Spåra din MC och kör GPS med gammal iPhone - bilder

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Halloj!

Tänkte jag skulle dela detta med er, för jag var så sjukt nöjd med installationen och den generella funktionen att jag tänkte det finns fler som vill ha ett liknande upplägg.

Jag har använt följande för att få både en smart GPS tracker och GPS för navigation på min MC.

- Min gamla iPhone 6 som har fysisk knapp (min nyare telefon saknar fysisk knapp, och kan inte navigeras på styret med MC handskar på)

- Ett fäste för att montera iPhone på styret (finns för alla olika lurar), som är vattentätt med gummiknappar för volym/hemknapp/låsknapp.

- En USB laddare att använda vid styret (kopplad mot tändingslåset, finns en kabel för handtagsvärmare på MT09 som jag kopplat mig på).

- En USB laddare under sadeln, som går direkt på batteriet men slås av / på med en dold brytare.

- En Scala Rider Pack-talk med möjlighet att koppla på TVÅ telefoner, så att min vanliga telefon alltid är med i bilden även om jag inte använder den.

- Ett SIM kort med datatrafik som laddas vid behov (kan fungera med tvillingkort till ditt vanliga abbonemang, men eftersom jag kör bara sommartid är det ok för mig med kontantkort) - kanske kan man köpa billiga kontantkort i EU nu när roaming är en EU lag?

- En säkringshållare för koppling av USB laddare direkt mot batteriet, samt en strömbrytare efter detta.

- Nya högtalare till packtalken (för original är ganska pissiga), köpte 40mm på aliexpress, som är tillsvarande vad man har i stora hifi-hörlurar för musik. Det är ett VANSINNIGT lyft från gamla scala rider G4, och ett stort lyft för packtalk. Om du gillar musik när du kör - byt direkt. Om du vill ha en tunnare modell så kan du använda KOSS Porta pro, och slakta hörlurarna för att ta bara högtalarna. Det är jätteenkelt, och där är det redan plast framför membranen som skyddar. Men Porta Pro har mycket sämre ljud än 40/50mm modellerna på aliexpress, och kanske är mer likvärdig den som är från JBL med packtalk. Porta Pro är ett steg upp om man har en gammal Scala Rider G4.

Vad gör detta för nytta för mig?

- Jag kan navigera med GPS på full ljusstyrka när jag kör, den läser upp riktningar för mig till headset i hjälmen, och skärmen är alltid på utan problem då den är kopplad på laddare. Ladduttaget fram är monterat bakom displayen och kopplat på tändningslåset via strömtillförseln från handtagsvärmare. Batteriet kan inte dräneras eftersom laddaren slås av när hojen är avslagen.

- Jag kan lyssna på musik via bluetooth A2DP i min Packtalk från telefonen, och höra på GPS navigationen, med MYCKET bra ljud.

- Jag kan ringa upp folk med rösten, svara på telefonsamtal genom att säga "svara" eller skicka SMS med siri när jag kör.

- När jag kört färdigt tar jag lös telefonen som sitter med snabbfäste, och flyttar den till under sadeln på hojen. Där finns en annan laddare installerad som jag kan slå av/på med en knapp. Eftersom en iPhone kan hålla laddningen några dagar så behöver man inte använda denna så ofta. Men det är bra om den står långtidsförvarad.

- Jag använder en iPhone och har gjort en egen Apple ID för hojen, och lagt till denna som vän på min vanliga telefon. Där kan man sedan lägga till den i "find my friends" funktionen som är inbyggd i iPhone och få upp på en kartbild vart den befinner sig. Detta med väldigt god precision. Man kan även ställa in en "radie" som appen larmar om hojen rör sig utanför. Så om någon väljer att flytta på din cykel - utan att du vet om det - (stöld) så larmar det dig på telefonen direkt, och du kan spåra hojen.

Eftersom allt detta är standard features i iPhone så behöver man inga speciella Appar eller annat. Många har dessutom en gammal lur liggande så den dyra delen av installationen har man redan gratis.

Verktygen man behöver för installationen är typ bara tång och zip-ties (kattstrypare).
För att byta högtalarna på packtalk behöver man en smula kreativitet och en lödpenna. Dessa 50mm passar i Shoei XR1100, men på min nya Shoei NXR fick jag gå ned till 40mm. Dessa hjälmar har urtag för högtalare. Jag fäste dem i hjälmen med dubbelhäftande tejp, och har byggt på ett skyddsgaller så att man inte pajar membranen när man tar hjälmen av/på.

Tippar de flesta tjuvarna inte rotar under sadeln innan de lastar upp din hoj på en släpvagn eller in i en skåpbil så man har en stund på sig att följa med på vart den tar vägen. Eller för all del så kan du följa med på vad som händer med hojen när den är på serviceverkstaden.

Installationen är lätt att genomföra, och blir väldigt "clean" om man tänker igenom placering och dragning av kablarna.

Röd markering visar installationen under sadeln:
- Blå ring är laddaren
- Grön ring är säkringshållaren
- Gul ring är USB uttaget för laddkabeln (kan ladda headset, telefon, batteribooster eller vad man vill här = 5A)
- Orange ring är knappen som är dold på utsidan av hojen, under sadelramsröret.
- Laddaren med två uttag som är fyrkantig är monterad bakom displayen vid styret, osynlig och vattenskyddad
- Laddaren med kablar är monterad under sadeln

Delarna är beställda på aliexpress.com, men finns säkert på biltema eller kjell & co eller jula / clas i sjön.

Sista bilden visar hur det ser ut när man spårar hojen med "find my friends" appen i iPhone.

Länkar för den som vill läsa mer:
Find my friends

Hoppas någon annan får glädje av detta hack.

//K



styre.png layout kablar.jpg. laddare.jpg. knapp.jpg. find friends.PNGpacktalk.pnghörlurar.jpghörlurar2.jpgladdarepåstyret.pngladdareundersadeln.png
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nice! Står också valet och kvalet av att köpa en ny hastighetsmätare med gps eller köra med iphone telefonen.
Kan tänka mig nästan att köra med min, men lite för jobbigt om den går sönder eller liknande då den är dyrare än hojen.

en gammal iphone skulle man iof kunna få tag på billigt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nice! Står också valet och kvalet av att köpa en ny hastighetsmätare med gps eller köra med iphone telefonen.
Kan tänka mig nästan att köra med min, men lite för jobbigt om den går sönder eller liknande då den är dyrare än hojen.

en gammal iphone skulle man iof kunna få tag på billigt
Bra ide med en gammal, de nya verkar inte klara vibrationerna på en MC.
i varje fall inte kameran men kameran spelar väl ingen roll ? om man ska ha den som GPS. ?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Är det så känsligt egentligen? Eller är antivibrationsmodulen väldigt effektiv? Jag har kört 700-800 mil åtminstone med SP-Connect med antivibrationsmodulen med min Iphone 11 utan problem med kameran (eller egentligen utan problem överhuvudtaget). Blandad körning med mest asfalt, men även lite grusväg. Kört både hyfsat fort med BMW F800R och lite mindre fort med Kawasaki VN900.

Men jag kanske bara har haft tur. Hur som så börjar nuvarande telefon bli gammal, när det blir dags för en ny får denna gamla tjänstgöra som gps-telefon.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag kör en iPhone 6.

Funkar perfekt till find my friends, och har en riktig knapp. Den är även billig.

Den har även skärm som är stor nog att användas som GPS. Säkert finns det någon XL modell som är bättre, men då får den kanske inte plats lika lätt under sadeln när jag använder den som larm.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
(iphone 6 har ingen mekanisk bildstabilisering så kameran i denna går inte sönder av vibrationerna)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top