Spackla igen hål i hjälmen?

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Hej

Jag har en Shark RSX hjälm som jag fått ett hål i, alltså inte rakt igenom utan det yttersta lagret med motivlacken har spruckit upp, det inget enormt hål utan rör sig om ca 1-1,5 kvadrat-cm.
Om man nu skulle laga den, vad skulle man använda för att spackla igen hålet, ser ut som glasfiber under men det är väl inte skalet gjort av?

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish? (säkerhet?)

Tack på förhand
//Anton
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Freerider88 skrev:
2095669 Hej

Jag har en Shark RSX hjälm som jag fått ett hål i, alltså inte rakt igenom utan det yttersta lagret med motivlacken har spruckit upp, det inget enormt hål utan rör sig om ca 1-1,5 kvadrat-cm.
Om man nu skulle laga den, vad skulle man använda för att spackla igen hålet, ser ut som glasfiber under men det är väl inte skalet gjort av?

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish (säkerhet)?

Tack på förhand
//Anton

Rekomenderar att skrota den hjälmen då den har gjort sitt
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Freerider88 skrev:
2095669 Hej

Jag har en Shark RSX hjälm som jag fått ett hål i, alltså inte rakt igenom utan det yttersta lagret med motivlacken har spruckit upp, det inget enormt hål utan rör sig om ca 1-1,5 kvadrat-cm.
Om man nu skulle laga den, vad skulle man använda för att spackla igen hålet, ser ut som glasfiber under men det är väl inte skalet gjort av?

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish? (säkerhet?)

Tack på förhand
//Anton

Den hjälmen har gjort sitt. Tänk inte ens på att försöka laga den, möjligtvis kan du ha den som minimotohjälm.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Man ska ALTID byta hjälm om den är skadad.
Materialet som är inne i hjälmen blir skadat och tappar sin skyddskapacitet efter en smäll (behöver inte ens va hål eller sprickor i det yttre lagret).
Är du rädd om det som hjälmen ska skydda så byter du! :dummer
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skador i gelcoaten är okej. Är fibermaterialet skadat måste du byta den. Det är DU som avgör om hjälmen är okej eller ej. Do what you want.
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
prova först att krossa ett helt ägg med handen.
sen provar du att krossa ett ägg med en liten spricka i..
även om sprickan är väldigt liten så har äggets hållfastighet försvunnit helt! :näsblod
dvs. skadad hjälm bör kasseras
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu säger han ju att det är lacken som spruckit... inte fibret


Vanligt att färgen släpper på t ex Lazer-hjälmar

Är den inte så gammal så gå till mc-affärn och snacka om dom. Min kamrat fick en ny
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
mycket jobb för ingen ting. köp en ny hjälm i ställe. köp en kbc vr-1 chrom :D

då är du kung kung kung på vägen :yoparty
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag skulle rekommendera tapetklister o några ark ur en en gammal herrtidning daterad innan -74. Papperskvalitén var bättre på den tiden o hade mycket bra stötupptagande förmåga. Alternativet till tapetklister är att tugga pappret ihop med morgonurinen ifrån en 2 år gammal get ! Då slipper du alla skadliga cancerogena kemikalier.

Lycka till o hoppas du inte klotar ! :tummenupp
 

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Innan hårnålen på kullen , V-ås.
Hoj
inte ens en sparkcykel
Folkezx9r skrev:
2095997 Jag skulle rekommendera tapetklister o några ark ur en en gammal herrtidning daterad innan -74. Papperskvalitén var bättre på den tiden o hade mycket bra stötupptagande förmåga. Alternativet till tapetklister är att tugga pappret ihop med morgonurinen ifrån en 2 år gammal get ! Då slipper du alla skadliga cancerogena kemikalier.

Lycka till o hoppas du inte klotar ! :tummenupp


:hihi :gnissla
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top