typ en sandstorm i ansiktet från alla tre hålen;)
Jag lossade stiften med vanliga ½tums-grejer. hade en 16mm-stifthylsa i lådan+kort förlängare+vinkel+spärrskaft=perfekt! (STANLEY TOOLS!)
Två av stiften var gött rostiga
http://imageshack.us/photo/my-images/18/24089810150176975885946.jpg/
Sedan bar det iväg o fixade nya stift, en böjd liten näbbis(muttertången var inge vidare för att lossa slangklämmorna) oså en mutterskål med magnet!
http://imageshack.us/photo/my-images/853/24359510150176976425946.jpg/
Fick problem med att sätta tillbaka stiften där de två rostiga stiften hade varit, gick inte att skruva ner...tog upp dem igen och då låg brickan kvar i båda brunnarna från de gamla stiften...
Sedan gick allt som en dans! Smack smack smack....oså va det dax för provkörning...

...PERFEKT! misständningarna är borta och jag är mycket nöjd! Tack för alla svar och all hjälp! Sånt här får mig att älska forum!

//Andreas

Bifogat

• 240898_10150176975885946_637410945_7381209_232137_o.jpg
    240898_10150176975885946_637410945_7381209_232137_o.jpg
    98.5 KB · Visningar: 135
  • 243595_10150176976425946_637410945_7381227_2727840_o.jpg
    243595_10150176976425946_637410945_7381227_2727840_o.jpg
    101.3 KB · Visningar: 124
Last edited:
Dåligt att det inte finns en tändstiftsnyckel i verktygssatsen...
Man får väl plocka ihop själv det som fattas.

Är stifttätningarna bättre på senare modeller?

Är stifttätningarna bättre på senare modeller?
Jag vet inte exakt vilket år de nya tätningarna kom. Jag köpte mina löst i början av förra året så de bör väl sitta på 2010 och nyare iaf.

Bifogat

• Trumph_New_Coil_Seal.JPG
    Trumph_New_Coil_Seal.JPG
    84.4 KB · Visningar: 119
Funkar den här på en Speed Triple?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Tandstiftsnyckel/

10-985_m.jpg

Det är bättre tätningar sen men jag minns inte från vilket år.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!