Sp1/Sp2

Steele

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
E-tuna
Hoj
nja...
Går i funderingar att köpa en sp1 eller sp2, skulle vilja veta lite grejer man ska kolla på vid köp av dessa eller är det "hondakvalite" rakt igenom?
 
Det brukar dessutom sägas att de är ganska tröga, det blev ju aldrig nån riktig lyckad tävlingsmodell vad jag förstår.
Fast de är snygga tycker jag.
 
Vill mest ha reda på om dom haft tekniska problem o vad man ska titta på vid köp. Men alla erfarenheter är välkommna
 
Silwer skrev:
Det brukar dessutom sägas att de är ganska tröga, det blev ju aldrig nån riktig lyckad tävlingsmodell vad jag förstår.
Fast de är snygga tycker jag.
Hur menar du "Inte riktigt lyckad tävlingsmodell"? Dög ju för Edwards att vinna på iaf?
 
Peccus skrev:
Hur menar du "Inte riktigt lyckad tävlingsmodell"? Dög ju för Edwards att vinna på iaf?
Som sagt "vad jag förstår", är inte expert på hojen, den finns säkert ruskigt modifierad för proffsbruk, det skulle jag säkert tro.
Standardhojen brukar ju inte få kanonrecensioner för bankörning vad man läst.
men men, det är du som är experten.
 
Steele skrev:
Vill mest ha reda på om dom haft tekniska problem o vad man ska titta på vid köp. Men alla erfarenheter är välkommna

Inga kända kvalitetsproblem och inga standardfel finns.

Som tidigare nämnts har den lite lägre effekt än sina konkurrenter men i övrigt är det en mycket skön hoj att köra.

/HW
 
HW skrev:
Inga kända kvalitetsproblem och inga standardfel finns.

Som tidigare nämnts har den lite lägre effekt än sina konkurrenter men i övrigt är det en mycket skön hoj att köra.

/HW
Den lägre effekten gör absolut ingenting, gillar ljudet o effekten duger nog åt mig
 
Silwer skrev:
Det brukar dessutom sägas att de är ganska tröga, det blev ju aldrig nån riktig lyckad tävlingsmodell vad jag förstår.
Tröga möjligtvis om man menar att hantera i väldigt låga hastigheter inne i stan.
Hööög utväxling på ettan (racer).
Använder man hojen till det den är ämnad för så är det en av de roligaste som finns. :)
Underbart chassie, fjädring och även motor enligt min åsikt. :Bugar
 
Det man skulle kunna klaga på är bakstötdämparen. Den är lite
hård och stutsig, samtidigt som gaffeln är lite mjuk.
En Öhlins dämpare och moddning av gaffeln = en helt underbar V-twin :tummenupp
 
Verkar vara ett säkert köp. Vad skiljer en sp2 från en sp1 då?, värt att lägga pengarna på en 2a? Dom är ju en aningen dyrare...
 
HW skrev:
Inga kända kvalitetsproblem och inga standardfel finns.

Som tidigare nämnts har den lite lägre effekt än sina konkurrenter men i övrigt är det en mycket skön hoj att köra.

/HW

Lägre effekt? Ehh... nej. Varför jag säger så är för att konkurrenterna är RSV Mille, Ducati 996/998, TLR m fl samt 750cc radfyror från samma år GSXR750 00-02 t ex. Hojen är framtagen för att matchas mot dessa hojar och inte 1000cc radfyror (då ligger den efter i effekt men den är inte menad att matcha 1000cc radfyror, obs gamla SBK reglementet).

Köp en SP! Mera muller åt folket! :yoparty
 
Jag är ingen racevetare men jag antar att Superbike inte består av standardhojar? (menar då att vad gatversionen har för effekt kan kvitta)

De lag sig väl på 135hk (eller vad uppger de?), mest för att där fanns ju alla konkurrenterna på gatan, pris-prestanda antagligen, 160 hk hade varit dyrt.
 
Silwer skrev:
Det brukar dessutom sägas att de är ganska tröga, det blev ju aldrig nån riktig lyckad tävlingsmodell vad jag förstår.
Fast de är snygga tycker jag.

Har ju vunnit både 24h le mans och superbike..

Men det duger förstås inte.. va,va.
:7peta
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
Underbart chassie, fjädring och även motor enligt min åsikt. :Bugar
Men bromsarna då, dom är ju faan helt underbara alltså!!!!
Även om jag kör en R1 så kör jag min kompis SP-1 då & då, jag gillar den skarpt alltså, mest tyroligt är det väl motorns karaktär som gör att jag gillar den, effekt direkt alltså
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top