Spara 1000-lappar på försäkringen

PontusVF

Mekare
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Ducati 748 -96
Kollade upp försäkringen idag på 2 st Ducati 748 -96 hos Trygghansa, den ena skulle jag (25 år kille GBG) betala 19573 kr för och den andra 13396...

Vad skiljer dem åt undrade jag??... 15 kg tjänstevikt svarade TH (200kg dyra/215kg 'billiga')

Så, jag ringde bilprovningen och en reggbes. samt vägning skulle kosta 850 kr (tidsbokning: 0771 600 500). Planen är att slänger man på lite extra vikter i form av de nödvändigaste verktygen (domkraft, rörtång, däckkrängningsverktyg mm mm) så kan man kanske få upp tjänstevikten tilll 230 kg och få ner försäkringen en massa!

Enligt Vägverket: " För en motorcykel eller moped är det den sammanlagda vikten av fordonet i normalt fullt driftfärdigt skick utan sidovagn, med verktyg, bränsle, smörjolja och vatten."

Någon mer än jag som uppmärksammat detta? Feedback?Övriga tipps på försäkringsbolag?

//Pontus VF

Det här funkar väl bara för motorocyklar äldre än -98(IIRC), då man för nyare maskiner går på typgodkännandet?

Vart ska du få plats med all vikt? Jag har inte direkt massa döyta på hojjen..

tja, som exempel, på min 900ssie får jag me lätthet ner ett 6pack under sadeln, eller ett helt ombyte, tröja tshirt brallor sandaler.. Hur det ser ut på en 748 eller din hoj e säkert en annan sak
Min tanke me inlägget va att få folk uppmärksamma på hur olika premien kan vara för 'samma' hoj hoss ett förs.bolag och inte att få folk till att börja fundera över vad man skall me en domkraft till när man e ute å kör hoj.....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman