Spanska Mästerskapet CEV 2006

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Spanska Mästerskapet körde sin näst sista deltävling denna helgen som gick på Valencia.

I Formula Extreme så säkrade David de Gea årets titel genom att komma 2:a i racet. Måste bli hans tredje eller fjärde titel i denna klassen nu.

I 125cc säkrade även Pol Espargaro titeln genom att komma trea. Han gjorde tydligen en grym omkörning av både Alexis Masbou och Randy Krummenacher i den sista svängen innan målgång. Hans bästa varvtid var 1.39.344 vilket kan jämföras med snabbaste varvtiden satt av vinnaren Hector Faubel på GP-finalen i år 1.39:574.

VM föraren Manuel Hernandez körde också detta racet i 125cc men var skadad i sin skuldra. Han kom trotts det 8:a. Hittade även den Italienske f.d VM föraren Manuell Manna i resultaten. Han har tydligen gått tillbaka till 125cc efter att ha kört Spanska SS600 förra året.

Denna helgen 25-26 nov så kommer finalen i Spanska CEV köras på Jerez. Då återstår det vilken som blir årets Supersport mästare.

Resultat deltävling 6. Valencia. 18-19 nov

Formula Extreme
1. Carmelo Morales. Yamaha.
2. José D. de Gea. Honda.
3. Javier del Amor. Honda.
4. Sergio Fuertes. Suzuki.
5. Josep Monge. Yamaha.
6. Iván Silva. Kawasaki.
7. José O Fernandez. Yamaha.
8. Julián Mazeucos. Kawasaki.
9. Bernat Martinez. Yamaha.
10. Victor J Casas. Suzuki.

Supersport
1. Javier Forez. Yamaha.
2. David Salom. Yamaha.
3. Adrián Bonastre. Yamaha.
4. Jordi Torres. Yamaha.
5. Joan Lascorz. Honda.
6. Gregory Leblanc. Honda.
7. Santiago Barragan. Honda.
8. Victor Carrasco. Honda.
9. Javier Hidalgo. Honda.
10. Daniel Arcas. Yamaha.

125cc
1. Esteve Rabatt. Honda.
2. Enrique Jerez. Aprilia.
3. Pol Espargaro. Derbi.
4. Alexis Masbou. Honda.
5. Randy Krummenacher. KTM
6. Pere Tutusaus. Derbi.
7. Daniel Webb. Honda.
8. Manuel A Hernandez. Aprilia.
9. Jonas Folger. Honda
10. Efrén Vazquez. Honda.

För fullständiga resultat kolla: http://eventos.circuitvalencia.com/cev2006/resultados.php

Bifogat

• cev_1.jpg
    cev_1.jpg
    51.1 KB · Visningar: 46
  • cev_2.jpg
    cev_2.jpg
    57.2 KB · Visningar: 44
  • cev_3.jpg
    cev_3.jpg
    48.4 KB · Visningar: 49
  • cev_4.jpg
    cev_4.jpg
    43.7 KB · Visningar: 45
  • cev_5.jpg
    cev_5.jpg
    57.3 KB · Visningar: 46
  • cev6-13_g9.JPG
    cev6-13_g9.JPG
    141 KB · Visningar: 44
Last edited:
Haha, det rejset såg jag faktiskt på flyplatsen i Barcelona :)

Swedie skrev:
2621846 Grymt! Så vad kostar att köra den serien då :tungan

165 euro kostar det att köra ett race i det Spanska Mästerskapet. Man ska ha anmält sig senast 15 dagar innan det racet man tänkt köra i.

Anmälan till hela serien kostar 995 euro och ger en lite fler förmåner som att få välja sitt startnummer mm. Skulle vara anmäld innan 7 april i år för det. Blir 142 euro/race då dom kör 7st race.

Coolt! Jag ska köra ett internationellt race tänkte jag nästa år... för att se vad man går för däre ute på de större banorna.

Javier Fores körde 1.38.071 nu på racet i Supersport 600. I WSS 600 så tog Charpentier nytt rekord för WSS med tiden 1.38.664 i våras.

Så både 125cc och SS600 kör snabbare i deras nationella mästerskap än vad man gör i VM i samma klasser på samma banor.

Vad för däck kör teamen med? Specialare? eller samma hederliga nordiska däck som vi har?

På dagens kval inför CEV finalen imorgon så satte man nog ett nytt rekord. I vurpor! 86st rapporterades in idag. Man hade regn det mesta av dagen idag.

I 125 har Mike di Meglio (Humangest Honda) pole före Tito Rabat, Luis Salom och Pol Espargaró.

I Supersport 600 har Xavi Forés pole och i hans startled kommer även Víctor Carrasco, Adrián Bonastre och Jonathan Alabarce stå i. SS600 hade upptorkande på sitt ena kval.

I Formula Xtreme har David da Gea pole. Kawasakiföraren Iván Silva vurpade och ådrog sig en fraktur och kommer inte kunna ställa upp i morgon. Han hade annars den 3:dje bästa kvaltiden.

Bifogat

• davidsalom adrianbonastre.jpg
    davidsalom adrianbonastre.jpg
    45.7 KB · Visningar: 42
  • cev 1.jpg
    cev 1.jpg
    55.1 KB · Visningar: 56
  • cev 2.jpg
    cev 2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 51
Swedie skrev:
2621902 Vad för däck kör teamen med? Specialare? eller samma hederliga nordiska däck som vi har?

Finns nog både och. Noterar att på bilden med 125:an som kört ut i sandfållan att han har ett Dunlopregndäck fram som inte ser likadant ut som dom dunlopmodellerna som säljs till 125:orna här hemma..

81st var det som kvalde in till 125cc. 57st i SS600. 49st i FXtreme.

Man har utökat antalet som får starta i helgens race till 44st i 125cc och 40st till SS600 och FXtreme. Man kommer köra ett race för dom som inte kvalar in i 125cc.

Last edited:
Pol Espargaró vurpade på warmupen och bröt 2 ben i handen. Det var fuktig bana i morse. Så han missade dagens 125cc race.

Kollade tidsschemat och såg att man kör bara sina 3 mästerskapsklasser där. Inga supportklasser alls. Man får rätt mycket körtid. 40 min kval x 2 tex.

Bifogat

• pol espargaro.jpg
    pol espargaro.jpg
    35.9 KB · Visningar: 88
Nya regler i Spanska från nästa år.

125
Åldersgräns 14-22år

Supersport 600
3 cylindriga får vara 500-675cc

Formula Xtreme
2 cylindriga får vara 850-1200cc
Max 30 statande

Startavgifter
200 euro/race
1200 euro/säsong

Tävlingskalender 2007
29 april Albacete
27 maj Catalunya
17 juni Jerez
29 juli Valencia
7 oktober Albacete
18 november Valencia
25 november Jerez

ReglamentoCEV2007.pdf

Axxexs skrev:
2645789
Tävlingskalender 2007
29 april Albacete
27 maj Catalunya
17 juni Jerez
29 juli Valencia
7 oktober Albacete
18 november Valencia
25 november Jerez

...att jämföras med

Falken
Sviesta
osv...

:huvet

Märkligt att man inte åker 250, någon som vet när det lades ner för alla spanska 250 stjärnor kan ju inte komma från 125 el gatsoffracing.

Oscar: Det är billigt med flygbiljetter till Spanien, jag kan bosätta mig där och jobba som heltidsmeck åt dig och sen flyger du ner för racen. DEAL?

Boris JR skrev:
2646138 Märkligt att man inte åker 250, någon som vet när det lades ner för alla spanska 250 stjärnor kan ju inte komma från 125 el gatsoffracing.

Oscar: Det är billigt med flygbiljetter till Spanien, jag kan bosätta mig där och jobba som heltidsmeck åt dig och sen flyger du ner för racen. DEAL?

Man var säkra på att 250 skulle försvinna från VM och satsade stenhårt på en vråltrimmad 600-klass. Cardenas är väl den enda jag kan komma på kommit upp från den klassen än så länge, men tycker han gör bra ifrån sig.
125 har de ju fortfarande kvar, och där kommer det väl en del förare upp till 125-vm iaf.

oFFkeFF skrev:
2646179 Man var säkra på att 250 skulle försvinna från VM och satsade stenhårt på en vråltrimmad 600-klass. Cardenas är väl den enda jag kan komma på kommit upp från den klassen än så länge, men tycker han gör bra ifrån sig.
125 har de ju fortfarande kvar, och där kommer det väl en del förare upp till 125-vm iaf.

Så man åker supersport enl SS VM regler och formula extreme = ännu mer hottade 600 typ AMA?

Boris JR skrev:
2646214 Så man åker supersport enl SS VM regler och formula extreme = ännu mer hottade 600 typ AMA?

Som jag hajade det var det helt fritt trim som superbike, med vevar, kammar, fritt chassi etc.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul