Spåra IP.adresser på SH.se eller Bike.se

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Går det att spåra IP adresser från olika inlägg, på sh.com, eller bike.se ?

Det skulle vara kul och inressant att kunna konstatera om IP adresserna i ett par av de aktuella trådarna på SH och Bike, vilka handlar om samma ämne (ett hojköp med missnöjd kund), kommer från samma ställe.

PMa eller e-posta mig om det är någon som kan det här med IP spårning och också vill veta mer om de aktuella trådarna/inläggen.

Skulle tippa på att herr sporthoj.com inte ger ut adresserna så länge det inte handlar om polisutredningar.

Skulle tippa på att herr sporthoj.com inte ger ut adresserna så länge det inte handlar om polisutredningar.

Mhm det är så det funkar alltså bara sajt innehavaren kan se Ip adresserna?, själv kan jag ingenting om hur det här med IPadresser funkar.

Mhm det är så det funkar alltså bara sajt innehavaren kan se Ip adresserna?, själv kan jag ingenting om hur det här med IPadresser funkar.

Är administratör på vår klubbs hemsida tillika forum och vi kan se alla IP-nummer. Lär ju vara samma här. O som nån sa, sånt ska man vara försiktig med att dela ut. Tycker jag iaf eftersom det har med folks integritet att göra.

Är administratör på vår klubbs hemsida tillika forum och vi kan se alla IP-nummer. Lär ju vara samma här. O som nån sa, sånt ska man vara försiktig med att dela ut. Tycker jag iaf eftersom det har med folks integritet att göra.

Det kan väl t.om. vara olagligt då IP faller under PUL.

Är det inte så att själva IP numrena inte hör under PUL, men om man kopplar ihop dom med namn på användaren då är det en annan femma.

Är det inte så att själva IP numrena inte hör under PUL, men om man kopplar ihop dom med namn på användaren då är det en annan femma.
Så borde det vara. Ett IP-nummer i sig ger ju ingen information alls.

Den här typen av forum, som Swedie kör, brukar ge administratören valmöjlighet att visa eller dölja IP-nummer vid inläggen.

Det borde väl inte vara några problem att koppla ihop IP med användarnamn enligt PUL. Den reglerar ju hantering av personuppgifter och vare sig en IP adress eller ett Nick på SD är ju en personuppgift. I vilket fall som helst så är ju Nicket självvalt och man har ju registrerat sig helt frivilligt. Och att IP sparas finns det ju lag om att man ska göra. Däremot blir det problem om man lagrar uppgifter som kan kopplas entydigt till en specifik person såsom till exempel personnummer, namn, gatuadress mm.

Dock tror jag inte att dom uppgifterna lämnas ut utan vidare. Det är ju upp till den som är webmaster att göra det valet.

"Datainspektion konstaterade därefter för egen del att en uppgift om IP-nummer kan vara en personuppgift i personuppgiftslagens mening, men att en bedömning får göras i varje enskilt fall."
från http://www.juridicum.su.se/Iri/dawe/Personuppgiftslagen och kampen mot piratkopiering.htm
Så det behöver inte vara kopplat till något.

Moderatorer kan se ip i respektive forumdel här på sh.

Adminitstratören över allt förutsätter jag.

Det går inte att se ifall samma person gjort inlägg på flera ställen om han/hon har dynamisk IP. Den kan ju ändras ifall man stänger sin anslutning och tar upp den igen. Då måste du kontakta Internetleverantören som kan koppla ihop det till ett namn, eftersom de vet vem som har vilken IP-adress vid en given tidpunkt, men då måste personen ha begått ett brott som kan ge upp till minst två års fängelse.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul