Spackla buckla i tank

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
TJena!
ska spackla en buckla i min tank, vad är det för spackel som gäller? plastic padding, duger det? I Amerika verkar de köra på "Bondo" för fulla muggar, nån som känner till nått snarlikt som säljs i Sverige?
tack!
 
När jag jobbade som lacklärling så använde vi polyesterspackel (tror jag iaf?) som var två komponents så man blanda spacklet med en viss mängd härdare. Borde du kunna få tag på relativt lätt:tummenupp
 
Tryck ut bucklan så gott det går m.h.a en liten kofot eller på annat sätt för att inte behöva använda så mycket spackel. Slipa sedan plåtrent där du ska spackla och använd ett 2-komponents karosserispackel. Jag skulle inte använda spackel från Biltema även om det KAN vara okey. Deras kemiska metall är i alla fall skitkass. Möjligt att karosserispacklet är okey men jag vet som sagt inte.

När spacklet är slipat så att inget sticker upp läggar man på finspackel och slipar till perfekt yta. Sedan grundfärg och därefter baslack om det är metallic och slutligen 2K klarlack. Är det en solid färg använder man inte klarlack utan en solid 2K lack som ger en tålig och superblank yta. 2k lacker finns på spray och aktiveras genom att man trycker på en plugg i botten på sprayburken.

Använd riktiga sprayfärger och inte sådana från Biltema som aldrig går att få bra.
 
Lägg upp ett foto på bucklan, om du har mjuka kanter på´n så kan du kanske värma och kyla bort den...just a thought!:va
 
Tryck ut bucklan så gott det går m.h.a en liten kofot eller på annat sätt för att inte behöva använda så mycket spackel. Slipa sedan plåtrent där du ska spackla och använd ett 2-komponents karosserispackel. Jag skulle inte använda spackel från Biltema även om det KAN vara okey. Deras kemiska metall är i alla fall skitkass. Möjligt att karosserispacklet är okey men jag vet som sagt inte.

När spacklet är slipat så att inget sticker upp läggar man på finspackel och slipar till perfekt yta. Sedan grundfärg och därefter baslack om det är metallic och slutligen 2K klarlack. Är det en solid färg använder man inte klarlack utan en solid 2K lack som ger en tålig och superblank yta. 2k lacker finns på spray och aktiveras genom att man trycker på en plugg i botten på sprayburken.

Använd riktiga sprayfärger och inte sådana från Biltema som aldrig går att få bra.

Tack för tipsen!
Tror jag kör på swedolspacklet, de karosserispackel jag sett verkar vara polyesterspackel så tycker det borde fungera. Behövs det ett finspackel ovanpå verkligen? går inte karosspacklet att slipa fint nog eller?
såg att mekonomen har finspackel på sprejburk(?), kan det va nått?
Och en sista fråga! En kompis ska lackera åt mig, men jag tänkte göra förarbetet själv för att han ska ha så lite som möjligt att göra. så när jag är klar med spacklingen och slipningen, kan tanken stå så tills han kan lackera den, eller bör jag lägga nån grund direkt på spacklet? om det skulle va dåligt för det att stå ett par veckor exponerat alltså!
 
Last edited:
Lägg upp ett foto på bucklan, om du har mjuka kanter på´n så kan du kanske värma och kyla bort den...just a thought!:va

Det hade u vart optimalt! Får dock erkänna att jag "ljög" för enkelhetens skull , det är inte en buckla utan uttagen där honda emblemen satt, jag vill ha en slät tank så tog bort dem :):)
 
Jag brukar laga bucklor i tanken med plastic padding glasfiberspakel. Den fäster otroligt bra, behöver inte vara plåtrent, bara det är slipat och all lös färg är borta.
När formen är rätt finspacklar jag med PP100, och sen grundfärg.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Tack för tipsen!
Tror jag kör på swedolspacklet, de karosserispackel jag sett verkar vara polyesterspackel så tycker det borde fungera. Behövs det ett finspackel ovanpå verkligen? går inte karosspacklet att slipa fint nog eller?
såg att mekonomen har finspackel på sprejburk(?), kan det va nått?
Och en sista fråga! En kompis ska lackera åt mig, men jag tänkte göra förarbetet själv för att han ska ha så lite som möjligt att göra. så när jag är klar med spacklingen och slipningen, kan tanken stå så tills han kan lackera den, eller bör jag lägga nån grund direkt på spacklet? om det skulle va dåligt för det att stå ett par veckor exponerat alltså!

Du behöver bara finspackel om det blir porer eller små fördjupningar kvar. Det är lättare att slipa än vanligt spackel. Sprayspackel går bra att använda men det blir lättare att slipa om man bara lägger på som vanligt så slipper man slipa bort allt utom det som behövdes för att fylla porer.

Eftersom det kommer att bli en del ytor som är plåtrena efter slipning behöver du grunda på en gång och inte låta tanken ligga med ren plåt under så lång tid. Ett alternativ är att använda en Primer/Filler som fyller lite också om det behövs.
 

Bifogat

  • DSC04227.JPG
    DSC04227.JPG
    248.8 KB · Visningar: 91
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top