Speed bleeders?

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Hade inte sett dom här tills ganska nyligen och nu är man ju rätt intresserad! Själv har jag alltid luftat på de vanliga, öppna-stänga metoden, men dom här verkar ju vara grymma! Öppna en gång och sen äre en backventil i luftningsnippeln så man bara kan pumpa på!

http://www.speedbleeder.com/
http://www.stahlbus.com/info/en/service/faq-s/bleeder-valves/64-stahlbus-compared-to-other-products

Är det någon som testat dom och vet hur bra dom funkar? verkar ha blivit rätt stort i usa iaf, kanske jag som levt under en sten men hade inte hört något om dom här hemma i sverige.

Fråga 2 då, om det är nån som testat, hur stor skillnad är det mellan Stahlbus och den andra enklare modellen? Stahlbus verkar betydligt dyrare...svår motiverat med min budget, mest bara nyfiken :gnissla

Ser man på
http://www.stahlbus.com/info/en/service/faq-s/bleeder-valves/64-stahlbus-compared-to-other-products
så är principen att "den röda luften" trycks ut förbi kulventilen och kan inte komma tillbaka.

Lägg märke till att man satt bleedern så luften går uppåt i den.
För annars blir det jobbigt.

Med en vanlig genomskinlig plastslang från Biltema (Biltema nr 15310) som går tight att pressa på Bleedern och sedan uppåt över tex styret eller över sadeln och sedan ner i en slaskflaska har jag fått nästan samma funktion.

Luftbubblor går ut uppåt. Följer med bromsvätskan uppåt. När jag pumpar på handtaget.
Och när det inte kommer några fler luftbubblor i slangen så är det luftat.

Använder man en sådan här Bleeder så är skillnaden att det finns en backventil i systemet.
Som kanske hindrar luft/bromsvätska sugs bakåt när bromshandtaget släpps.
Men slangen lär du behöva likafullt.
Om du inte vill slaska ner omkring dig !
För ur bleedern kommer ju först luft
sedan en blandning av luft och bromsvätska
sedan bromsvätska och enstaka bubblor
och
till slut klart enbart ren klar bromsvätska

och det är ju genom att kolla på slangen upp från bleedern som det syns när all luft är borta, ren bromsvätska utan några bubblor alls

I beskrivningarna påpekas risken att det sugs in luft genom gängorna om man använder vakuum.
Men nått sånt har jag inte sett.
På grund av plaslslangen/vätskepelaren uppåt från bleedern är det ju ett övertryck i systemet så länge slaskflaskan inte står lägre än bleedern !

Och även med slaskflaskan på golvet har det funkat för mig. Har kanske inga slitna gängor ?

Last edited:
I beskrivningarna påpekas risken att det sugs in luft genom gängorna om man använder vakuum.
Men nått sånt har jag inte sett.
På grund av plaslslangen/vätskepelaren uppåt från bleedern är det ju ett övertryck i systemet så länge slaskflaskan inte står lägre än bleedern !

Och även med slaskflaskan på golvet har det funkat för mig. Har kanske inga slitna gängor ?

Jag har fått in luft genom gängorna flertalet gånger när jag använt slang som du nämner. Antingen har man tur att gängorna på hojen råkar vara täta eller så har man otur och de inte är det, men omöjligt att veta i förhand. Även om slangen är ovanför nippeln så att det teoretiskt skall vara lite övertryck i systemet så har jag fått in luft i systemet i alla fall, antagligen på grund av rörelsen av huvudcylindern/kolvarna kan ge undertryck när de återgår till sitt normalläge (när man släpper handtaget).

Jag avluftar alltid genom att hålla tryck på bromshandtaget sedan öppna nippeln en kort stund för att sedan stänga den igen innan bromshandtaget går i botten, på så sätt har man alltid tryck i systemet och luft kan inte komma in. Ska man fylla ett tomt system eller liknande, ja då kan det vara smidigt med en slang och backventil till en början, men jag skulle inte lita på att det blir helt luftfritt. Dessutom skulle det vara katastrofalt om den där kulan/fjädern skulle gå sönder eller börja läcka olja när man kör, för då skulle man tappa all bromsverkan.

Jag luftar genom och se till att bromshandtaget är absolut högsta punkten och bromsslangen ska hela vägen vara på väg neråt därifrån till bromsoket. Alltså inga ställen där bromsbubblor naturligt vill stanna.

Sedan pressar jag med våld in bromscylinder/ar nere i oket då pressas all olja upp i handtaget och eventuella luftbubblor följer med upp.

Klart!

Kan inte komma ihåg att jag någonsin därefter känt luft och behövt upprepa processen.
Lite lirkigare blir det ju med dubbla bromsok för då måste man dela upp och ta en sida i taget samtidigt som man ser till att låsa andra oket med lämpligt mellanlägg så att de kolvarna inte kan åka ut och därmed få luft till den sidan.

Anledningen till den lite omvända metoden är att jag vill jobba så att luftbubblornas önska att åka uppåt jobbar för mig istället för emot mig.

Last edited:
Jag luftar genom och se till att bromshandtaget är absolut högsta punkten och bromsslangen ska hela vägen vara på väg neråt därifrån till bromsoket. Alltså inga ställen där bromsbubblor naturligt vill stanna.

Sedan pressar jag med våld in bromscylinder/ar nere i oket då pressas all olja upp i handtaget och eventuella luftbubblor följer med upp.

Samma här. Nipplarna använder jag bara för att tömma ur gammal vätska och som avslutning om bromsslangens infästning inte är vid okets högsta punkt.

Det är inte ens i hela världen om bromsledningen inte går uppåt hela vägen bara man trycker ut alla kolvar ordentligt innan man med lite fart backar in dom igen så hänger luften med ändå. Funkar det på BMWs med ABS och bromsrör snodda runt halva hojen så funkar det på allt.

Back