Spackla glasfiberkåpor?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har införskaffat krasckåpor och efter montering samt en bandag (utan klotning) kan man konstatera att de lämnar en del övrigt att önska när det gäller passform och styrka.

Tänkte spackla med glasfiberspackel och undrar om det är något speciellt man bör tänka på eller om det bara är att smeta på och slipa ned?
Ger det någon extra styrka att smeta på mer spackel på insidan runt fästpunkterna?

Sen kanske någon vänlig själ vet vart/om man kan köpa de infästningar som sitter i originalkåporna på en Suzuki R750 -02 och som framlyset och baklyset fästs i?
 
Det är nog effektivare att försöka få bort alla spänningar i kåporna och plasta på mer glasfiberväv runt fästpunkterna. Glasfiberspackel är för kortfibrigt och förstärker inte mycket. Tungt är det, däremot.
 
Mattias skrev:
Det är nog effektivare att försöka få bort alla spänningar i kåporna...
Hur menar du dåra?
Att en felaktig montering kan ge spänningar? (Kan jag inte tänka mig :rolleyes: :lol )
 
Finns ett långtrådigt glasfiberspackel om kan använda. Men som sagt, glasfiberspackel är tungt..
Jag har använt det några gånger när jag lagat spräckta kåpor...

Det bästa är nog som Mattias säger, att plasta på glasfiberväv runt hålen för att förstärka fästpunkterna.
Kolla att alla fästpunker sitter där dom ska, så att du inte behöver bända och böja för att få det att passa. Det är rätt vanligt på "kraschkåpor", och utsätter kåporna för onödiga påfrestningar.

Ett annat tips är att fixa nån form av gummi mellan fästskruvarna och kåporna (jag har använt vanliga o-ringar som jag trär på skruvarna innan jag skruvar fast kåporna). Det är rätt vanligt att kåporna spricker lite vid skruvhålen pga vibrationer och påfrestingar.

På "veka" ställen kan du lägga på nåt lager väv (eller två) på baksidan och plasta fast. Men behövs det verkligen? Lite kommer det ju alltid att flexa..
 
Last edited:
Macke skrev:
Ett annat tips är att fixa nån form av gummi mellan fästskruvarna och kåporna (jag har använt vanliga o-ringar som jag trär på skruvarna innan jag skruvar fast kåporna). Det är rätt vanligt att kåporna spricker lite vid skruvhålen pga vibrationer och påfrestingar.

Gummin för genomföringar finns på Biltema. Med en liten bit metall rör i så spänner du fast gummiupphängningen i stället för kåpan. Det tar nästan bort den sortens spänningar. Men se åxå till att hålen passar, som dom sagt här tidigare.
 
Tackar för svaren! :tummenupp
Nu har jag lite att fundera på i vinter :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top