Speed triple -03 eller Kawasaki ZR-7S -03

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jobbpendling och allmän transport. Är 188 cm lång.
Vilken ska jag välja, och varför? Ung. samma prisbild och miltal.

EDIT: försäkringspremien är också en viktig faktor
 
Last edited:

jenssthlm

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
sthlm
Hoj
1986 Suzuki GSXR 1100
Enligt mig finns bara ett val.
Speed Triple varje gång. En underbar hoj.....
Saknar min gamla ofta....bättre hoj får du leta efter....
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
www.triumphforsakring.se Min förra hoj (Street triple R -12) hade en peng på straxt över 4000:- per helår som helförsäkrad. Kan inte tänka mig att Speed triple är svindyr den heller.

Min röst faller på Triplen. Främsta argumentet är motorn, 955:an är imho riktigt bra. Både till bus och transport. Annat argument är att den är mer estetiskt tilltalande än ZR-7S.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
ZR-7 måste nog vara en av de tråkigaste jag provkört. Tillsammans med några år gammal FZ-6... Mycket surr och gung, lite verkstad.

Fast lite kåpa gör den nog skönare för pendling än Trajjan och den är garanterat mer driftsäker i daglig användning.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt MCN var det samma modell 1997 - 2004
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/speed-triple-955i/
så jag gissar att den har ungefär samma elsystem som på min Sprint RS -01.
Dvs ljuset tänds med en knapp på vänster styre.
Att hojen är avsedd att köras med släckt belysning, dvs med släckt belysning laddas batteriet med "normala" 14,3 Volt.
Men med tänd belysning laddas batteriet med 13,8 -13,9 Volt för kablaget är så klent.
Vilket innebär att batteriet långsamt förstörs pga underladdning.
Om man inte varje dag ansluter batteriet till en laddare.
Har själv löst det med 4st 2,5mm2 direkt från generator till batteriets + plus-pol.
Med ett dubbelpoligt relä emellan som drar när ljuset tänds.
Så batteriet inte är kopplat direkt till generatorn när den står i garaget.
Vill undvika att nått elfel gör att hojen fattar eld och brinner upp.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275310-Triumph-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och
Bortsett från elen i original är Triumph Sprint RS min absoluta favorit.
Mycket lätt komma åt allt jämfört med mina Suzuki SV650S och GSX1300R.
Exempel: Komma åt batteriet.
Triumph Sprint RS , använd nyckeln och lyft av sadeln.
SV650S -00 6 st INSEX i två storlekar lossar två sidokåpor och sadeln, sedan kan man nå batteriet genom att flytta en plastbit med relä över batteriet åt sidan.
GSX1300R -08 2 st INSEX ska bort, sedan sadeln.
Exempel ställa in ljuset:
Triumph Sprint RS , använd en M8 hylsnyckel
Suzuki GSX1300 R, bara början är att montera bort plastkåpor.
För att komma åt.
 
Last edited:

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Har en Speed triple 02:a. Har själv inte pendlat dagligen till jobb o.s.v. med den. Har kört lite motorväg med den dock och har inte stört mig på vinddrag i 110/120 i alla fall. Det beror nog mycket på vad man kört tidigare.

Den ligger behagligt i varv i dessa farter. Motorn har gott om vrid och jag har för mig att maxvridet är 100Nm vid ca. 5000 varv, så man behöver inte växla ständigt precis.

Är själv 192cm och ända gången jag tycker den är lite trång är vid bankörning när man ligger lite mer och ska flytta baken.

Den passar även bra till bus.:yoparty

Kan tyvärr inte säga något om ZR7:an då jag inte testat den.

Men testa båda om du har möjlighet, är mitt råd:tummenupp

Ang. årsmodeller så är Speed triple 97-98 (t509) på 885cc 108 hk

99-01 har en 955cc motor.

02-04 har 955cc-motorn med lite ändringar:

In 2002, Gareth Davies redesigned the plastics. The 432 lb (196 kg) was reduced by a change to the engine casings of the 955i engine that decreased weight by roughly 17 pounds. The power was slightly increased thanks to a new cylinder head design. The MC2000 control unit remained, but was adapted for an O2 sensor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Speed_Triple

Lycka till!
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tack för svar. Enkelspårig som jag är lutar det nog åt att det blir en XT660X, då jag kan XT:n utan och innan. För nu. Och sen får det bli nya tag nästa säsong :banana
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Faller in i kören, Trippeln! Utan tvekan, köp en och joina oss trajja-frälsta.:)

(Hur kul är det att köpa en hoj man kan ut och innan?!;) )
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blev en XTX i går, med 980 mil på mätaren. Var trygghetsnarkomanen i mig som talade. Men nästa säsong, ja då :yoparty !

:)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top