Sparbössa på två hjul

Bra förslag. Klassikerförsäkring - vilka bolag har sådan? Kvalificerar en sådan här?!

http://www.blocket.se/vi/20565855.htm?ca=11_s

En rad försäkringsbolag har klassikerförsäkringar, men hojen måste vara minst tjugo år gammal, så en -93:a fungerar det inte på. Det var därför jag rekommenderade -86-89 för att -89 är sista årsmodellen du kan klassikerförsäkra. VFR från tidigt 90-tal är helt klart lite fräckare än 80-talarna då de fick uppdatering med bl.a. enkelsving. I övrigt är de ganska lika. Det som talar mot 90-tals-VFR:ena är att de plockade bort kuggdrivning av kammarna mot kedja, och dessutom tror jag de är lite tyngre om jag inte missminner mig.

Jag tycker du ska satsa på en VFR helt klart. Den verkar svara mot alla de önskemål du har på din lista!

EDIT: en sån här http://www.blocket.se/vi/20812728.htm?ca=15_s&last=1 fungerar att klassikerförsäkra. Den ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten jämfört med de bilder personen på blocket visar upp (vilket generellt gäller för de flesta hojar). Den vita är pärlemovit, dvs nån form av metallic med lite skiftande flakes i, vilket är rätt fräckt.

//Morphine
 
Last edited:
En rad försäkringsbolag har klassikerförsäkringar, men hojen måste vara minst tjugo år gammal, så en -93:a fungerar det inte på. Det var därför jag rekommenderade -86-89 för att -89 är sista årsmodellen du kan klassikerförsäkra. VFR från tidigt 90-tal är helt klart lite fräckare än 80-talarna då de fick uppdatering med bl.a. enkelsving. I övrigt är de ganska lika. Det som talar mot 90-tals-VFR:ena är att de plockade bort kuggdrivning av kammarna mot kedja, och dessutom tror jag de är lite tyngre om jag inte missminner mig.

Jag tycker du ska satsa på en VFR helt klart. Den verkar svara mot alla de önskemål du har på din lista!

EDIT: en sån här http://www.blocket.se/vi/20812728.htm?ca=15_s&last=1 fungerar att klassikerförsäkra. Den ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten jämfört med de bilder personen på blocket visar upp (vilket generellt gäller för de flesta hojar). Den vita är pärlemovit, dvs nån form av metallic med lite skiftande flakes i, vilket är rätt fräckt.

//Morphine
Något att tänka på. Lite "mycket" motorcykel för mina behov kanske. Å andra sidan mycket motorcykel för pengarna.
 
Jag menar att en motor på 750 cc rimligen drar mer bensin och sliter mer på däck och kedja osv. än en 600. Eller en 150.

Tveksamt. Däck skulle jag inte tro att den sliter mer. Hur då tänker du? Möjligen sliter den drivpaket marginellt snabbare jämfört med en radfyra 600 då VFR:en har en V4, med lite råare gång och mer slagtung drivning/kedjegång. Jämfört med en 600 stånka sliter den verkligen inte mer drivpaket då en encylindare garanterat går mycket råare, med tyngre slag, än en V4. Jämfört med en 150cc har jag ingen aning. Är den 150cc stånka med kedjedrift tror jag fortfarande VFR har längre drivpaketslivslängd, men kollar du på scootrar har ju de nästan uteslutande kardandrift, och kardan är ju praktiskt taket outslitligt och underhållsfritt.
 
Valfri chinascooter a 125 kubik. Kostar som en brödrost, dock är väl körglädjen begräsad, men den tar röven från A till B.

Välj hellre en 150 cc isåfall, försäkringspremien lär bli bättre om man kommer ifrån 16-åringarna...
 
Lustigt - har gjort en förfrågan om just en sådan. Tyckte det verkade ruskigt prisvärt: en -04 som gått väldigt lite för 18.500 kr. Men när jag har funderat fram och tillbaka så är det kanske en marginell besparing man gör om man helt inriktar sig på lägsta möjliga bränsleförbrukning. Det är ju t.ex. värt 200 kr extra i månaden i bensinpengar att köra en 650-stånka istället för en skoter på 150 cc.

Hur ska jag läsa sitt inlägg? Är du på det hela taget nöjd med Dink:en?

250cc köpte jag precis, så den kan jag inte uttala mig om än. 150cc modellen har jag kört 1 år, och det har varit bekymmersfritt. Byter bara för att få lite högre toppfart. Kollar man lite på nätet så verkar Kymco få bra betyg för sin kvalite. Känns tryggt att man hittar begagnade på nätet med ett par tusen mil på mätaren iaf. Jag ger den tummen upp iaf. :tummenupp
 
Min första hoj var en GS500E -97 , grymt bensinsnål samtidigt var den faktsikt riktigt rolig att köra... att den var billig o försäkra behöver jag väl knappast nämna

Tjejen har haft en sån och den har jag pendlat en del med. Klockren!
 
Men Du, en Honda Innova får du som spritt ny i din budget, o billigt som satan går den, kolla han vad han nu hette, han i Boden som åkte till Nordkap på en sån, kolla på www.saarela.se . Så var det han hette:D
 
Sparbössa

MZ 125-250cc. 2takt./ 4takt nyare och något dyrare, finns även med org.sidvagn vilket gör det möjligt att ta med två passagerare som ev. kan/vill pröjsa för transporten, billiggare kan det inte bli. Lycka till.............
 
men kollar du på scootrar har ju de nästan uteslutande kardandrift, och kardan är ju praktiskt taket outslitligt och underhållsfritt.


:va :va :va :va

Kardan?






Variator :tummenupp




Jag skulle rekomendera en Yamaha XVS 650 (dragstar), eller Honda VT 750 (Shadow). Vissst, glidare, men, jag är biker, jag gillar alla hojar :tummenupp :)
 
Glöm inte att räkna med serviceintervall också. Köper man en äldre hoj fixar man det mesta själv, men om du köper en ny scooter/mc måste du dumpa den på firman för att behålla garantin. Kan bli dyrt om det är korta serviceintervall.
Kollade själv på en ny scooter i höstas, 300 mil mellan servicarna som dom skulle ha drygt 800:- för, bortåt 3:- per mil bara i servicekostnad.

Visst hade man kunnat fixa det själv, men då ryker garantin som sagt.
 
Valfri chinascooter a 125 kubik. Kostar som en brödrost, dock är väl körglädjen begräsad, men den tar röven från A till B.

Instämmer. En polare har en sån där kines som han misshandlat i snart fem år nu. Under den tiden har han bytt olja EN gång, och moppen har fått stå ute året runt. Dålig detaljkvalitet, ful osv, men den gör jobbet. Billigt dessutom.
 
KAN man leva med "custom" stuket, så är ju en sådan här relativt ny, 1998, säkert billigare att försäkra mot 125 cc, är ändå en 250 cc som med lätthet marschar i 90, nu tror jag inte den gått 23 000 mil, men kanske 2300 mil. 15K tycker jag är hyffsat pris ändå(även med prutmån), med tanke på ålder och säkerligen mycket billiga drifts och omkostnader.
http://www.blocket.se/vi/20874358.htm?ca=9_s
 
Last edited:
Alltså, köper du en äldre hoj behöver du inte bekymra dig om värdeminskning, så länge den är i hyggligt skick ligger dom ju runt 20k.
Köper du en nyare scooter så antar jag att dom sjunker en del i värde med åren?
 
Hade själv en vfr -91

Höll jag hastighetsgränsen låg bränsleförbrukningen på 0,4
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top