Sp1/Sp2

P@trik skrev:
Har ju vunnit både 24 le mans och superbike..

Men det duger förstås inte.. va,va.
:7peta
Ingen aning, jag vet inte hur folk orkar hålla rätt på exakt vilka vinster just en viss hoj har ens:lol

Fick för mig att modellen inte var helt lyckad bara, vi glömer det.
 
går väl att pressa en V-twin rätt bra med rätt grejjor. Sen att den behöver en sjuhelvettes massa service när man har (proffs) trimmat den för race är en annan dyr femma.
 
Silwer skrev:
Jag är ingen racevetare men jag antar att Superbike inte består av standardhojar? (menar då att vad gatversionen har för effekt kan kvitta)

De lag sig väl på 135hk (eller vad uppger de?), mest för att där fanns ju alla konkurrenterna på gatan, pris-prestanda antagligen, 160 hk hade varit dyrt.

Jag ser vad du menar men trimgraden är ju ungefär samma på en 1000cc 2-cyl och en 750cc 4-cyl från samma år och de producerar vid samma trimgrad likvärdiga effektsiffror dock med helt olika karaktär. Det var ju hela poängen med att bygga 1000cc v-twin för superbike, att 4 cylindriga hojar bara fick ha 750cc. Vid samma cylindervolym och trimgrad når inte en 2-cylindrig motor upp till samma effektsiffror som en 4-cylindrig, det säger ju sig självt. Därför haltar jämförelsen mot 1000cc 4-cyl hojar, de är inte de närmaste konkurrenterna. Om man beaktar det gamla SBK-reglementet (enligt vilket dessa hojar är designade) så hade man ju ett val när man skulle ta fram en modell att bygga på, 2-cyl 1000cc eller 4-cyl 750cc, 4-cyl 1000cc var inte alternativ då. Det är natuligtvis massvis som skiljer en gathoj från en riktig SBK-räser men jämförelsen är densamma oavsett vilken trimgrad hojarna har.
 
Men toppeffekt är ju heller inte allt, jag förstår till fullo att det blir väldiga kolvhastigheter om en v-twin ska varva som en radfyra, vilket ju krävs för att få ut hög effekt.

Idag är det 1l rakt över va? så nu satsar de väl inte på en v-twin längre kan jag tänka?
 
Silwer skrev:
Men toppeffekt är ju heller inte allt, jag förstår till fullo att det blir väldiga kolvhastigheter om en v-twin ska varva som en radfyra, vilket ju krävs för att få ut hög effekt.

Idag är det 1l rakt över va? så nu satsar de väl inte på en v-twin längre kan jag tänka?

Precis, bara Ducati gör det just nu och det är imponerande att de fortfarande dominerar. Jag väntar med spänning på om KTM´s superbikesatsning med en v-twin blir av... det borde ju inte vara någon poäng egentligen med nuvarande reglemente men Ducati har visat att det går att vinna trots färre ponnys. Motorn är ju inte allt.
 
Ägde en TLR tidigare i vår, polarn har en SP-1.
De är på pappret identiska vad det gäller effekt osv...
Men väljer du mellan dessa så rekommenderar jag SP-1.
Bara för Hondakvalite´n & ljudet.
Chassiemässigt är TLR stabilare på vanliga "bonnavägar" oavsett vad "allvetarna" som bara läst Bike säger.

Jag var väldigt nöjd med min TLR (tycker den är snyggare oxå), men SP-1:an tilltalar mej mer kör mässigt.

Jag TROR att Aprilian är minst lika bra som Hondan, men folk uppfattar den som ett mer osäkert köp.
"Aprilia är ju bara 125:or för f*n" ...osv
Har ej kört Aprilian, bara suttit på den & hört den.
Ljudet är nästan grymmare är SP-1, kvalitetsmässing kändes det som honda i reglage osv...

Mitt råd är att testa ett par hojar & välj den som ger dej mest rysningar.... :)

Vad det gäller effektnojan så räcker den mer än väl på alla dessa.
Det hänger på föraren!!!!
Polaren har en Ducce 900SS av äldre model, det är ta mej f*n inte många R1or eller gixxrar som hänger honom när det brakar loss på fina vägar. Och han har max 80 hästar!!!!

Men ska man bara köra rödljusrace i stan så sk man nog ha en R1a eller Gixxer
:tungan
 
Last edited:
Daggarparn skrev:
Ägde en TLR tidigare i vår, polarn har en SP-1.
De är på pappret identiska vad det gäller effekt osv...
Men väljer du mellan dessa så rekommenderar jag SP-1.
Bara för Hondakvalite´n & ljudet.
Chassiemässigt är TLR stabilare på vanliga "bonnavägar" oavsett vad "allvetarna" som bara läst Bike säger.

Jag var väldigt nöjd med min TLR (tycker den är snyggare oxå), men SP-1:an tilltalar mej mer kör mässigt.

Jag TROR att Aprilian är minst lika bra som Hondan, men folk uppfattar den som ett mer osäkert köp.
"Aprilia är ju bara 125:or för f*n" ...osv
Har ej kört Aprilian, bara suttit på den & hört den.
Ljudet är nästan grymmare är SP-1, kvalitetsmässing kändes det som honda i reglage osv...

Mitt råd är att testa ett par hojar & välj den som ger dej mest rysningar.... :)

Kul att se vad du tycker! Jag har kört äldre Mille 00 och även Rene Prang millen på Ava men aldrig en SP1/SP2, det vore jäkligt kul att testa. Har även kört GSXR 03 och R1 01 som andra referenser.... Jag testade en helt original TLR igår och kan säga att skillnaden chassiemässigt är väldigt stor mot min och även motormässigt är min vassare, men jag har gjort massvis med mods och uppgraderingar. Motormässigt är TLR och SP1 likvärdiga men Hondans chassie ska vara ett snäpp bättre. Dock lägre inköpspris på TLR´en och den svarar ruskigt bra på enkla mods både chassie och motor.

Om nån vill kolla vad jag tyckte om original TLR'en så kan ni kika i slutet på TL-tråden.

Välj med hjärtat, det gjorde jag, det är vad motorcyklar handlar om för mig iallafall. :kär
 
Last edited:
Daggarparn skrev:
Men ska man bara köra rödljusrace i stan så sk man nog ha en R1a eller Gixxer
:tungan
Nja, jag tror du i stälet undervärderar dessa hojar, de är inte byggda med tanke på raktfram körning alls.
Förarrelaterat förstår väl de flesta vad det är?
dvs det finns alltid nån med en R1 eller gsxr1000 som kör ifrån din polare.
 
Steele skrev:
Man får tacka för alla tips


Ett litet tips då jag har haft bägge modellerna är att ska du bara köra gata med lite banbesök, så är båda helt jämbördiga. Så SP2 känns varken snabbare eller lättare... men när du ska modifiera och racepreppa så är SP2 framtagen för att kunna göra det på ett enklare sätt.
Så ekonomiskt är kanske SP1 ett vettigare alternativ... o andra sidan är SP2 en ovanligare hoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top