Spara i guld

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Med tanke på världens ekonomiska situation funderar jag på att börja köpa guld. Eventuellt köpa för ca 500kr i månaden istället för att pensionsspara.

Någon annan som har provat eller har någon tanke om detta?
Blir det skattefritt sen när man säljer med ev vinst?

Tacksam för input!

Tänkte du köpa fysiskt guld eller investera i något instrument på finansmarknaden som i sin tur investerar i guld?

Nu har jag inte följt guldpriset, men är väl medveten om att det har gått upp väldigt mycket under senare år. Ett uttryck för hur oroligt man ser på marknaden helt klart. Var på resa i Sydafrika i januari månad förra vintern. Där var en man som investerade sina pengar i guld derivat. Han var väldigt pessimistisk att investera i något annat. Nu hade han varit inne på det här spåret och har säkert varit med en bra bit i uppgången.

Om du inte har någon tilltro på hur ekonomin går i världen så är nog guld och ädelmetaller det man ska investera i. Samtidigt bör man nog vara försiktig eftersom priset gått upp så kraftigt under senare år. Kan säga att jag själv haft tankar att investera lite i guld, men har inte velat gå in på dagens nivåer. Eller de nivåer som rådde när jag som mest tittade på det.

Säljer du av derivat så kommer det att synas precis som du säljer av andra finansiella instrument. Tänkte du investera i fysiskt guld och förvara det i ett bankfack så skulle du kunna sälja det utan att skatta för vinsten - givetvis inte lagligt, men svårare för myndigheterna att ha koll på - om nu inte säljkanalen måste redovisa försäljningar. Jag har ärligt talat ingen större koll på detta. Egentligen ska du skatta för vinster du gjort på konst, möbler etc också. Men det är det nog få människor som gör. Däremot tror jag att skattemyndigheterna skulle få upp ögonen på en om man sålde en väldigt dyr pjäs via någon känd aktionsfirma. Vill man ha ryggen fri bör man vara öppen med vad man gör.

Vore jag dig skulle jag nog sprida riskerna istället för att satsa allt på en sak. Sedan skulle jag nog inte börja pensionspara utan spara pengarna där du kan komma åt dem innan pensionen. Bankerna vill gärna låsa in ditt sparande i pensionsfonder. Blir fin provision till säljarna och inlåsningseffekten för dig struntar de fullständigt i. Glöm aldrig det när du sitter där med din bankman. Han är en säljare och inget annat.

Lycka till med dina investeringar och tankar runt det.

Jag förstår inte riktigt vitsen med guld. Kärringar och knarklangare hänger det runt halsen. Varför ska det vara så dyrt?

Folk tycker att det är värdefullt, alltså blir det värdefullt.

Annars är det bra att ha till elektronik som ska kastas ut i rymden, har jag för mig.

Läs på lite om hur guld användes historiskt. En del av förklaringen till dess värde ligger där.

En viss del av det ja, men annars är det ju faktiskt en väldigt viktig beståndsdel i väldigt mycket elektroniktillverkning som gör att det numera är dyrt.
Och anledningen till att priserna beter sig som de gör är just för att det spekuleras väldigt mycket i guld jämfört mot många andra ädelmetaller.

Spara i guld är inte dumt så länge du inte säljer i en nedgång för det kommer inte fortsätta stiga konstant :)

Läs på lite om hur guld användes historiskt. En del av förklaringen till dess värde ligger där.

Som betalningsmedel och "säkerhet" för mynt och sedlar som gjordes istället. Men som jag har förstått det har man gått ifrån systemet där en stat måste ha guld som motsvarar värdet av pengarna i staten. Fast jag är ganska oinsatt så jag kan ha väldigt fel.

Bra initiativ att lägga upp lite länkar :tummenupp

Sverige hade en rätt ordentlig guldreserv fram t om inte så många årtionden sedan. Detsamma gäller många andra stater runt om i världen. Några sitter fortfarande på rätt stora guldreserver. Om det uppstår kristider som nu då kommer spekulanterna tillbaka. Kan man inte lita på de stora världsvalutorna som Dollar, Euro, Yen då går man tillbaka till något som i alla tider haft ett värde. Idag används guld mycket riktigt inom industrin och som material till smycken.

Jag hade nog som jag skrev inledningsvis varit lite försiktig att hoppa på tåget nu. Guldpriset lär inte stiga för evigt (har som sagt inte följt det på sistone). Vill minnas att jag sett att det tappat lite sedan toppnoteringarna.

Warren Buffet sammanfattar det ganska bra enligt min synvinkel
http://www.e24.se/pengar/aktier-och-fonder/buffet-lovordar-aktier-istallet-for-guld_2379201.e24

Glöm guld och köp aktier istället. Det är Warren Buffetts råd till investerare.
I en intervju med CNN Money berättar Warren Buffett om sin syn på guldet och inleder med en intressant iakttagelse.

– Skulle man ta allt guld som någonsin brutits skulle det räcka till en kub 20x20x20 meter stor. För den summa skulle man kunna köpa all jordbruksmark i hela USA. Plus tio stycken Exxon Mobil. Och även ha en triljon dollar över. Eller alltså den här stora klumpen metall, säger han.

Hans slutsats blir en retorisk fråga.

– Vad skulle du välja? Vilket kommer att producera störst värde?

– Skulle man ta allt guld som någonsin brutits skulle det räcka till en kub 20x20x20 meter stor. För den summa skulle man kunna köpa all jordbruksmark i hela USA. Plus tio stycken Exxon Mobil. Och även ha en triljon dollar över. Eller alltså den här stora klumpen metall, säger han.

Hans slutsats blir en retorisk fråga.

– Vad skulle du välja? Vilket kommer att producera störst värde?

20x20x20 m guld bör hamna kring 154.000.000 kg
Nu vet jag inte vad kilopriset är, men att ha en $triljon över efter att du köpt ALL jordbruksmark i USA verkar osannolikt.

Skulle du nu slänga ut en annons på blocket om dina 20x20x20m guld, då skulle antagligen kilopriset sjunka ganska drastiskt.

Fort Knox hävdar att dom har 4 581 542.13 kg guld i sina valv.
(This is roughly 2.5% of all the gold ever refined throughout human history)
Sant eller ej har jag inte en susning om.

Last edited:
Diamanter är mer värdefullt, så jag tror jag ska spara i diamanter istället.

Investera i olja!

oil-barrels-s35.jpg

Folk vill ha guld och diamanter.
Folk MÅSTE ha olja.

Folk sparar (en stor del av) guldet och diamanterna.
Folk eldar upp all olja de får tag på.

(Mineral)Oljan kommer att ta slut.

Efterfrågan/utbudet för olja borde öka mest.

Investera i olja!

oil-barrels-s35.jpg

Folk vill ha guld och diamanter.
Folk MÅSTE ha olja.

Folk sparar (en stor del av) guldet och diamanterna.
Folk eldar upp all olja de får tag på.

(Mineral)Oljan kommer att ta slut.

Efterfrågan/utbudet för olja borde öka mest.

Ett fat i månaden typ? Jobbigt att förvara det kanske?

Jag har faktiskt kolleger som glömt stänga sina positioner i tid och blivit sittande med x antal fat olja i Rotterdam. Inte jättesmart kan jag säga.

En viktig del i guldsparande att tänka på är att det handlas i dollar. Guld har i år nått all time high i dollar men inte sek pga. dollarkursen. Guldpriset styrs mest av spekulation, dollarn är skakig pga. amerikansk politik och euron är skakig pga. Grekland. Därför flyr investerare och centralbanker till gld istället. Skulle förtroendet komma tillbaka för valutor så kommer intresset för guld att minska igen. Sen kan det väl tänkas att visa länder inför guld som myntfot och då ändras ju scenariot igen.

Hursomhaver vill du investera i guld och tror på det och har 500,- i månaden så är nog ditt enda alternativ derivat. Mitt förslag är att skaffa en kapitalförsäkring med låga avgifter och lågt courtage och köpa guldcetrifikat med hävstång x3 eller x4. På det sättet får du lite effekt i sparandet och slipper skatta när du vill ha ut pengarna.

Jag har faktiskt kolleger som glömt stänga sina positioner i tid och blivit sittande med x antal fat olja i Rotterdam. Inte jättesmart kan jag säga.

En viktig del i guldsparande att tänka på är att det handlas i dollar. Guld har i år nått all time high i dollar men inte sek pga. dollarkursen. Guldpriset styrs mest av spekulation, dollarn är skakig pga. amerikansk politik och euron är skakig pga. Grekland. Därför flyr investerare och centralbanker till gld istället. Skulle förtroendet komma tillbaka för valutor så kommer intresset för guld att minska igen. Sen kan det väl tänkas att visa länder inför guld som myntfot och då ändras ju scenariot igen.

Hursomhaver vill du investera i guld och tror på det och har 500,- i månaden så är nog ditt enda alternativ derivat. Mitt förslag är att skaffa en kapitalförsäkring med låga avgifter och lågt courtage och köpa guldcetrifikat med hävstång x3 eller x4. På det sättet får du lite effekt i sparandet och slipper skatta när du vill ha ut pengarna.

Jag hade tänkt att köpa riktigt guld. Här finns guldtackor i olika storlekar.

Har fått tips om att det är bra priser på http://www.libertysilver.se

Känns lite häftigt att äga just guld. Lite roligare än aktier som inte går att ta på.

Hur menade du med derivat?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...