Spackla igen hål i hjälmen?

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Hej

Jag har en Shark RSX hjälm som jag fått ett hål i, alltså inte rakt igenom utan det yttersta lagret med motivlacken har spruckit upp, det inget enormt hål utan rör sig om ca 1-1,5 kvadrat-cm.
Om man nu skulle laga den, vad skulle man använda för att spackla igen hålet, ser ut som glasfiber under men det är väl inte skalet gjort av?

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish? (säkerhet?)

Tack på förhand
//Anton

Freerider88 skrev:
2095669 Hej

Jag har en Shark RSX hjälm som jag fått ett hål i, alltså inte rakt igenom utan det yttersta lagret med motivlacken har spruckit upp, det inget enormt hål utan rör sig om ca 1-1,5 kvadrat-cm.
Om man nu skulle laga den, vad skulle man använda för att spackla igen hålet, ser ut som glasfiber under men det är väl inte skalet gjort av?

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish (säkerhet)?

Tack på förhand
//Anton

Rekomenderar att skrota den hjälmen då den har gjort sitt

Freerider88 skrev:
2095669 Hej

Har sett sånt där spackel som man kan köpa på clasohslon som finns för glasfiber, plast etc... Funkar det och blir det hyfsad snygg finish? (säkerhet?)

Tack på förhand
//Anton

Den hjälmen har gjort sitt. Tänk inte ens på att försöka laga den, möjligtvis kan du ha den som minimotohjälm.

Man ska ALTID byta hjälm om den är skadad.
Materialet som är inne i hjälmen blir skadat och tappar sin skyddskapacitet efter en smäll (behöver inte ens va hål eller sprickor i det yttre lagret).
Är du rädd om det som hjälmen ska skydda så byter du! :dummer

Skador i gelcoaten är okej. Är fibermaterialet skadat måste du byta den. Det är DU som avgör om hjälmen är okej eller ej. Do what you want.

prova först att krossa ett helt ägg med handen.
sen provar du att krossa ett ägg med en liten spricka i..
även om sprickan är väldigt liten så har äggets hållfastighet försvunnit helt! :näsblod
dvs. skadad hjälm bör kasseras

Nu säger han ju att det är lacken som spruckit... inte fibret

Vanligt att färgen släpper på t ex Lazer-hjälmar

Är den inte så gammal så gå till mc-affärn och snacka om dom. Min kamrat fick en ny

mycket jobb för ingen ting. köp en ny hjälm i ställe. köp en kbc vr-1 chrom :D

då är du kung kung kung på vägen :yoparty

Jag skulle rekommendera tapetklister o några ark ur en en gammal herrtidning daterad innan -74. Papperskvalitén var bättre på den tiden o hade mycket bra stötupptagande förmåga. Alternativet till tapetklister är att tugga pappret ihop med morgonurinen ifrån en 2 år gammal get ! Då slipper du alla skadliga cancerogena kemikalier.

Lycka till o hoppas du inte klotar ! :tummenupp

Folkezx9r skrev:
2095997 Jag skulle rekommendera tapetklister o några ark ur en en gammal herrtidning daterad innan -74. Papperskvalitén var bättre på den tiden o hade mycket bra stötupptagande förmåga. Alternativet till tapetklister är att tugga pappret ihop med morgonurinen ifrån en 2 år gammal get ! Då slipper du alla skadliga cancerogena kemikalier.

Lycka till o hoppas du inte klotar ! :tummenupp

:hihi :gnissla

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken