speciell situation. Ska man chansa?.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Får inte ut svingbulten efter mycket om och men. även lämnat in till press med mera . Ska pulverlacka..
Hade det inte varit för värmen så hade jag skitit i att ta ut svingbulten i dethär läget. Men jag vet inte om gummibustningarna kommer hålla för värmen när pulverlacken ska brännas in.
Ska jag chansa och lämna in på pulverlackering?. kanske dumdristiskt, är väl typ 200 grader eller nåt i ungnen.

Någon som vet hur gummit skulle klara sig?. går det bra så kör jag på. :)..

philsson skrev:
Får inte ut svingbulten efter mycket om och men. även lämnat in till press med mera . Ska pulverlacka..
Hade det inte varit för värmen så hade jag skitit i att ta ut svingbulten i dethär läget. Men jag vet inte om gummibustningarna kommer hålla för värmen när pulverlacken ska brännas in.
Ska jag chansa och lämna in på pulverlackering?. kanske dumdristiskt, är väl typ 200 grader eller nåt i ungnen.

Någon som vet hur gummit skulle klara sig?. går det bra så kör jag på. :)..

De kommer inte att gå...

Är cirka 500 grader i ugnen. Samt att de grejen du ska lacka ska gå igenom en mängd rengörningsbad innan... Så bussningen kommer defenitiv att vara kass

Tjena!

Är ganska säker att det är mellan 180-200c i ugnen. Man kör genom ugn för att färgen ska härda snabbt. Man kanske INTE MÅSTE köra genom ugn, fråga dom!
Tror det går ändå, behöver då kanske stå o härda i 24h eller liknande.

Fastrostad? Sned? I vilket fall som helst är det mer våld som behövs.
Går det inte rätta vägen, prova att slipa av bultskallen på andra sidan
och slå från det hållet. Dvs låt tillverka/köp en ny (icke-rostad) svingbult.

andersbrink skrev:
Fastrostad? Sned? I vilket fall som helst är det mer våld som behövs.
Går det inte rätta vägen, prova att slipa av bultskallen på andra sidan
och slå från det hållet. Dvs låt tillverka/köp en ny (icke-rostad) svingbult.
själva svingbulten är inte så dyr.. drygt 100kr.. men resten av kalaset som ligger inne där kostar ca 1000kr. inget jag egentligen vill betala.. :( men man kanske måste bita i det sura äpplet.
svingen har varit krockskadad men är renoverad på plats.. kan mycket väl vara så att bulten både är rostad fast och krökt.

philsson skrev:
själva svingbulten är inte så dyr.. drygt 100kr.. men resten av kalaset som ligger inne där kostar ca 1000kr. inget jag egentligen vill betala.. :( men man kanske måste bita i det sura äpplet.
svingen har varit krockskadad men är renoverad på plats.. kan mycket väl vara så att bulten både är rostad fast och krökt.

Hm krockskadad och renoverad på plats låter som en garanterat krökt bult. Max våld krävs förmodligen.

bivven skrev:
Tjena!

Är ganska säker att det är mellan 180-200c i ugnen. Man kör genom ugn för att färgen ska härda snabbt. Man kanske INTE MÅSTE köra genom ugn, fråga dom!
Tror det går ändå, behöver då kanske stå o härda i 24h eller liknande.

Man behöver inte köra skaen genom ugnen. Man kan köra med en handlampa (ser ut som en liten infravärme) Men det tar en hel del längre tid och det kan vara ganska svårt att få en jämn glans. Det funkar inte så med härdningen att det skulle härda om det får stå, utan måste värmas upp.

Jag vet faktiskt inte exakt hur varmt det är i ugnen för vi ställde allt med volt. men vi körde oftast på 180-220 volt på mätarna till ugnen. Men jag vet i alla fall att lödtenn smälter...sen vid vilka grader det gör det vet jag inte.

zilver skrev:
Man behöver inte köra skaen genom ugnen. Man kan köra med en handlampa (ser ut som en liten infravärme) Men det tar en hel del längre tid och det kan vara ganska svårt att få en jämn glans. Det funkar inte så med härdningen att det skulle härda om det får stå, utan måste värmas upp.

Jag vet faktiskt inte exakt hur varmt det är i ugnen för vi ställde allt med volt. men vi körde oftast på 180-220 volt på mätarna till ugnen. Men jag vet i alla fall att lödtenn smälter...sen vid vilka grader det gör det vet jag inte.
får väl prova med en lödkolv för löten på en gammal packning.. :D
Ne..fy. :( måste verkligen få isär dedär.. ska lämna in det till en annan verkstad nästa vecka. hoppas dom lyckas få isär det.
Säg till om ni vet nåt billigt ställe man kan köpa reservdelarna från sen om dom delarna ryker när dom får isär det. :) Skulle uppskattas. paketet skulle gå på 1000kr som sagt.. lite mycket för bara de tycker jag. :(

Låter som du borde fixa svingen o bulten. I mina öron rätt bakvänt att fixa
finishen på nåt som inte är schysst. Svinglager behöver smörjas då och då iaf.
Taskigt svinglager är ju inte bra för vägegenskaperna.

Vad ska du göra sen, med en sving (o ram ?) m fin lack och som inte går att
ta isär ? Ta isär m våld o värme o lacka om ?

(kanske missuppfattat situationen iofs, inte 100 på den.)
/u

ulf_lundin skrev:
Låter som du borde fixa svingen o bulten. I mina öron rätt bakvänt att fixa
finishen på nåt som inte är schysst. Svinglager behöver smörjas då och då iaf.
Taskigt svinglager är ju inte bra för vägegenskaperna.

Vad ska du göra sen, med en sving (o ram ?) m fin lack och som inte går att
ta isär ? Ta isär m våld o värme o lacka om ?

(kanske missuppfattat situationen iofs, inte 100 på den.)
/u
konstigt nog så verkar allt i svingen fungera som en klocka.. det rör på sig jättefint.. men eftersom jag vill lacka ramen så vill jag ju inte ha kvar någ av gummi då det kommer paja antagligen.. eller det är största sannorlikhet :huvet
Och problemet är att de inte vill isär.. men funkar gör det .

philsson skrev:
konstigt nog så verkar allt i svingen fungera som en klocka.. det rör på sig jättefint.. men eftersom jag vill lacka ramen så vill jag ju inte ha kvar någ av gummi då det kommer paja antagligen.. eller det är största sannorlikhet :huvet
Och problemet är att de inte vill isär.. men funkar gör det .
Är inte bara gummit som kommer att må dåligt av värmen, är det inte ganska stor risk att du värmer fettet ur svinglagringen med? vet inte om det är så, bara en tanke som slog mig.. :rolleyes:

crallan skrev:
Är inte bara gummit som kommer att må dåligt av värmen, är det inte ganska stor risk att du värmer fettet ur svinglagringen med? vet inte om det är så, bara en tanke som slog mig.. :rolleyes:
fett byter väl förmodligen form.. men sålänge det inte förångas så lär det inte bli nån skillnad när det svalnat sen.
Fråga nu då. :D
Om jag blästrar ramen... hur är smartast att lacka den sen då?. lämna in på lackfirma eller?. :va

Om du blästrar ramen så får du garanterat blästersand in i lagret.

Tycker fortfarande det är fel att lacka prylarna som du inte får isär.
Blir måttligt roligt att värma sönder fina lacken sen när svinglagret
behöver bytas.
Men du kanske räknar med att ha sålt den till nån ovetande då.
/u

ulf_lundin skrev:
Tycker fortfarande det är fel att lacka prylarna som du inte får isär.
Blir måttligt roligt att värma sönder fina lacken sen när svinglagret
behöver bytas.
Men du kanske räknar med att ha sålt den till nån ovetande då.
/u
så du menar att lagret är dåligt för att jag inte får isär svingen. ?. :confused:
Jo.. har tänkt sälja hojen snart.

Nä, men förr eller senare behöver dom bytas. Kanske 'förr' om nåt är snett
så lagren belastas fel. Dessutom kommer du ju inte ens åt att göra rent o smörja
dom. I min värld är det fuskjobb att skyla över nåt som är direkt fel. Det här
kommer knappast att laga sig själv. Verkar som vi har lite olika uppfattning om
vad kvailtet är.
Men mitt tidsperspektiv är väl längre än ditt, antar jag.
/u

philsson skrev:
ska kulblastras.. kanner mig ganska sa saker pa att det kommer ga bra med blastringen. maskerar fint o sa.. :D

du kan glömma att maska... om du inte har proffsgrejjer! mao: tunn gummiduk som har klister på ena sidan! gummi är det enda som håller , blästermatetrialet studsar bort då!

pease,lös problemet och sllå isär grejjerna! mera våld! :tummenupp

gamle svarten skrev:
du kan glömma att maska... om du inte har proffsgrejjer! mao: tunn gummiduk som har klister på ena sidan! gummi är det enda som håller , blästermatetrialet studsar bort då!

pease,lös problemet och sllå isär grejjerna! mera våld! :tummenupp
har fått tag på riktgit maskeringstejp som är gjort för blästring. men jag har lämnat in ramen nu på en annan firma först för att se om dom kunde göra något åt svingbulten.. jag sa att dom skulle ta till allt våld som fanns å ta till för att få bort den. hoppas bara dom försöker göra det på det fina sättet så att jag kan återanvända mina grejor. dom skulle prova press, värme och till slut så borra ut bulten.. får se om nåt lyckas.. sista måste ju gå.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...