Speed 3 eller 4?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Mingves

Guest
Jag har inte testat nån av dem men det kanske ni har?
Hur är de i karaktären om man jämför dem?

Vilken skulle ni helst välja, en 3a från -97 med 2000mil på mätaren eller en 4a med 52? Pengarna är nästan de samma 69 resp 62kkr

Kan gissa att 3an tröttnar man inte så snabbt på?

///M

Jag hade nog gett rådet att kolla upp ägarna på hojen och kanske ringt ngn av dom för att kolla hur hojen har gått osv...

Word of warning: Triumphs triplar har inte världens bästa rykte, om man säger... Och varför skulle du tröttna på Speed4? Den är jättekul att köra, och 600-motorn har inget rykte om sig. Den kanske inte har funnits tillräckligt länge iofs...

Mattias skrev:
Word of warning: Triumphs triplar har inte världens bästa rykte, om man säger... Och varför skulle du tröttna på Speed4? Den är jättekul att köra, och 600-motorn har inget rykte om sig. Den kanske inte har funnits tillräckligt länge iofs...

Kan bara hålla med, en triumph med den årgången är nog inget säkert kort.
Satsa på en nyare triple om pengarna tillåter. Från 02a och uppåt. Kostar runt 80 men då håller den.
Speed 4an är som sagt en "hetsig" rad4a om du gillar sånt, personligen föredrar jag rad3an som är så lugn och fin =)

Tjaba,

Har ju kommenterat detta förut men... Jag testade och valde förra året mellan en III och en IV och det blev en IV. Tycker visserligen att III är snyggare och har mer punsch i motorn men IV drar åttor runt III i övrigt. Mycket smidigare och därmed roligare i mina ögon. Motorkaraktärerna kan man väl ana sig till även om man inte kört dem. Men hanterbarheten skiljer en hel del, så om du kan, prova båda för att se vilken som passar dig bäst. Mitt råd är att alltid prova och jämföra, har aldrig förstått de som köper en hoj bara genom att 'titta på annonsbladet' :va

Likt de andra säger, om du bestämmer dig för en III ta helst en av nyare årgång för att vara på den säkra sidan. Vissa äldre motorer har haft kvalitetsproblem men det behöver ju inte betyda att alla är skräp dock.

/Black

Nu har jag ångrat mig, vill inte köpa en när alla berättar allt hemskt....

///M

Mingves skrev:
Japp, har ändrat annonsen, vill köpa en Speed 4 istället:)

///M

Varför det? Provkör båda innan du bestämmer dig. Det var någon som skrev att speed4an är smidig vilket den säkert är men speed3an är oerhört lättsvängd, inget kassaskåp här inte =) Faktum är att det är den bästa hoj jag ägt. Ska man jämför med något liknande Speed4an så hade jag en hornet 600a och det är såå skönt att slippa ligga på 8000 varv för att den ska röra på sig.

Bifogat

• bak1.jpg
    bak1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 50
  • bak2.jpg
    bak2.jpg
    27.9 KB · Visningar: 57
  • fram1.jpg
    fram1.jpg
    33.2 KB · Visningar: 55
  • fram2.jpg
    fram2.jpg
    38.9 KB · Visningar: 67
  • detalj.jpg
    detalj.jpg
    36 KB · Visningar: 49
Last edited:
Vad jag vet var det mycket strul med dom gammla modellerna, tror dock att triumph fick ordning på grejerna redan på T595 modellerna (dom senare då...)
Jag har inte hört tals om liknande problem med den senaste motorgenerationen. SP3:a 02 och framåt, Daytona 01 och framåt alltså.

Nya motorn har också en MYCKET trevligare växellåda, dessutom mer effekt!

Provkör båda! SP3:an av senare modell är okej effektmässigt men det kan man inte säga om SP4:an... tycker jag! Dessutom låter SP3:an väldigt trevligt!

triple skrev:
Provkör båda! SP3:an av senare modell är okej effektmässigt men det kan man inte säga om SP4:an... tycker jag! Dessutom låter SP3:an väldigt trevligt!

Vill inte lägga mer än 60kkr, därför faller -02an av speed 3 bort :(

///M

Mingves skrev:
Vill inte lägga mer än 60kkr, därför faller -02an av speed 3 bort :(

///M
Johans MC kör en "räntekampanj" för begagnade Triumph-hojar just nu, 30% kontant och sedan 3.95% ränta i 36 månader, rätt förmånligt om du inte vill slanta upp allt direkt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien