Spårar cykeln?

Bollox skrev:
håller i hojen osv... Visst, 1 cm är mycket men några millimeter då? Omöjligt att se med blotta ögat. Sen behöver inte cyklen dra åt något håll alls, hjulen kan peka parallellt men slå fel ett par millimeter ändå ju! Justeras enkel med styret och av friktion mot asfalten i fart...

Alla Mc har har ett par +- tolerans, nu vågar jag inte säga hur mkt. Men jag läste det när jag själv skulle rikta min förra hoj. Toleransen är faktiskt större än man tror. Det är inte ramen som är sne - utan det kan vara bakhjulet som står tex ½-1 mm åt höger. När denna linje dras, blir det betydligt mer när man väl kommer fram till framhjulet ( ca 1 cm efter 1 m ) - om ni fårstår vad jag menar. Det kan även vara svingen som är dragen 1-2 mm i sidled, då spårar den inte exakt heller. Var inte för petig..för då kommer alla mc vara ramsneda.

Rätta mig gärna om jag har fel..

Mvh//ZS

Last edited:
Förtydligande av edit som missförstods: Skitsvårt att visuellt se små vinkelskillnader genom att bara titta på hjulen.

Är hjulen sneda så det spelar roll lär du se det om du drar cykeln rakt fram. Kommer inte bakhjulet rätt på framhjulets spår går det snett. Inga problem att fixa på egen hand. Du kan t o m ställa cykeln på stödet för att kontrollera att bakhjulet står mitt på strecket...

PlastRaketen skrev:
Hur kontrollerar man enklast om en MC spårar?
Under förutsättning att man inte har någon annan till hjälp.

dra den fram o tillbax ute på vägarna nu ... det e ju snö ute så det skall väll spåra ganska bra i det........... :tummenupp

Makke skrev:
Man ber förrättningsmannen hålla i hojen rakt medans du ställer dig en bit bort och tittar så det är rakt.Så gjorde jag och jag fick körkort :)
Detta är sättet man ska gå tillväga på en uppkörning, ingen ide att släpa med sig nån planka! :lol

Något som min trafikskolelärare gillade var att berätta "storries", tex den om när en snubbe på uppkörningen ska kolla spårningen. Snubben ställer hojen på centralen, vänder sig om och traskar några meter, vänder igen och sätter sig på huk för att kolla om hojen spårar. Då har uppkörningsgubben vridit styret vilket då gör det svårt att se om den spårar eller inte. Snubben i fråga märker inte detta då han tar för givet att hojen spårar. Detta miste han körkortet på...

Sensmoral: Ge aldrig ryggen åt uppkörningsgubben :rolleyes:

Förtydligande: Man ställer hojen rak, går sedan baklänges några meter utan att släppa blicken från hojen innan man kollar spårning.

Last edited:
Upprepning.

Kontroll av spårning eller bländning av hel/halvljus förekommer inte längre på säkerhetskontrollen.

Är det någon som har blivit tvungen att kontrollera om MCn på uppkörningen de senaste åren?

Bodoe skrev:
Något som min trafikskolelärare gillade var att berätta "storries", tex den om när en snubbe på uppkörningen ska kolla spårningen. Snubben ställer hojen på centralen, vänder sig om och traskar några meter, vänder igen och sätter sig på huk för att kolla om hojen spårar.

Var helt säker på att det skulle komma ett dåligt tågskämt här.. men icke..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien