Spackla/plasta upp kåpor!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tjenare!

Gick och funderade lite på detta tidigare under dagen, har en del polare som som spacklar i glasfiber. Med glasfiber spackel (sånt grönt man blandar med häradere).

Sen efter några månader har "kakan" en dendens att lossa igen, lite synd på lacken osv. Antagligen inte för att vi inte vatt noggranna med rengöringen innan utan mer att det blir så hårt så det själv spricker.

Till frågan: Finns det nått ämne man kan "pensla", spackla på utanpå kåpan före lack för att minska risken för att den spricker och kanske göra den lite mer åt "plast" hållet i ytskicktet?

//Padde

Padde skrev:
2433651 Tjenare!

Gick och funderade lite på detta tidigare under dagen, har en del polare som som spacklar i glasfiber. Med glasfiber spackel (sånt grönt man blandar med häradere).

Sen efter några månader har "kakan" en dendens att lossa igen, lite synd på lacken osv. Antagligen inte för att vi inte vatt noggranna med rengöringen innan utan mer att det blir så hårt så det själv spricker.

Till frågan: Finns det nått ämne man kan "pensla", spackla på utanpå kåpan före lack för att minska risken för att den spricker och kanske göra den lite mer åt "plast" hållet i ytskicktet?

//Padde

Gelcoat ? Hör med närmsta båtförsäljare/båtvarv. Vet inte om det fungerar på ABS-plast men blir iallfall mer "plastlikt".

ladbol skrev:
2433669 Gelcoat ? Hör med närmsta båtförsäljare/båtvarv. Vet inte om det fungerar på ABS-plast men blir iallfall mer "plastlikt".

Penslat man på det elr hur lägger man på det?

Är det som vatten elr som spackel? =)

Jag vet inte om det är rätt men jag har "smält" i hop sprickorna med en lödkolv och varit noga med att smälta hela vägen igenom för att sen bara spackla och måla över, har pratat med diverse "vetare" som säger att detta inte funkar men jag har lagat diverse dimljusfästen till personbil som har en tendens att knäckas när :tuttar har bilen på vinter, samt plastsargen på min lastbils backspegel som är extremt utsatt för grenar o dyl i bostadsområden, har även "svetsat" i hop framskärmen på hojen efter ett missöde med skivbromslåset m.m jag har aldrig förstärkt med nån form av glasfiber eller liknande utan bara smält och spacklat å slipat och inget har spruckit igen. det viktiga är bara att det är tillräkligt tjock plast kvar att jobba med och att man inte har för hög temp så plasten kokar bort:tummenupp

Padde skrev:
2433677 Penslat man på det elr hur lägger man på det?

Är det som vatten elr som spackel? =)

ABS plast eller glasfiber?

Gelcoat penslar man på. (blir inte vackert)

Är det repor eller är det hål du försöker laga?

Mr Helmut skrev:
2433730 ABS plast eller glasfiber?

Gelcoat penslar man på. (blir inte vackert)

Är det repor eller är det hål du försöker laga?

Nja typ moddar kjolpaket. Det är ju ren glasfiber från början.

Tänkte mest för glasfiber spricker så lätt om man kunda behandlat detm ed nått före lack..

Padde skrev:
2433733 Nja typ moddar kjolpaket. Det är ju ren glasfiber från början.

Tänkte mest för glasfiber spricker så lätt om man kunda behandlat detm ed nått före lack..

Glasfibern kan ju böjas utan att spricka medans lacken kanske inte kan det. Vet inte om jag minns rätt men hörde nått om mjukmedel i lacken:rolleyes:

Glasfiberväv
Polyester plast
Härdare
Glasfiberspackel
Finspackel

Sen kan du göra vad som helst.

All glasfiber går då inte att böja hur som helst. Och är dessutom riktigt omtåligt redan från företaget det är köpt via så behöver förstärkas upp. Dom "ingredisenserna" kör jag typ också med. Verkar som det är det bästa då. Förutom epoxi men det ska man ju helst avstå från.

Edit: Fråga nr2: Det går inte att spackla samman plast och glasfiber på nått sätt? Har letat efter lösningar till detta ett tag men verkar som plasten expanderar när det blir varmt elr nåt liknande? Om nån vet exakt säg gärna, för jag är itne säker.

Last edited:
Padde skrev:
2434757 All glasfiber går då inte att böja hur som helst.
Jodå, går att skrynkla ihop den till en liten boll och sedan veckla ut den utan problem också. Så länge det bara handlar om väven och den inte har använts till att armera någon plast så går den att forma nästan hur som helst. :tummenupp

Padde skrev:
Edit: Fråga nr2: Det går inte att spackla samman plast och glasfiber på nått sätt? Har letat efter lösningar till detta ett tag men verkar som plasten expanderar när det blir varmt elr nåt liknande? Om nån vet exakt säg gärna, för jag är itne säker.

:) :)

Enkelt - spackla upp allt som det skall se ut och sen gjuter du en plugg som du sen gjuter en ny kåpa i..

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back