spackla och lacka ABS-plast?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har följande skada i min toppkåpa uppe på vänster sida:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/kraschen_anderstorp_20110904/DSCN1081.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/kraschen_anderstorp_20110904/DSCN1082.JPG

Förutom att en del av plasten har skavts bort (det finns material kvar nog för fysisk styrka), så har biten kroknat lite av värmen när hojen gled genom lecan.

Vad finns det för tips gällande att fylla i, slipa ner och lacka om skadan lokalt? Jag har tänkt att ha kraschkåpor i glas på resten av hojen som kommer att bli enfärgade, så hade varit trevligt att kunna behålla dekalerna iaf på toppkåpan.

Vad tros om att slipa ner lite, och fylla i med biltemas plastepoxy? Skulle det funka och sitta kvar bra?

Hur grundar man och lackar ABS-plast? Samma procedur som med glasfiberkåpor med epoxy/polyester/gelcoat-yta?
 
Tyvärr så är ABS plast nästintill omöjligt att reparera o lackera.
Man lackar inte ABS plast man genomfärgar materialet.
Enda sättet att reparera det är att smälta ihop materialet.

ABS plasten är så fet så det är svårt att få någon att fästa.

En kort period kan det säkert hålla men det kommer att spricka.

Sorry!
 
( Är den verkligen gjord i ABS plast?)


Att laga kåpa gör man på samma sätt som att laga plast på bildetaljer, finns repkit eller prata med närmaste lack/karroserifirma. Annars går det alltid att smälta i hop + glasfiberspackel som " fulmek" skulle dock inte göra det själv på den cykel du har!
 
Last edited:
Det där är rep.bart.

Jag har plastat Kinapuffkåpor och Hondas originalkåpor, som bör ha samma plasttyp som den du har. Skaffa ett repkit för plast, jag har använt mig av Biltemas och det har fungerat bra. Vad gäller spackel så har jag använt "vanligt" finspackel och sedan våtslipat och lackat allt. I år blir det 3e säsongen som kåporna rullar och det är fortfarande inga sprickor i lacken.
Jag rekommenderar att du reparerar dina kåpor framför att göra misstaget att köpa kinakåpor. Kinakåpor duger om du vill sälja hojen eller stå med den nere vid korvmojen, men under alla andra omständigheter kommer du att knyta näven i fickan och svära över att du köpte skiten.
 
Det är viktigt att du är säker på vad det är för typ av plast du har innan du köper rep kit för "plast"?
Plast är inte bara plast. Det finns mängder av typer som reagerar på olika sätt.

Det jag skriver är inte taget ur luften då jag har varit ansvarig för plastproduktion i ett antal år.

Standardkåpor till MC är inte ABS.
 
Rengöring: Biltema Aceton
Hopklistring: Biltema Snabblim , geltyp
Så det håller: Biltema glasfiberväv för enkelböjda ytor. Glasfiberduk för dubbelböjda ytor, eventuellt remsor av väv för dubbelböjda ytor.
Ca 5 cm ut från varje sida av sprickan. 3 lager glas. Läggs på insidan.
Bindemedel: Biltema epoxi.
Och för att få till det hela, få in väven i epoxin använder jag pensel.
Jula har billiga penselsätt.
Spackel. Tex Plastic Padding Epoxibaserat spackel för båtar, finns på Jula.
Tveksamt, använd inte polyesterbaserat spackel. Större risk det lossnar. Inte samma klibb som epoxibaserat spackel.
 
Last edited:
Jag har lagat mina kinakåpor med biltemas "plastsvets" och det har funkat bra. Det går även att spackla med detta. sedan på med plastprimer och lack på det. kinakåporna är abs plast dvs samma som mina orginalkåpor
 
Jag vet faktiskt inte vad det är för material i kåporna, har bara antagit att det är ABS då det var det i kåporna till en annan hoj jag ägde.

Hur tar jag reda på plastsort?
 
Borde stå på kåporna på insidan någonstans. Sådan information finns alltid på verktygen som används när de pressgjuter.
 
Hade exakt samma spricka på min mille airduct. Smälte ihop det med lödkolven och på insidan smälte jag några spår tvärs över sprickan, la in 1 mm rostfri svetstråd i spåren och sen smälte jag igen det. Lite spackel och lack sen blev den hur bra som helst.

Det är väl sån fet ABS plast, testade med araldit 2k lim men det lossna bara man tittade på den..
 
Jag har inte hittat någon markering på toppkåpan, men på täcklisterna vid sidokåporna står det "PP" ingjutet i plasten. Dvs borde det vara samma i resten av kåporna misstänker jag.
 
JA fåror av lödkolv och armera med svetstråd eller liknande är en bra grej helt klart.

TS:
Finns otaliga trådar om ämnet där jag och många andra förklarar hur man bör gå till väga.

Hade exakt samma spricka på min mille airduct. Smälte ihop det med lödkolven och på insidan smälte jag några spår tvärs över sprickan, la in 1 mm rostfri svetstråd i spåren och sen smälte jag igen det. Lite spackel och lack sen blev den hur bra som helst.

Det är väl sån fet ABS plast, testade med araldit 2k lim men det lossna bara man tittade på den..
 
teroson terokal is the shit!
använder det mest hela tiden, funkar hur bra som helst, limmar i princip all plast. kolla henkel.se. lite dyrare mkt bättre!!!
 
På min förra hoj lagade jag skador i originalkåporna med kolfiberväv och epoxy. Alla jag frågade sade att det inte skulle fungera med ABS-plast, men det gjorde det med besked. Jag lackade efter slipning och ur ett kortsiktigt perspektiv (minst 1½ år) fungerade det bra.

- Epoxy sägs vara jävligt allergiframkallande.
+ Epoxy har kapilärverkan som heter duga!

\m/
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top