Spåra motor

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Förre ägaren av min hoj (Suzuki GSX-R 750) berättade att det gjorts ett motorbyte på hojen av AVA då den förra rasat. Han hävdade oxå att den "nya" motorn var från en 01:a och hade gått ca 900 mil.
Nu är det ju så att den motorn som hänger på har förgasare och 01:orna har ju insprut, så nånting är "fishy" med den här historien.

Efter att ha snackat med AVA så visar det sig att de inte har nån som helst information att ge ang. den nya motorn och inget står att finna på kvittot från bytet.

Det är alltså inget fel på hojen, den går hur bra som helst, utan min fråga är:
Kan man spåra motorn på något sätt? Finns det några beteckningar eller kännetecken som kan identifiera årsmodell m.m.?
Snubben på AVA mumlade om att det kunde vara en "Corona" eller nåt liknande, vad handlar det om?

Tack på förhand :)

ska väll bara va och kolla upp motornummret, då borde du se va det är för årsmod mm ava borde kunna kolla det om du ger dom det

I manualen står det olika serienummer som är beroende på vilken årsmodell det är . Om detta står på själva motorn låter jag vara osagt. Har själv en gsxr 750 från 98 som är den första modellen med insprutning. Sitter det förgasare är den ju definitivt en -97a eller yngre. Vad är det för årsmodell på hojen på pappret då?

I manualen står det olika serienummer som är beroende på vilken årsmodell det är . Om detta står på själva motorn låter jag vara osagt. Har själv en gsxr 750 från 98 som är den första modellen med insprutning. Sitter det förgasare är den ju definitivt en -97a eller yngre. Vad är det för årsmodell på hojen på pappret då?

Så resonerade jag oxå, men enligt verkstadssnubben på AVA så var det fullt möjligt att den var nyare. Han mumlade om parallelltillverkning och även om nån motor(?) som kallades "Corona"...osäker på vad han mumlade om dock.

Hojen original är en 93:a.
Ska kolla upp det där serienumret. Tack för tipset.

Men man kan väl ha bytt motor men fortfarande ha kvar förgasaren, istället för insprutet?!

Motorn kan väl knappast vara nyare än -95? Såvida det inte skulle röra sig om en fabriksny motor. 1996 och framåt är väl en helt annan motorfamilj, om jag inte är ute och cyklar helt!

Motorn kan väl knappast vara nyare än -95? Såvida det inte skulle röra sig om en fabriksny motor. 1996 och framåt är väl en helt annan motorfamilj, om jag inte är ute och cyklar helt!

Kan å kan...det kan man väl om man modifierar lite :)
Fast det jag e på jakt efter är fakta. Kan vara bra att veta om man ska kränga vidare nån gång, eller om nåt skulle skita sig. :näsblod

Vilken årsmodell hade du nu igen? Jag kan ta foton på min motor imorgon när jag ska pilla lite på den, har som sagt en 98a med insprutningsmotorn... Om det nu hjälper dig. Ring Suzuki annars?

Har kikat lite och hittat ett nummer som jag ska se om jag kan kolla upp nånstans. Får väl ringa Suzuki annars.
Originalhojen är en 93:a, och motorn ska enligt säljaren vara en 01:a.

Edit: Hittade denna sida http://www.suzukicycles.org/_misc/identification.shtml och lyckades utröna att motorn jag har är:
749cc
Rad 4 (no shit)
Development version 20 (vad nu det innebär)

Får nog forska vidare...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma