Spökfilmer

korvgubbe skrev:
2613646 The Ring - eller ännu hellre de japanska förlagorna.
Dark Water
The Grudge

Jar har aldrig förstått mig på dessa japanska skräckfilmer. Tycker mest dom är sömniga och utdragna till max, tråkiga helt enkelt.

Är det bara jag som tycker så? Hela svenska befolkningen verkar ha kommit in i någon slags "älska-japan-skräck-spök-filmer-tjosan-hejsan".

Glöm inte Rose Red.
Enligt mig Stephen Kings bästa film.

Det finns tydligen en uppföljare också, Diary of Ellen Rimbauer.
Någon som har sett den?

Jonathan. skrev:
2614458 Jar har aldrig förstått mig på dessa japanska skräckfilmer. Tycker mest dom är sömniga och utdragna till max, tråkiga helt enkelt.

Är det bara jag som tycker så?

Nejdå, majoriteten av Amerikanerna håller nog med dig. Det är därför de gör övertydliga plagiat och med övertydliga menar jag attd e ar bort all den creepy spännigen för pangpå-bildspråk som inte lämnar något kvar åt tanken.
Jag antar att det är för att publiken ska förstå..

Lite som med amerikaner och deras "Not-jokes".. Det är som att amerikaner inte fattar att man är ironisk om man inte avslutar med NOT.

Japanskt/europeiskt dass:
- Åh, här luktar det smultron!
- hehe, verkligen! :hihi

Amerikanskt dass?
- Va? :va
- NOT!!!
- Ah, åh, ahh nu fattar jag! :hihi :rofl

http://www.youtube.com/watch?v=-Iy1Ar_j1g8

korvgubbe skrev:
2614880 Nejdå, majoriteten av Amerikanerna håller nog med dig. Det är därför de gör övertydliga plagiat och med övertydliga menar jag attd e ar bort all den creepy spännigen för pangpå-bildspråk som inte lämnar något kvar åt tanken.
Jag antar att det är för att publiken ska förstå..

Lite som med amerikaner och deras "Not-jokes".. Det är som att amerikaner inte fattar att man är ironisk om man inte avslutar med NOT.

Japanskt/europeiskt dass:
- hehe, verkligen! :hihi

Amerikanskt dass?
- Va? :va
- NOT!!!
- Ah, åh, ahh nu fattar jag! :hihi :rofl

http://www.youtube.com/watch?v=-Iy1Ar_j1g8

Därmed sagt att jag inte gillar alla amerikanska motsvarigheter, men det finns några undantag.
Men det känns som nån jäkla modegrej bara. Helt plötsligt har hela sverige insett hur bra de japanska skräckfilmerna är bara för att en är bra och fått bra recensioner.

Låt oss nu inte förstöra tråden med dynga.

En riktigt bra spökskräckis vet jag inte om jag sett, The Descent var hyfsad men inte mer.

Jag är precis hemkommen från att ha sett Grudge II. Gillar man ettan så gillar man garanterat tvåan. Bra skit helt enkelt!

Se gärna skräckis ihop med lättskrämda. Det ger en väldigt bra upp uppiggande effekt :tummenupp

Jonathan. skrev:
2614896

En riktigt bra spökskräckis vet jag inte om jag sett, The Descent var hyfsad men inte mer.

The Descent är klart sevärd! :tummenupp

Jonathan. skrev:
2614896
Men det känns som nån jäkla modegrej bara. .

Ja, lite kan det väl bero på att japanska filmer knappt fanns att tillgå för "vanligt" folk som inte importerade själva. Innan Ringu fanns det ju knappt några japanska filmer i svenska butiker. Jag hittade filmen på hos nån filmimportör. Och den snabba framgångarna gjorde att fler importerade dem och med ökad import följer ökad åtkomst och fler som ser dem.. Och när de kom var de en frisk fläkt eftersom man var ganska less på alla college-ungar som hackades ihjäl med kniv.

Last edited:
Mark skrev:
2615124 Jag är precis hemkommen från att ha sett Grudge II. Gillar man ettan så gillar man garanterat tvåan. Bra skit helt enkelt!

Se gärna skräckis ihop med lättskrämda. Det ger en väldigt bra upp uppiggande effekt :tummenupp
Hum, är det den Amerikanska eller den Japanska versionen? Den Japanska har ju funnits ett tag om man säger så...

korvgubbe skrev:
2615414 - Hur många av de japanska förlagorna har lanserats på bred front på våra svenska biografer?
Hur ska jag veta det? Bio är överskattat.

Edit: Du svarade inte ens på frågan, utan spånade iväg på något helt annat, som vanligt. :tummenupp

Solid snake skrev:
2615409 Hum, är det den Amerikanska eller den Japanska versionen? Den Japanska har ju funnits ett tag om man säger så...

Jag har bara sett en verison...där pratade dom både Amerikanska och Japanska. Men det var nog den Am. versionen..va med en massa US-skådespelare/skådespelerskor iaf.

De va swebits senaste film igår om det säger dig nåt.

Mark

Mark skrev:
2615432 Jag har bara sett en verison...där pratade dom både Amerikanska och Japanska. Men det var nog den Am. versionen..va med en massa US-skådespelare/skådespelerskor iaf.

De va swebits senaste film igår om det säger dig nåt.

Mark
Då är det den Amerikanska då, såg att det låg uppe nån på torrentleech nu, kom ju dock för några dagar sen.

Såg den Japanska för över ett år sen så det var därför jag undrade, import från Japan.

Solid snake skrev:
2615419
Edit: Du svarade inte ens på frågan, utan spånade iväg på något helt annat, som vanligt. :tummenupp

Eftersom frågan inte var ställd till mig kunde ju inte jag besvara den. Däremot ställde jag en retorisk motfråga för att antyda vilken version jag trodde att han hade sett..

korvgubbe skrev:
2615440 Eftersom frågan inte var ställd till mig kunde ju inte jag besvara den. Däremot ställde jag en retorisk motfråga för att antyda vilken version jag trodde att han hade sett..
Då skriver jag: har du inte svaret så behöver du inte citera mig.

Anledningen till att jag citerade dig (längre upp) var för att du frågade mig någonting, så du behöver inte ge mig samma svar som jag ger dig nu. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg