Speed-bleeders, vart?

Hultan skrev:

Jag drog in luft i systemet med den skiten, det verkar som om backventilen ej funkade som den skulle. Tog sedan bort ventilen och luftade på det gamla hederliga sättet, använde då bara slangen och burken istället.

fogerty skrev:
Jag drog in luft i systemet med den skiten, det verkar som om backventilen ej funkade som den skulle. Tog sedan bort ventilen och luftade på det gamla hederliga sättet, använde då bara slangen och burken istället.
Okaj, tack skall du ha, bra att veta! Skall göra det old school istället!

Det var en riktigt listig konstruktion den där speed-bleeder.

Jag har alltid haft strul med att lufta bromsarna på hoj.

Problemet, som jag ser det, är att det dels är ett väldigt litet hål mellan behållare och huvudcylinder och dels att det är relativt litet slag på huvudcylindern.
Det gör att huvudcylindern mer eller mindre alltid har en luftbubbla (när systemet vart tömt) som ligger och fjädrar och hindrar pumpfunktionen.

Sist införskaffades en ganska stor injektionsspruta från apoteket, monterade en passande slangstump på första okets nippel och öppnade lite.

Drog sakta ut sprutkolven samtidigt som jag pumpade några gånger på bromshandtaget, när sprutan var helt i ytterläge vred jag igen nippeln lite lätt, lossade sprutan och tryckte in den i botten igen.
Gjorde om det några gånger tills det kom bromsvätska, stängde och gick sedan över till andra oket och gjorde likadant.

Gick sedan tillbaka och upprepade men drog ganska långsamt ut sprutkolven och pumpade handtaget tills jag såg att inga bubblor kom.

Gjorde hela bromssystemet på 10-15minuter och bromsarna blev tvärtighta efter :tummenupp

Ozzian skrev:
2043423..Drog sakta ut sprutkolven samtidigt som jag pumpade några gånger på bromshandtaget, när sprutan var helt i ytterläge vred jag igen nippeln lite lätt, lossade sprutan och tryckte in den i botten igen.
Gjorde om det några gånger tills det kom bromsvätska
Fattar inte.
Tryckte sprutan i botten ?? Tömde den ? Vardå ? Gjorde om *vadå* några ggr till det kom bromsvätska *vardå* :va
/u

ulf_lundin skrev:
2043481 Fattar inte.
Tryckte sprutan i botten ?? Tömde den ? Vardå ? Gjorde om *vadå* några ggr till det kom bromsvätska *vardå* :va
/u

Ok jag gör ett försök då jag tror jag praktiserar samma metod...

Ta din stora spruta sätt på en slangstump och anslut till nippeln på bromsoket.
2. Dra sprutans handtag bakåt och bygg därmed upp undertryck i sprutan.
3. Öppna luftningsnippeln
4. Dra in bromshandtaget så du släpper in vätska i systemet, när nivån börjar bli låg fyll på vätska så man inte drar in luft.
5. Stäng nippeln

Denna metod fungerar utmärkt och jag brukar varva den med att använda sprutan till att trycka vätska baklänges för att bli av med en del luriga luftfickor som ibland bildas i oken. (framförallt på moderna hightech 6kolvare)

ps. Ozzian hoppas jag förstod dig rätt

Boris JR skrev:
2043509 Ok jag gör ett försök då jag tror jag praktiserar samma metod...

Ta din stora spruta sätt på en slangstump och anslut till nippeln på bromsoket.
2. Dra sprutans handtag bakåt och bygg därmed upp undertryck i sprutan.
3. Öppna luftningsnippeln
4. Dra in bromshandtaget så du släpper in vätska i systemet, när nivån börjar bli låg fyll på vätska så man inte drar in luft.
5. Stäng nippeln

Denna metod fungerar utmärkt och jag brukar varva den med att använda sprutan till att trycka vätska baklänges för att bli av med en del luriga luftfickor som ibland bildas i oken. (framförallt på moderna hightech 6kolvare)

ps. Ozzian hoppas jag förstod dig rätt

Boris JR, du tolkade mej rätt, bra förklarat också :tummenupp

Ledsen Ulf att det blev så slarvigt men jag ville gärna "dela med mej" och hade väldigt kort tid att förklara på, tur att det finns killar som Boris som kan "översätta" Jag förstår knappt själv vad jag skrev :hihi

Jag har aldrig misslyckats med luftning på bilbromsar mha "traditionell" luftning men har alltid haft problem med motorcykelbromsar så alla, billiga, sätt bör väl vara välkommna?

Med en lite större injektionsspruta, ett T-stycke, två spolarbackventiler och några slangstumpar så borde man kunna göra en enkel "luftningspump", sköljer man den efter användning så lär även gummit i backventilerna hålla.

Jag har speed bleeders. Luftade bak bromsen ännu en gång igår. Tog 3 minuter ungefär utan en massa sölande. Bara att öppna nippeln ett 1/4 varv och pumpa några gånger på pedalen så var det klart.

Det kostade mig typ 200 pix totalt ink. skeppning att få hem 3 st från USA.
www.speedbleeder.com
Jag hade dom 5 dagar efter att jag beställt. Grymma grejjor detta gubbs! :yoparty

MaScoot skrev:
2044750 Jag har speed bleeders. Luftade bak bromsen ännu en gång igår. Tog 3 minuter ungefär utan en massa sölande. Bara att öppna nippeln ett 1/4 varv och pumpa några gånger på pedalen så var det klart.

Det kostade mig typ 200 pix totalt ink. skeppning att få hem 3 st från USA.
www.speedbleeder.com
Jag hade dom 5 dagar efter att jag beställt. Grymma grejjor detta gubbs! :yoparty
Hur många behöver man? en per ok? (ja jag är lite smådum..)

Bestallde direkt fran www.speedbleeder.com i US nu. Allt verkar vettigt, och valdigt billig frakt for att vara USA. 3 st nipplar + en pase med slang for att slippa kladda + frakt gick pa $31.

Nan svensk firma borde forsoka fixa import hit?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg