Sparkar igång Suzukin

Emilwick

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx f 750
Halloj!

Har en Suzuki gsx f 750 årsmod. 2000 som stått i några år nu och den kämpar verkligen emot alla mina försök att väcka liv i henne.

Med hjälp av nytt batteri, lite uppskruvad tomgång och PRI-ming går den igång och klarar sig rätt bra i några minuter men sedan börjar det hostas och flämtas tills döden infaller tvärt.
Jag har även slangar ur den gamla bensinen och hällt på ny fräsch.

För att den ska starta krävs att öppna flödet av soppa genom att vrida fuel reglaget till PRI i cirka 20sekunder.
Den kommer då igång och håller en tomgång på ca 1100v.

Min förhoppning har varit att det ska räcka att köra igenom den ordenligt (ett par mil på höga varvtal) för att den ska gå bättre men jag börjar bli skeptisk.

Någon som har ett par tips för någon som aldrig har Mekar mc förut eller är det bara att rulla in den till en verkstad och beskriva problemen? ????


Ha det gott!

Mvh E
 
Spontant låter det ju som om vakuumkranen inte öppnar i läge ON. Har du provat att låta den gå på läge PRI? I så fall är det ju uppenbart vad som är fel.
 
Näe det har jag inte provat. Är lite feg så har inte vågat köra den på PRI. Vad bör jag förvänta mig ska hända om den FÅR fortsätta gå på PRI?
 
Näe det har jag inte provat. Är lite feg så har inte vågat köra den på PRI. Vad bör jag förvänta mig ska hända om den FÅR fortsätta gå på PRI?

Pri är typ som on på en vanlig kran utan vakumstyrning. Bara jobbigt om du lämnar den på pri och glömmer bort det om förgasarna skulle råka vara otäta.
 
Om motorn går på PRI men inte på ON har du fel på vakuumkranen. I läge ON öppnar den av undertrycket du har i slangen från insuget när motorn går. Om den inte öppnar kan det vara läge att renovera kranen. En membransats är inte speciellt dyr och det är en fix man kan göra själv.
 
Provsug i vacuumslangen som går från fuggen till kranen (dvs inte soppaslangen) och kolla funktionen, har du flytning så är slangen klämd eller sprucken.
Slangen sitter på insuget eller på fuggen mot cylindrarna, tunn slang oftast.

Om du har klena lungor så ring PaoloR och fråga efter nån som är bra på att hjälpa dig. :brynad
 
Låter intressant, ska absolut testa detta!
Provar köra den på PRI ikväll och ser om det fungerar bättre.
Annars provar jag plocka isär den så gott jag kan för att komma åt kranen och undersöker ????

Tack för svar!
 
Har du kollat så du inte har musbo i eller tätt luftfilter?
 
Så vitt jag kan se så är luftfilter tätt och inga musbon.

Körde en sväng (2-3km) med fuel reglaget på PRI hela vägen ikväll.
Funkade problemfritt.

Vred över till ON och efter några minuter börjar den tappa kraft för att tillslut dö.

Är detta ett ganska klart tecken på att det är vakumfunktionen i bränslepump som inte fungerar?
 
Så vitt jag kan se så är luftfilter tätt och inga musbon.

Körde en sväng (2-3km) med fuel reglaget på PRI hela vägen ikväll.
Funkade problemfritt.

Vred över till ON och efter några minuter börjar den tappa kraft för att tillslut dö.

Är detta ett ganska klart tecken på att det är vakumfunktionen i bränslepump som inte fungerar?

Du menar bränslekran väl?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top