Spåra Mobil

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Någon som har grejer för att kunna göra detta ? ,vet att det finns att köpa men det känns lite onödigt om det inte skulle fungera.

Jag blev bestulen på min sprillans nya mobil i helgen :mad: ...

/j

Modifier skrev:
Någon som har grejer för att kunna göra detta ? ,vet att det finns att köpa men det känns lite onödigt om det inte skulle fungera.

Jag blev bestulen på min sprillans nya mobil i helgen :mad: ...

/j

Ge numret till polisen, dom kan ju spåra mobiler.
:gnissla

Hur gick bestjälningen till egentligen?

Freddy82 skrev:
Ge numret till polisen, dom kan ju spåra mobiler.
:gnissla

Hur gick bestjälningen till egentligen?

Klåfingrig liten jäkel på en fest,säkerligen flera som vet vem som tog den ,men det vore kul att spåra upp den själv.

Har skickat in polisanmälan & så men som sagt så vore det kul att hitta den
och kunna ge namn till polisen.

Ska ju kunna använda imei nr til att spåra med men har inte grejerna som behövs

/j

Spåra själv? Visst, lycka till. Du behöver full tillgång till mobilnätet för att lyckas med det.

En spårning utförs genom att mobilleverantören rapporterar vilken cell och basstation som telefonen är ansluten till. Genom att "pinga" telefonen från fler, närliggande basstationer kan man på så sätt triangulera fram var telefonen befinner sig fysiskt, på några meter när under optimala förhållanden.

Det hela är en ganska kostsam process dock, och utförs ytterst sällan om det inte rör sig om grövre brottslighet än en stulen mobiltelefon.

McB skrev:
Spåra själv? Visst, lycka till. Du behöver full tillgång till mobilnätet för att lyckas med det.

En spårning utförs genom att mobilleverantören rapporterar vilken cell och basstation som telefonen är ansluten till. Genom att "pinga" telefonen från fler, närliggande basstationer kan man på så sätt triangulera fram var telefonen befinner sig fysiskt, på några meter när under optimala förhållanden.

Det hela är en ganska kostsam process dock, och utförs ytterst sällan om det inte rör sig om grövre brottslighet än en stulen mobiltelefon.

"Positionering av din bil!
Introduktion Detta projekt beskriver i all enkelhet hur man på ett billigt sätt bygger ett positioneringssystem till sin bil med hjälp av en mobiltelefon. Det krävs en myndighet för att triangulera positioner på mobiltelefoner, så detta fyller alltså inget annat syfte än att polisen kan hitta bilen vid eventuell stöld.

Vad behövs? En gammal mobiltelefon, ett kontantkort och en bil-laddare till telefonen.

Hur gör man? Börja med att öppna telefonen. Koppla loss alla högtalare och "buzzers" du kan hitta. Prova sedan att den håller knäpptyst genom att ringa till den, skicka sms, låta batteriet dö ut osv.

Koppla laddaren direkt till batteriet, koppla in telefonen och göm hela paketet på ett bra ställe, förslagsvis innanför passagerarkonsollen eftersom det ofta rivs i förarkonsollen vid tjuvkoppling.

Klart!

Underhåll Ring till telefonen då och då, samt ring från den när du ändå dammsuger bilen. Vissa operatörer kan få för sig att stänga av abbonemang som det inte gått trafik på efter en tid. Vidare måste vissa kontantkort laddas inom 12 månader (t ex Comviq).

Sen då? Skulle - Gud förbjude - din bil bli stulen ger du bara numret till mobiltelefonen till polisen. Eftersom mobilen alltid är påslagen så länge bilbatteriet sitter i, och även en stund efter strömförlust, så kan bilens position räknas ut med ett par hundra meters felmarginal."

Skrivet av:
Hamlet (www.200sx.nu)

Ok nu spårade tråden ur lite :)

Jag läste precis på nätet om att det som behövs går att köpa
så det borde finnas någon med dessa grejer.

Får väl göra som alla andra och utnyttja försäkringsbolagen som kommer
att värdera telefonen lågt vilket i sin tur gör att jag går back på
det hela. :3freak

/j

Modifier skrev:
Jag läste precis på nätet om att det som behövs går att köpa
så det borde finnas någon med dessa grejer.

Jag är ytterst tveksam till om det är möjligt, men att du har hittat information som säger motsatsen låter intressant. Om du har lust får du hemskt gärna lägga upp lite länkar här. :)

Utöver det, lycka till och hoppas du hittar nallen.

McB skrev:
Jag är ytterst tveksam till om det är möjligt, men att du har hittat information som säger motsatsen låter intressant. Om du har lust får du hemskt gärna lägga upp lite länkar här. :)

Utöver det, lycka till och hoppas du hittar nallen.

Försökte hitta länkarna på tidigare men det var så jäkla många.
Jag körde på google och spåra imei nr ,kom en del träffar och jag skumade
igenom en del men just en var om det som behövs.
"Värsta fbi prylarna" lr nåt sånt stog det som rubrik.

/j

Modifier skrev:
Försökte hitta länkarna på tidigare men det var så jäkla många.
Jag körde på google och spåra imei nr ,kom en del träffar och jag skumade
igenom en del men just en var om det som behövs.
"Värsta fbi prylarna" lr nåt sånt stog det som rubrik.

/j

Jag är fortfarande väldigt tveksam. Googlar själv men alla resultat tyder på det jag redan har sagt; att det bara är operatören som kan göra det efter ett myndighetsbeslut.

Det som Freddy82 skriver är intressant, blir mer effektivt om man har friendfinder funktion på mobben, då kan man leta upp den själv.

http://www.world-tracker.com/
Funkar just nu bara med engelska operatörer, men dom verkar planera en geografisk expansion... Annars kan ju polisen spåra telefonen, även om dom bytt sim-kort så har alla telefoner ett unikt nummer som registreras när man ringer, vilket kort man en har.
Är det inte otroligt vad den nya tekniken kan göra för att förstöra allt vad privatliv heter :argpådato

supernaut skrev:
Det som Freddy82 skriver är intressant, blir mer effektivt om man har friendfinder funktion på mobben, då kan man leta upp den själv.

Vad är friendfinder?

*/ ?>
Back