Speed triple 06 dör på tomgång

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Har fått problem med tomgången på min speed triple 06 sedan jag började parkera den utomhus för tre veckor sedan.
Hojen tvärdör direkt om jag inte ger konstant gas efter jag startat upp den.

Problemet håller i sig tills hojen fått upp normal arbetstemp,jag måste alltså köra i ca 5 min innan tomgången börjar fungera helt normalt igen utan minsta antydan till konstigheter.

Har alltid använt kapell så den har varit 100% skyddad ifrån regn.

Vad kan det vara för fel?

Ett förslag: Insugsgummina har spruckit så den suger tjuvluft. Sprutar man startgas mot insugsgummina och den då går bättre är det bekräftat. Den suger tjuvluft.

borde den inte gå kasst när den blivit varm då också?
Det är känsligast för mager blandning när motorn är kall och när du inte gasar. När motorn är varm behövs mindre bensin. Det som talar mot sprukna gummin är att jag inte har det här problemet på min 2 år äldre traja. Men de har kanske bytt gummileverantör.
Nu är det bara att hoppas på att "experterna" kommer in i tråden.

Last edited:
Parkera ute = tempväxlingar->kondens->potentiella elektronikproblem.

Om nu inte någon redan råkar ha ett bra specialtrick på lager så är anslutningar till TPS, tempgivare och liknande bra att dela på och spraya med ngt lämpligt.
Ev. om du har möjlighet så ta in hojen och låt den stå torrt och "torka" med så mycket av motorrelaterat elektronik "öppen" och kablage delade. Spraya sen med ngt lämpligt....och sätt ihop.

Lycka till...

Misstänker också kondens av något slag. ska låta den torka i garaget och se om det blir bättring.
Men det kan ju vara vad fan som helst så alla tips är välkomna :)

Öppna tanklocket nästa gång och testa, min tidigare 06:a hade skit i luftningsslangen och var på så vis sur/svårstartad.

ta loss tanken och lyft upp den, låter som om din slang har hoppat av eller har spruckit till mapsensorn.

0

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...