Spara i guld

När en investering dyker upp i reklam på tunnelbanan eller på forum på nätet så är det inte rätt tid att satsa. Det är vad jag tycker, men jag har fel ibland.
Det där en ganska sund inställning, eftersläntrare är inte dem som gör kappen

Fördelen med olja jämfört med guld är väl att man får :borra?

Jag hade tänkt att köpa riktigt guld. Här finns guldtackor i olika storlekar.

Har fått tips om att det är bra priser på http://www.libertysilver.se

Känns lite häftigt att äga just guld. Lite roligare än aktier som inte går att ta på.

Hur menade du med derivat?

Oj, ska du köpa fysiskt guld för 500 i månaden? det blir typ 1,5gram... kan bli lite jobbigt att hålla reda på :gnissla

Med derivat menar jag tex.:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/etf/etfguide.jsp?orderbookId=235513

Det är ett cetrifikat som följer priset på guld fast med en hävstång x3. Dvs, satsar du 500 motsvarar det 1500. Ökar guld 10% får du 30%. Samma gäller förstås om priset sjunker, då går det fort neråt.

Tror du på guld och inte har kapitalet som krävs för att köpa fysiskt guld så hade jag satsat på cetrifikaten. Ska du nu ändå ha fysiskt guld så köp direkt från Boliden istället för obskyra internetsidor.

20x20x20 m guld bör hamna kring 154.000.000 kg
Nu vet jag inte vad kilopriset är, men att ha en $triljon över efter att du köpt ALL jordbruksmark i USA verkar osannolikt.

Skulle du nu slänga ut en annons på blocket om dina 20x20x20m guld, då skulle antagligen kilopriset sjunka ganska drastiskt.

Fort Knox hävdar att dom har 4 581 542.13 kg guld i sina valv.
(This is roughly 2.5% of all the gold ever refined throughout human history)
Sant eller ej har jag inte en susning om.

Tror inte WB slänger ur sig siffror helt hur som helst men guldpriset är väl 300kr/g i runda slängar så det blir 46000 miljarder Skr.
Du kan alltså köpa hela topp20-listan av världens största företag och fortfarande ha gott om pengar kvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_världens_största_företag
Antagligen kan du köpa hela topp40-listan.

Nu får spekulera hur ni vill men jag väljer alla dagar i veckan de 40 största bolagen hellre än guldklumpen.

Sparande i fysiskt guld är nog knappast en särskilt bra idé för en småsparare. Tänk på att det är rätt stora spreadar (dvs skillnad mellan köp- och säljkurs) som äter upp en stor del av en eventuell vinst. Lägg till kostnad för förvaring (t.ex. bankfack) så blir det inte så mycket avkastning kvar. Det är i så fall bättre att köpa etf:er eller certifikat om man vill ha en exponering mot guldpriset.

Fördelen med fysiskt guld du själv har hemma eller i bankfack är att i händelse av världskollaps, krig eller liknande har du ditt guld kvar. Pappersguld kan gå samma väg till mötes som papperspengar..

Fördelen med fysiskt guld du själv har hemma eller i bankfack är att i händelse av världskollaps, krig eller liknande har du ditt guld kvar. Pappersguld kan gå samma väg till mötes som papperspengar..

Vid en världskollaps har vi nog alla helt andra problem.

Om jag förväntade mig en världskollaps så skulle jag nog börja med att investera i en kalashnikov, skottsäker väst, vattenreningsanläggning, och kanske en liten odlingsbar markplätt, och därefter skulle jag månadsspara i amunition och diesel.

Guld? Nej, vad ska jag med det till i en kolapsad värld?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti