Spåriga bromsskivor

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Båda bromsskivorna på min Kawa GPX från -90 är spåriga. Men bromsverkan är bra och bromsen känns helt normal.

Vad ska jag göra? Kan det vara så att förra ägaren köpt biltema belägg? Vet att han köpt en del annat där så oddsen är väl rätt höga. Har hört att biltemabelägg kan fitta upp skivorna.. Räcker det i så fall att bara byta belägg? Läste på ett volvo-forum att ett par rejäla inbromsningar fixar spårningarna släta igen.

Läste också att det kan vara oken som kärvar och behöver sig en genomgång. Men hela hojen är riktigt fin i övrigt så att bromsoken skulle vara taskigt skötta känns inte så trovärt för mig.

Och slutligen, funkar mc-bromsar likadant som bromsarna till min gamla moppe? Förutom att det är tvåkolvsok och dubbla skivor då..? För i så fall är det ju änna inga problem att skruva isär och ihop skiten själv om det behövs.

"Men bromsverkan är bra och bromsen känns helt normal."

if it ain't broke don't fix it

"Men bromsverkan är bra och bromsen känns helt normal."

if it ain't broke don't fix it

Jo, fast jag tänker mig att fortsätter jag köra med skygglapparna på och inte låtsas om spåren så kommer de bli värre och värre och till slut kräva mer arbete än om jag fixar skiten nu.

Jo, fast jag tänker mig att fortsätter jag köra med skygglapparna på och inte låtsas om spåren så kommer de bli värre och värre och till slut kräva mer arbete än om jag fixar skiten nu.

När skivor blir gamla så blir de spåriga.
Har med att skivan är inte identisk i hårhet över hela ytan och desamma gäller belägget.

Sätter du på nya belägg så kommer de slitas till så de passar den spåriga skivan.

Om du verkligen måste "laga" felet så är det nya skivor och belägg som gäller, eller svarva skivan och nya belägg.

Oken är liknande uppbyggnad som på mopeden.

Tack för det svaret! Hojen har dock inte gått långt trots att den är 23 år gammal. Typ 2300 mil. Så skivorna är ju gamla, men inte gamla på det sättet att de är "utnötta". Ser inte riktigt vilket du syftar på i ditt inlägg.

Svarva skivan/skivorna som i att skicka upp till rgbrakes.se då? Såg att det kostade typ en femhundring per skiva, så det känns ju inte såå himla farligt i så fall kanske.

En helt annan mekfråga. Kan jag nånstans hitta nån serviceguide till min hoj, som säger vad som ingår i olika serviceintervaller? Typ när man ska justera ventiler, när kolvringar bör bytas etc etc. Och finns det någon "gör det själv" bok man kan kika i? Jag har inte tummen mitt i handen, men jag har inte skruvat på större hojar än 125cc tvåtaktare innan så det skulle vara fint med lite guidning i text. Samt veta VAD jag bör göra när jag servar hojen på egen hand.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla