Spårning?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Satt och läste "MC-boken". Där stod det bland annat om att det är viktigt att hjulen spårar. Man skulle kolla detta med jämna mellanrum. De nämnde att man skulle titta framifrån på hjulen och se att dessa löper i linje. Man kunde också använda en planka till sin hjälp! Nu till min fråga, hur säker är denna metod. Noggranheten lär ju inte vara allt för stor, det är ju ganska lätt att se "fel". Hur gör ni? Och hur ofta skall man kontrollera? Hur stor felmarginal får det vara? (Känns som att justera ventilerna med tumstock :näsblod )

jag har gjort så här att när jag köper hojar så har jagg haft med mig en rätskiva (Rak planka långt vattenpass el dyligt) som jag sedan lagt mot bakhjulet och sedan mätt up avståndet till bromsskivan fram. sedan gjort samma sak på andra sidan.
Tänk dock på att man kan luras lite genom att de har justerat bakhjulet snett.

Men när jag väl har hojen o kör med denså har jag aldrig kollat om de spårar eller inte.

Men om man känner att något är fel eller har råkat lägga hojen ner så kan det helt klart vara lämpligt o kolla upp den (Detta är ju min personliga åsikt)

jag har gjort så här att när jag köper hojar så har jagg haft med mig en rätskiva (Rak planka långt vattenpass el dyligt) som jag sedan lagt mot bakhjulet och sedan mätt up avståndet till bromsskivan fram. sedan gjort samma sak på andra sidan.
Tänk dock på att man kan luras lite genom att de har justerat bakhjulet snett.

Men när jag väl har hojen o kör med denså har jag aldrig kollat om de spårar eller inte.

Men om man känner att något är fel eller har råkat lägga hojen ner så kan det helt klart vara lämpligt o kolla upp den (Detta är ju min personliga åsikt)

När man ex. bytt drivpaket eller backdäck räcker det då med att justera bakhjulet lika mycket på vänster- och högersida? På bilar brukar man ju göra en hjulinställning men det gör man då inte på motorcyklar:confused:

det känns lite overkill o göra med jämna mellanrum. klart, ska man köpa hoj kan det ju va all idé, likaså om man gått omkull eller på nåt annat sätt fuckat till det! kan va allt från att bakhjulet är felinställt, ram, sving, styrkrona, gaffelben!?

När man ex. bytt drivpaket eller backdäck räcker det då med att justera bakhjulet lika mycket på vänster- och högersida? På bilar brukar man ju göra en hjulinställning men det gör man då inte på motorcyklar:confused:

Ja jag anser att det räcker! står däcket rätt justerat i dag så skall det inte vara några problem

Det är ju omöjligt att kolla med bara ögonmått om hjulen spårar eller inte, speciellt som bakhjulet på i stort sett alla hojar är bredare.
Jag vet inte hur verkstäder gör, men jag tog ett laservattenpass och la mot fälgen på bakhjulet och mätte att det är samma avstånd mellan laserstecket och fälgen på framhjulet i styrkronans förlängning (den punkt framhjulet roterar runt när man svänger (azimuth), vilket gör att hur styret står inte påverkar mätningen)

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis