Spacklat däck och Bromsok...

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
KXF och Scrambler
Jag har införskaffat lite bättre beg motardprylar till min exc 450... Fick med ett suspekt däck, ett hemmaskuret Rennsport. Det ser ut som om någon ångrat ett snitt å sedan spacklat och målat... :näsblod Vad tror ni?
Förutom det, ser däcket ut att duga för lite nybörjar banbus på Åland?
Sedan söker jag bra å billiga belägg till KTM oket... vad ska man leta efter? är det samma som till de vanliga motardoken?

Bifogat

• Spackel.jpg
    Spackel.jpg
    73 KB · Visningar: 147
  • Däck.jpg
    Däck.jpg
    63.2 KB · Visningar: 106
  • Broms.jpg
    Broms.jpg
    74.7 KB · Visningar: 84
Last edited:
Hur mkt får en beringerskiva glappa i flytbussningarna? Ingen som vet vad det ska vara för belägg?

Bussningarna kan glappa ganska mkt utan att det påverkar något. (mer än att jag skulle våga provköra polarens! :)

De kan glappa ett par mm i sidled men försumbart i rotationsriktningen.

Angående beläggen så funkar väl orginalbeläggen från KTM/Husaberg resp. Beringer.
Annars ska det funka med valfria belägg till följande modeller:
Suzuki GSX-R 600 97-00
Suzuki GSX-R 750 00-01
Suzuki TL1000S 97-00
Kawazaki ZX 600 93-01
Kawazaki ZX 1100 93-01
Finns säkert fler ...

Jag kan dock inte säga hur väl andra belägg fungerar i förhållande till orginal då jag enbart använt dessa.

Ok tack... Någon som bytt bussningarna i en skiva för att det glappat för mkt?

Jag sätter en 10a på att den som spacklat däcket läst denna tråd! förklara dig tack;)

Ok tack... Någon som bytt bussningarna i en skiva för att det glappat för mkt?

Jag sätter en 10a på att den som spacklat däcket läst denna tråd! förklara dig tack;)

Kolla så det inte är navet som är slitet, ger inte så mycket å byta bussningarna om det e navet som e dåligt :)

Enligt Husabergs manual från 03 när de körde med Beringer skiva så är max spel i rotationsriktningen 2mm. Är det över de så skall man byta navet.

Bussningarna går lätt att byta men frågan är om det verkligen är de som är slitna ...

2 mm glapp eller mer är det ju då de är nya, ändå sägs de vara bra grejer...

2 mm glapp eller mer är det ju då de är nya, ändå sägs de vara bra grejer...

I sidled är det glapp eftersom de är fullflytande, några mm.
Men det skall inte vara glapp i rotationsriktningen på skivan ... mina har aldrig varit i närheten av 2mm.

Vet inte var du fått tag i en ny Beringerskiva som glappat mer än 2mm i rotationsriktningen? :va

Det finns bromsbelägg till de där på Biltema nu, bara kolla efter hojarna som nämns ovan, 129 kr, vilket väl är en fjärdedel mot vad de brukar kosta..

Om du inte har något annat däck så kör på det men annars...... träna lakritsritning med det. Ser med ut som någon tränat/utbildat med däcksskäraren än skurit seriöst för bana.

Längsgående skär - a la stege - används inte av den enkla anledningen att när du kör med just det nedlägget där du har skurit i längsled så har du mindre gummi i backen runt hela varvet på däcket och om du då har hög belastning så beter sig däcket/hojen inte helt förutsägbart. Sen verkar det finnas längsgående skär väldigt långt ut på sidorna också....

Sen ser däcket inte ut att vara helt modernt heller. Årmodell ? Ju fler gånger ett slicks värmecyklats desto sämre mår det och ger grepp därefter.

Mikey/Percy skulle ju ha med sig däck till Åland. Sen finns det säkert någon som har något begagnat däck å sälja.

.

Spacklat å målat däcket :va

Har han skurit så mkt att massor av korden är framme är det ju lite för mkt kanske men jag skulle lätt köra på det däcket. Inga problems.

Tack för svaren! ska testa å köra lite med däcket å se hur det beter sig vid lite parkeringslek...
Ingen som har en Bromspump att sälja?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...