Sp1:an + Touring = sant?

Borkas

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Hemligt
Hoj
S2R
Nu går man i hojköps tankarna och jag har börjat snegla lite på twin maskinerna.
Jag har fastnat lite för Honda Sp1 (Sp2: an är lite för dyr för min plånbok).

Tanken är nu att få ut lite mer av hojåkandet dvs. lite touring, jag å polaren funderar på att ta en sväng i sommar. Jag är därför ute efter en Sporthoj som det går att köra lite längre sträckor med utan att behöva ta rast hela tiden.

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på Sp1: an då det gäller att köra lite längre sträckor. Men också hur hojen är i övrigt, kanske ska man tänka om och titta på nått helt annat. Ge gärna förslag på andra hojar RadFyror som Twinar.

Tack på förhand.
 
Borkas skrev:
Nu går man i hojköps tankarna och jag har börjat snegla lite på twin maskinerna.
Jag har fastnat lite för Honda Sp1 (Sp2: an är lite för dyr för min plånbok).

Tanken är nu att få ut lite mer av hojåkandet dvs. lite touring, jag å polaren funderar på att ta en sväng i sommar. Jag är därför ute efter en Sporthoj som det går att köra lite längre sträckor med utan att behöva ta rast hela tiden.

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på Sp1: an då det gäller att köra lite längre sträckor. Men också hur hojen är i övrigt, kanske ska man tänka om och titta på nått helt annat. Ge gärna förslag på andra hojar RadFyror som Twinar.

Tack på förhand.

Min polare har en SP-1, och den enda erfarenhet jag hört från honom angående att åka långt på den (samt samma kommentar från många andra som kört den) är att sadeln är en planka snällt sagt.
 
Mitt ex har en SP1:a och har tidigare haft en R1:a. Vad jag vet tyckte han att SP1:ans sadel var mkt hårdare och kåpglaset var alldeles för lågt. Men körställningen är inte lika extrem som på R1:an. Jag har inte kört SP1:an utan bara R1:an så jag kan nog inte uttala mig mer..

SP1:an har dock grymmast ljud!! :rock Fast det kanske inte har så mycket med touring att göra.. :rolleyes:

Lycka till med hojköpet!
 
Kom loss Borkar. Försätt dig hellre i skulder och köp en ZX10R. Den går säkert att köra långt med och är dessutom bekväm om de har samma sadel som de haft de senaste åren.

Köp inte en tråkig SPetta...

750RR
 
Bike gjorde ett test för något år sedan, tro d va 01.... Jämförde SP1, Ducce 996 och Mille R. Millen vann samtliga test! :yoparty Passar utmärkt på lång touring, snabbast på bana och bästa utrustningen. Kolla upp den tidningen, ett mycket bra reportage.....
 
zx9r sägs väll annars vara en bra maskin att åka långt på? så dyra är de väll inte heller att köpa?
 
RSV_R skrev:
Bike gjorde ett test för något år sedan, tro d va 01.... Jämförde SP1, Ducce 996 och Mille R. Millen vann samtliga test! :yoparty Passar utmärkt på lång touring, snabbast på bana och bästa utrustningen. Kolla upp den tidningen, ett mycket bra reportage.....

tja, när det gäller biketest brukar det låta att de är värdelösa, men det kanske bara gäller när nån japs vinner:-)
 
Silwer skrev:
tja, när det gäller biketest brukar det låta att de är värdelösa, men det kanske bara gäller när nån japs vinner:-)

Hade en Sp1 nyligen. Snygg hoj, häftigt ljud, har ca 113 hk på bakhjulet originalt. Det tråkiga med Sp1:an är på bana. Där är den för lång och dämparna fram och bak, är helt sakt kassa. Men om du vill bara ha en hoj att köra med, så är den helt okej. Lätt att köra på slangen med:)
 
Ang. sp1.ans kåpglas så får jag håll med... Det sitter där bara för att det ska vara ett glas där. Funktionsmässigt så är det helkasst. SP2.an har ju ett annat högre glas... Jag skulle gärna vilja veta om sp2.ans fäste altså skruvarna sitter lika som på sp1.an.... Gillar inte dom där dubbelbubble glasen, så ett glas från SP2 hade varit sjyst... Tacksam för svar...

//200+
 
Vill du ha muskler OCH kunna toura så köp en honda superblackbird till ett höstpris, det är en riktigt bra cykel... sen att den är snygg som fan gör ju saken inte sämre :yoparty
 
Sporthoj.......touring

Har åkte Fireblade -93:a...97:a...och senast 00:a, åker nästan aldrig kortare
sträckor, lördagsturerna brukar vara 25 - 40mil.
Senaste långresan gick till och från England, dit 63mil = 3st 20 mila etapper.
Hem Esbjerg - Bollnäs 115mil = 11tim uppdelade på 20:mila etapper.
Min erfarenhet, började åka hoj 1965, är att det inte hänger så mycket på
hojen som det hänger på hur tränad du är, åker du bara kortare sträckor, ner till korvmojen och hem, då kan du nästan inte åka touring på nån hoj.
Börja direkt på våren med att åka långa sträckor...åk 20mil, tanka, åk 20mil, tanka+fika, osv. Då kan du åka på nästan vilken hoj spm helst.
Vissa går det kanske inte med, om man inte utrustar dom med lite touring grejor, såg att man kunde köpa "Neråt/framåtflyttade fotpinnar" till bla. R1.

KentW ( född 1949)
 
Eftersom ingen sagt det så

Suzuki TL 1000 R
Twin, MYCKET skönare sadel än Spettan.

Kör man touring kommer man ner på runt 0.45 l/milen (om man håller körkortssäker fart, dvs max +29 och en allmänt lugn stil)

Jag har testat mini touring med den och hade inga problem med 40 mil på en dag. Och kör man snålt kommer man 22 mil eller så på en tank. Och då passar det bra att pausa dessutom. :)
Normalt drar den 0.6 - 0.8

På bana är den ungefär som Sp1an. Den behöver ny bakdämpare, och man bör sänka gafflarna 5-10 mm fram. Byte till 180/55 (eller 190/55, men bara man har ett 55 profil där i alla fall) däck bak.

Har väll ungefär samma hästar som SP1an, men vet inte riktigt, har inte träffat någon med en orginal TLR... :hihi

Finns en riktigt fin TLR (gul, PMa Obrut om du är intresserad) här på forumet till salu. Tror den är billigare än en SP1a dessutom.

I trafik är den som vilekn annan Twin som helst. Dvs bra. :)


Finns ingen annan "normal" sporthoj som jag skulle vilja byta med. Skulle vara den nya Mille R Factory -04 då... :D
 
Last edited:
sp-1

Håller med kentw, du kan ju alltid fuska och ha cykelbyxa under skinnstället.
Köp en sp1 och du har garanti till minst 2005 beroende på års modell.
Det är en underbar cykel som kommer att ge dig många trevliga stunder tro mig.
Sänk den fram och höj den bak, stoppa i öhlins fjädrar i gaffeln, byt kåpglas, på med bladens bakdrev och på med ett slip on.

Sen är det ju alldrig fel att hänga av en r1:a på bana med en "klen och låg blysläde".
 
Hoj

I det segmentet och prisklassen har Millen vunnit samtliga test. Förutom en klen koppling går de nästan aldrig sönder. Dessutom är den italiensk... Därmed är väl frågan avslutad?

Skälet till att SP1:an ofta är billig är just mängden besvikna ägare...
 
Vad är det fär skillnad på SP1 och SP2??
 
Jag tycker nog att sp1 har lite xstremare knävinkeel än r1´n, men jag klarar många mil innan jag börjar bli tött (bara man har lite tempo) grymt slitig vid lungn stats körning.... det var vad jag hade att säga om det. :arsele :banana
 
gonzo skrev:
Köp ZX-9R, 98-03
Trevligare och allsidigare hoj får man leta efter!

Måste hålla med Gonzo här ÄVEN fast han har syndat och gått från Ninja till R1! Allsidig hoj med bra klös. Snabbast 0-100 just nu (innan -04 har kommit). Skön ställning, Bra passagerarplats, SNYGG!!!

TAck för mig! :fyllisar
 
Sp-1:an är nog direkt olämplig som tourer tycker jag (såvida man inte kör så in i h-vete hela tiden) Jag har kört ca 50mil på en dag med min spetta och får nog erkänna att jag var lite sliten efteråt. För lågt kåpglas, skarp knävinkel och man hänger mycket på armarna. Sedan att chassiet i övrigt och motorn är alldeles utmärkt för uppg är en annan sak. Fast det är ju klart att det är ju lite av en macho tourer :yoparty
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top