Spökande CB900

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

En polare försöker få snurr på sin CB900, eller rättare sagt, CB750 med 900-motor (hoj från 81, motor från 79...) Motorn har rätt fuggar, det enda som är 750 är luftburk och el, som verkar vara densamma.
Han har synkat förgasarna, men då går den ännu sämre! När han justerar så den går som bäst är synkningen totalt åt skogen.
Min gissning är kass tändning, men stiften är nya, så isf tändkablarna. Alternativt kass komp på några cylindrar.

Är vi helt ute och cyklar(!) eller kan det vara så enkelt? :va

Kan nog vara rätt ute, men har du/ni kollat fuggarna beträffande renhet, lika bestyckning osv? Kolla även med startgas kring insugen i fall den tjuvluftar! Ett kompprov är säkert inte fel att göra heller! Är färgen på stiften ok och lika på alla cyl?

Andreas7902 skrev:
Kan nog vara rätt ute, men har du/ni kollat fuggarna beträffande renhet, lika bestyckning osv? Kolla även med startgas kring insugen i fall den tjuvluftar! Ett kompprov är säkert inte fel att göra heller! Är färgen på stiften ok och lika på alla cyl?

Fuggarna har lite svårt att hålla tätt ibland, jag försöker förmå honom att göra ren dom... :rolleyes:
En cylinder var kall, så jag misstänker iaf tändkablarna, ska lura iväg honom och köpa nya kablar.
Stift är inte kollade, än, dock är dom sproilans....

Börja med kompprov. Om kompet är dåligt så bli även synkningen fel.
Gör rent förgasarna. Blir ofta ihopkläggade med läskigt ärrg.
Kolla fjädrarna i tändförställningsregulatorn. Rotorn ska fjädra med i rotationsriktningen, och distinkt fjädra tillbaka.
Kolla att det är gnista på alla stiften
Tändinställningen med lampa.

En ventiljusterin är också på sin plats :tummenupp

Last edited:
Ja... Kompprov på den kalla burken och se till att rengöra fuggarna! Första jag skulle satsa på!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda