Spartips

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Okej sommarlovet är över för småflickorna, ingen ide att va ledig mer. :D:näsblod

Så jag ska skaffa jobb och flytta.
Då jag vill få ut min behörighet som elektriker får jag innse att lönen är max 16k men troligare 13k före skatt 8k kommer gå till tråkiga räkningar och mat om jag hyr en hyres rätt och lver som svenson, icke acceptabelt. Jag har sån vilsignad tur att jag får låna pengar av mina päron till en bostadsrätt vilket ger mig iaf 3k mer att leva på. Kvar är 3-4k går att överleva på men inte LEVA på. Me hobbys som cross, mc och fallskärmshoppning gäller det att spara nånstans för att ha råd.

Så vad är era spartips? Uppenbara saker som ta alla svartjobb du kan hitta, ätt inte godis läsk osv är rätt självskrivna. Billiga maträtter tar jag gärna tips på.
Cykla istället för att åka bil är också givet på sommaren.
Letar efter industri lokal att bo i också :yoparty
Har ni fler tips?

Du har ju redan blivit erbjuden 200 kr/h om Hagster fick kasta pil på dig.

Å en valmers rebuss jag gissar på att det står a att jag ska skaffa ett bättre jobb b sälja mig själv c helt enkelt hoppa framför nått hårt. d lägga av med mina hobbys e gnäller över att jag är bortskämd och ska leva på mina föreldrar.

Har jag rätt? Har inte kollat än mer spännande att gissa innan.

Nej nu blir jag besviken valmers de va ju en vek variant av b. :D

Last edited:
Fanns en väldigt bra tråd med bra tips på billig mat på forumet för nåt år sen. Sök lite.

Andra tips är väl att ha med lunch till jobbet varje dag istället för att köpa pizza. Drick tysk fulöl, köp käket på lidl,

Edit: Gör en sparbössa, där du slänger ner alla mynt och kanske en tjuga/hundring när du har råd. Det bir fort mycket pengar. Då har man en liten "lyxa till det"-kassa

Last edited:
Bästa spartipset, låt bli att köpa ett hus!! Du sparar minst 10' i månaden på detta, garanterat :näsblod

Skaffa inga fasta utgifter, ge fan i mobilabonnemang, internet, tidningar etc. Ät billigt, gör matlådor. Stohandla samtidigt. Får du en slant över, släng in den på ett "nödkonto" som du använder precis som namnet antyder.
Jobba arslet av dig, övertid är bra pengar och kan behövas i början. Skit i semester.
Jag har slutat på mitt jobb och ska börja nytt i höst hade jag tänkt och lever på sparade pengar, det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade sparat det senaste halvåret just till detta. Se hela tiden framåt, är det värt att slänga ut några tusen på fallskärmshoppning nu och leva snålt som fan, eller är det bättre att vänta tills du har bättre lön?

Det är ju ändå vinter snart, så alla hobbys kan du skita i. Då sparar du mycket pengar.

Last edited:
Jobba freda och lördagkvällar, då gör du aldrig av med några pengar heller :tummenupp
Konvertera till etanol?

Storhandla. Se till att ha en stor frys.

Går du till affären varje dag blir det dyrt, för du kommer garanterat få med dig saker som du inte behöver.

Har inga spartips då jag aldrig lyckats spara en krona i hela mitt liv, men du kanske är intresserad av några slöstips?

Går du till affären varje dag blir det dyrt, för du kommer garanterat få med dig saker som du inte behöver.

Jag tycker man tjänar på att gå till affären varje dag, jag brukar gå till affären varenda gång jag ska äta till och med. Så fort jag köper mat som ska räcka mer än en dag så skiter jag bara i att äta upp det och går och handlar ändå för jag är inte sugen på den maten och så möglar allting.

Skippa göteborgfrisyren. Den kräver tuktning på håranstalt minst en gång i månaden för att inte tala om alla volymhöjande underhållsprodukter.

Skippa göteborgfrisyren. Den kräver tuktning på håranstalt minst en gång i månaden för att inte tala om alla volymhöjande underhållsprodukter.

Bra tips där. Snagga skallen. Snyggt, billigt och du slipper hjälmfrillan.

Bra tips där. Snagga skallen. Snyggt, billigt och du slipper hjälmfrillan.
Helvete heller! Jag avskyr snaggat 4 av dom närmare polarna har den frillan ser för taskigt ut när flera har det. (iof ska jag flytta men jag gillar inte den frillan anyway dock ser jag ut som 5 beatells medlemen nu..)

Jobba freda och lördagkvällar, då gör du aldrig av med några pengar heller :tummenupp
Konvertera till etanol?
Så va det det där med att leva också :hihi jobbar hellre 14h per dag mån-torsdag och 6h fredag

Last edited:
Sluta snusa och röka!

Bli nykterist!

Börja potträna/gå på toaletten ist för att använda blöjor!

Det har du fan rätt i! det och att inte ha på sig plånboken är två tips för folk med dålig diciplin

Är du duktig på poker så testa lite nätpoker på mikronivå. Gillar du det så bygg en bankrulle och börja lira regelbundet. Där har du en fin inkomstkälla. Har du inte talang för det så låt bli för annars blir du bara fattigare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT