Spectro

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Är det nån som vet var man kan köpa Spectro golden gear lube eller Bel-Ray gearsaver i stockholm? En kompis har handlat en butelj åt mig på touringbutiken men skulle behöva en innan jag träffar honom,
 
Tack för det. Då blir det en tripp in till söder till veckan. För det är nog bäst att följa Bandits instruktioner.

Har du också Banditkoppling i din sportster? Nu blir jag nyfiken, vad är det för volym och effekt i din hoj?

Spectrooljan är bra till kopplingen och lådan, den kör jag också med!
 
Har du också Banditkoppling i din sportster? Nu blir jag nyfiken, vad är det för volym och effekt i din hoj?

Spectrooljan är bra till kopplingen och lådan, den kör jag också med!

3 13/16" borr och 4 3/4" slag ska väl bli 108cui den är byggd för rakt fram men är inte bromsad än. Om allt går som det ska så blir det premiär med den snurran i Västerås helgen efter midsommar. Jag har stängt mellan låda och koppling så jag ska köra Spectron i transen. Lådan ska jag ha Red Line Heavy weight pga att jag fick en dunk. Jag har lagt upp några bilder i mitt album här på sporthoj. För övrigt så är Bandit en toppenfirma att ha med och göra. Sportsters är Rock n Roll
:yoparty
 
3 13/16" borr och 4 3/4" slag ska väl bli 108cui den är byggd för rakt fram men är inte bromsad än. Om allt går som det ska så blir det premiär med den snurran i Västerås helgen efter midsommar. Jag har stängt mellan låda och koppling så jag ska köra Spectron i transen. Lådan ska jag ha Red Line Heavy weight pga att jag fick en dunk. Jag har lagt upp några bilder i mitt album här på sporthoj. För övrigt så är Bandit en toppenfirma att ha med och göra. Sportsters är Rock n Roll
:yoparty

Aha! Stripphoj. Maffigt! Kollade i bilderna. Ser vass ut!

Jag har en S&S 100" rätt original i drivändan, kvadratisk 4-tumsmotor, S&S600-kam. Det enda som är gjort effektmässigt i motorn är uppsnyggade kanaler och lite rejsigare ventilsätesvinklar. 127 rwhp och 175 Nm

Ja Bandit är nice. Har mest pratat med John Magee. Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att punga ut med ca 10 000:- på en koppling, men är så nöjd so far. Handlade en fyrfjäders med lättad stålkorg pn 079004 mao, valde Bandits nya friktionsmaterial, RQ, efter Johns rekommandation . Jag hade en kevlar Barnett Scorpion innan, den orkade inte med starter.

Jag har blivit varnad av Lasse Hellmac (kör också Bandit) att muttrarna till kopplingsfjädrarna kan släppa :näsblod.
John var inte så orolig över detta, han menade att det inte händer om man ser till att hela tiden använda nya kronmuttrar. Jag la dessutom loctite på mina. Lasse rekommenderar att svarva aludistanser under brickorna när man funnit ut erforderligt fjädertryck, så att man kan dra muttrarna stumt mot brickorna/distanserna. Har du några erfarenheter? Oroar jag mig i onödan. Jag kör mest gata.
 
Last edited:
Aha! Stripphoj. Maffigt! Kollade i bilderna. Ser vass ut!

Jag har en S&S 100" rätt original i drivändan, kvadratisk 4-tumsmotor, S&S600-kam. Det enda som är gjort effektmässigt i motorn är uppsnyggade kanaler och lite rejsigare ventilsätesvinklar. 127 rwhp och 175 Nm

Ja Bandit är nice. Har mest pratat med John Magee. Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att punga ut med ca 10 000:- på en koppling, men är så nöjd so far. Handlade en fyrfjäders med lättad stålkorg pn 079004 mao, valde Bandits nya friktionsmaterial, RQ, efter Johns rekommandation . Jag hade en kevlar Barnett Scorpion innan, den orkade inte med starter.

Jag har blivit varnad av Lasse Hellmac (kör också Bandit) att muttrarna till kopplingsfjädrarna kan släppa :näsblod.
John var inte så orolig över detta, han menade att det inte händer om man ser till att hela tiden använda nya kronmuttrar. Jag la dessutom loctite på mina. Lasse rekommenderar att svarva aludistanser under brickorna när man funnit ut erforderligt fjädertryck, så att man kan dra muttrarna stumt mot brickorna/distanserna. Har du några erfarenheter? Oroar jag mig i onödan. Jag kör mest gata.
Jag har bara haft kontakt med John också, jag tror att det är han som är Mr Bandit för när jag betalade så var det Magee Design som var mottagare av pengarna. Mycket trevlig och alltid tillmötesgående är han. Ja jag tror att du oroar dig i onödan, har inte åkt Bandit förut men meckat åt en Top Gas åkande kompis och där var det inga problem att muttrarna gängade upp sig. Det skruvades ju mycket mer på den utan att byta muttrar och inga problem. Maskin Lasse åker inte Bandit nu utan en Holländsk koppling som använder original centrum och korg. Kolla på Zippers så får du se. Jag ser dock ingen orsak till att använda något annat än Bandit då de funkar och de bygger enbart för Hottade Harleys. Vass:confused: Ja jag hoppas det:) Han som portat topparna är grymt duktig och han var nöjd med resultatet. 127rwhp de låter som rock n roll. Vad har du för kammar? Är inte dom där piporna lite klena för den volymen? Berätta mer. Det snackas alldeles för lite trimmade Sportsters nuförtiden:tummenupp
 
Jag har bara haft kontakt med John också, jag tror att det är han som är Mr Bandit för när jag betalade så var det Magee Design som var mottagare av pengarna. Mycket trevlig och alltid tillmötesgående är han. Ja jag tror att du oroar dig i onödan, har inte åkt Bandit förut men meckat åt en Top Gas åkande kompis och där var det inga problem att muttrarna gängade upp sig. Det skruvades ju mycket mer på den utan att byta muttrar och inga problem. Maskin Lasse åker inte Bandit nu utan en Holländsk koppling som använder original centrum och korg. Kolla på Zippers så får du se. Jag ser dock ingen orsak till att använda något annat än Bandit då de funkar och de bygger enbart för Hottade Harleys. Vass:confused: Ja jag hoppas det:) Han som portat topparna är grymt duktig och han var nöjd med resultatet. 127rwhp de låter som rock n roll. Vad har du för kammar? Är inte dom där piporna lite klena för den volymen? Berätta mer. Det snackas alldeles för lite trimmade Sportsters nuförtiden:tummenupp

Ok, jag som var säker på att det var en bandit han hade i sin sportster dragbike, jag har ju stirrat på den själv :va

Avgaseriet har jag byggt i vintras, se min byggtråd! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
Det är beräknat av Burn's till min motor. Handlade även rördelar därifrån. Steppade krökar, börjar med 11" 1 3/4" sedan 11" 1 7/8" avslutas med 11" långa 2" rör in i 6-graders megafonerna. Har även förbundit dessa med ett 1 3/4" H-rör.

Jag kör med originalkammen som sagt, S&S 600.

Hilsen
J
 
Ok hade missat din byggtråd, trodde du hade ett vanligt Super Trapp. tycker för övrigt att Storz upplagda med Kerker dämpare är coolare. Du vet som han Holz hade på sin. Storleken är nog ok då Burns verkar ha koll och göra mycket fina grejer. Jag ska ha mitt 2 till 1 med megafon som följde med motorn, Mycket snyggt och grym sång ur den. är ett fint hantverk gjort nån Amerikan. Ska komplettera mitt album med lite bilder när det är mer representativt. Jo Lasse har bytt koppling alldeles nyligen han fick tag på ett original centrum av mig härom veckan. Ska plöja igenom din byggtråd när jag meckat klart.
 
Ok hade missat din byggtråd, trodde du hade ett vanligt Super Trapp. tycker för övrigt att Storz upplagda med Kerker dämpare är coolare. Du vet som han Holz hade på sin. Storleken är nog ok då Burns verkar ha koll och göra mycket fina grejer. Jag ska ha mitt 2 till 1 med megafon som följde med motorn, Mycket snyggt och grym sång ur den. är ett fint hantverk gjort nån Amerikan. Ska komplettera mitt album med lite bilder när det är mer representativt. Jo Lasse har bytt koppling alldeles nyligen han fick tag på ett original centrum av mig härom veckan. Ska plöja igenom din byggtråd när jag meckat klart.

Jag gillar inte storz-rören jag sett, de är ju kromade samt har så liten volym i megafonerna. Med mitt system ville jag ha så stor volym som möjligt i megafonerna, H-pipe, samt allt gjort i tunnväggigt RF.
Jag har inte sett Holz hoj varken på bild eller irl.

Aha, då är jag med, jag stod och snackade med Lasse om hans problem med Banditkopplingen för bara ngn månad sedan, så det var därför jag trodde att had hade den kopplingen kvar. Han körde sönder en kopplingskåpa på de lossnande muttrarna. Jag har kör 81 mil med min koppling denna vecka och muttrarna verkar ju iaf sitta kvar som du säger, peppar peppar! :D

/J
 
Last edited:
Hej
Jag träffade Lasse i Sundsvall, då hade han ett kopplings center som trycker på lamellerna utav centugralkraften via armar med tyngder på, av mig okänt fabrikat.
Jag har orginal koppling med en starkare fjäder på min sportster som lämnar 120 rwhk samt 146 nm på bakhjulet och har problem med att den inte slirar som jag vill, det bästa vore för mig om jag fick slir ända upp till att 2an skall i, nu greppar den för bra så jag har problem med att hålla den nere på hjulen så jag måste släppa av på gasen.
När jag "tränar" på gatan får jag som jag tycker klockrena starter, hojen drar i väg bra och går upp lite lätt med framhjulet efter ca 20 meter, problemet är bara att bakhjulet spinner och ritar sträck. På race banan som är preppad med trackbite klister spinner inte hjulet en mm och därför reser sig hojen aldeles förmycket och av den anledningen måste jag slira betydligt längre med kopplingen. betydligt svårare en vad jag kunde ana innan jag gav mig in på denna roliga sport.
 
Last edited:
Det är just det där som är problemet. Många kopplingar orkar med maxeffekten vid körning och i bänken. Men att klara den värme som blir när man slirar i en dragracestart är det däremot inte alla kopplingar som gör enligt min erfarenhet :näsblod.

Banditen är dock jäkligt linjär och lättdoserad och har inga hyss för sig pga värmen under själva launchen.

Men sportster/buells originalkopplingen utrustad med starkare fjäder är ju bättre än man gärna vill tro, originalkopplingen tål rätt mycket.

Tycker jag

/J
Hej
Jag träffade Lasse i Sundsvall, då hade han ett kopplings center som trycker på lamellerna utav centugralkraften via armar med tyngder på, av mig okänt fabrikat.
Jag har orginal koppling med en starkare fjäder på min sportster som lämnar 120 rwhk samt 146 nm på bakhjulet och har problem med att den inte slirar som jag vill, det bästa vore för mig om jag fick slir ända upp till att 2an skall i, nu greppar den för bra så jag har problem med att hålla den nere på hjulen så jag måste släppa av på gasen.
När jag "tränar" på gatan får jag som jag tycker klockrena starter, hojen drar i väg bra och går upp lite lätt med framhjulet efter ca 20 meter, problemet är bara att bakhjulet spinner och ritar sträck. På race banan som är preppad med trackbite klister spinner inte hjulet en mm och därför reser sig hojen aldeles förmycket och av den anledningen måste jag slira betydligt längre med kopplingen. betydligt svårare en vad jag kunde ana innan jag gav mig in på denna roliga sport.
 
Jag uttryckte mig nog fel för jag kan inte skylla på¨kopplingen att den blir för varm eller inte är linjär osv, utan det beror nog mest på mig själv tyvär.
Trackbite blev en helt ny upplevelse för mig som spolierar all min tidigare erfarenhet från gatan totalt.
 
Jag uttryckte mig nog fel för jag kan inte skylla på¨kopplingen att den blir för varm eller inte är linjär osv, utan det beror nog mest på mig själv tyvär.
Trackbite blev en helt ny upplevelse för mig som spolierar all min tidigare erfarenhet från gatan totalt.
Jo första gångerna på klistrat underlag är kul. Kommer ihåg första gångerna man rullade upp till start och kände skorna klibbade fast i asfalten. Då blir man som ödmjuk med gas och koppling, jo lite rädd om ryggen också. Men det är lite kul det där med koppling för det snackas mest om att kopplingen ska palla med pulvret inte att den ska ge en möjlighet att hantera effekten. Jag citerar Travis Lummus som var snabbast i AHDRA Street Pro för några år sedan. - det finns flera team som har mer effekt än oss men vi är bäst på kopplings tuning därför är vi snabbast. Är nog inte tagit ur luften det där. Ses vi i Västerås?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top