Spåra mobiltelefon avstängd?!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Hej. undrar en sak. Jag vet att man kan avlyssna mobiltelefoner som är avstängda hyffsat lätt om man är haj på det. Men jag vill veta om man kan spåra dem också då de är avstängda.

Kan polisen göra det, lr någon annan firma som är duktig på sådant??

alex

Nej. Enda gången en mobiltelefon kan spåras är då den är uppkopplad mot mobilnätet och operatören kontrollerar vilken cell den är ansluten till.

Polisen kan inte göra dylikt arbete själva, det är mobiltelefonoperatören som gör det åt dem efter myndighetsbeslut.

Alex 6R skrev:
hmm ni e inte pålästa

Vad menar du med avstängd, stand-by mode? En telefon som "sover" ska kunna vakna upp då nätet skriker på den, men detta är ju normala manövrar i mobilnäten.

Alex 6R skrev:
hmm ni e inte pålästa
Och du har läst på på dåliga deckarprogram på TV...

Det går inte att avlyssna/spåra en avstängd telefon, en telefon som är på kan man triangulera med en noggranhet på 300-30m beroende på hur många basstationer som har kontakt med telefonen, men det måste som tidigare sagts göras av operatören.

Man kan bugga en telefon, dvs bygga om den så att den går att pejla/avlyssna när den är avstängd, men det är en annan sak.

Men jag fattar fortfarande inte, det går ju inte att prata i en telefon som är avstängd, alltså finns det inget att avlyssna, alltså kan man inte avlyssna en avstängd telefon?

Eller är jag bara otroligt korkad ikväll?

Dom ända telefonerna som är lätta att lyssna av när dom är avstängda är dom hära 3310orna
. Finns kanske fler modeller med denna roliga funktion.

Ni missar det hela, metoden Alex snackar om kräver inte ens att det sitter ett batteri i telefonen. Men jag orkar inte förklara nu för jag är så trött :P
Peace!

Alex 6R skrev:
Hej. undrar en sak. Jag vet att man kan avlyssna mobiltelefoner som är avstängda hyffsat lätt om man är haj på det.
bla bla bla

alex

Haha, finns du på riktigt?

Första April är väl inte den 24:e februari?

Som Nitrogen konstaterade så går det inte att prata i en avstängd telefon, hur ska du då kunna lyssna av den?
Nitrogen: Nej du är inte otroligt korkad ikväll, om du är det annars kan ja dock tyvärr inte svara på :3freak

RuffRyder skrev:
Ni missar det hela, metoden Alex snackar om kräver inte ens att det sitter ett batteri i telefonen. Men jag orkar inte förklara nu för jag är så trött :P
Peace!
Förklara när du vaknar hur en apparat utan strömförsörjning kan fungera som du och Alex_R6 menar? Inget, inte ens en nyckelpiga fungerar utan energi.

Om du inte trixar med en telefon kan den inte visa var den är, och framförallt inte kunna vidarebefodra ett samtal över GSM-nätet. Det krävs energi för det. Är telefonen trixad så är allt möjligt.

Avlyssning behöver väl inte nödvändigtvis vara ett samtal som förs i telefonen. Man kan ju använda telefonens mikrofon för att höra vad som sägs i närheten, som en bugg alltså. Och bara för att displayen inte visar något (dvs avstängd) så behöver det inte betyda att telefonen är stendöd. Hur tror ni annars t ex väckningsfunktionen funkar? Aktiverar du larmet och sen stänger av nallen så kommer den vakna till liv när det är dax att ringa. Det finns även rutiner som lyssnar efter broadcasts som sänds ut i etern. Man kan således väcka en nalle till liv, aktivera mikrofonen och lyssna/pejla den om man vet vad man sysslar med. Ganska likt funktionen Wake on LAN på ett nätverkskort till datorn. Aktiverar man denna funktion så kan man väcka en avstängd dator i nätet genom att ropa på den.

Att avlyssna/pejla en avstängd telefon utan att väcka den är däremot inte möjligt vad jag vet.

Agamemnon skrev:
Att avlyssna/pejla en avstängd telefon utan att väcka den är däremot inte möjligt vad jag vet.

Att man kan montera utrustning i en telefon som gör att den går att pejla och avlyssna när som helst är väl möjligt. Det behöver ju inte ens gå via operatörens nät eller ta ström från telefonens batteri. Det är bara en tekninsk fråga om utrustningen får plats i innanför telefonskalet. Men jag kan tänka mig att det är sjukt ovanligt och i dom flesta fall där mobiler avlyssnas så gör operatören det på begäran av polisen som alla har sagt tidigare.

Alex 6R skrev:
hmm ni e inte pålästa

Om du är så påläst då, varför frågar du?

Alex 6R skrev:
hmm ni e inte pålästa

Och du är lättlurad!

Det finns INGEN möjlighet att spåra eller avlyssna en avstängd mobil, det enda man kan se är vilken cell den var i senast. Och har det gått längre en ett dygn sen den stängdes av så syns inte det heller utan då måste man börja leta i gamla loggar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back