Spånskiva på väggen - verkar lätt, men är svårt.

Det är lätt, om man gör det lätt för sig. Krångla inte till detta nu, kör på ett bleck vilket är lösningen #1.
Jo, så är det kanske.

Men jag fick en idé som ingen har föreslagit och som verkar enklare/säkrare: Kan man inte borra några genomgående hål och hänga spånskivorna på rejäla skruvar som jag sätter fast i väggen? Då slipper jag bleck som kan lossna från skivan. Kan det vara bra tro?

Jo, så är det kanske.

Men jag fick en idé som ingen har föreslagit och som verkar enklare/säkrare: Kan man inte borra några genomgående hål och hänga spånskivorna på rejäla skruvar som jag sätter fast i väggen? Då slipper jag bleck som kan lossna från skivan. Kan det vara bra tro?

Jo, du kan bygga den precis som en tavla med ståltråd du fäster upp den på via skruvar i väggen. Behöver heller inte vara rejäla skruvar, se till att du väljer platta stora huvuden så dem kommer nära väggen.

problemet blir bara att det blir ofta en / sån vinkel när du hänger upp, och ibland är det inte så snyggt. Du kan iofs göra samma lösning 2 gånger på en tavla. 2 st spända vajrar som du vilar den på genom skruvar i väggen

Gör som Benedict säger, ditt humorbefriade as. Det är det enda vettiga sättet. (Ett bleck då, inte ståltråden)

problemet blir bara att det blir ofta en / sån vinkel när du hänger upp, och ibland är det inte så snyggt. Du kan iofs göra samma lösning 2 gånger på en tavla. 2 st spända vajrar som du vilar den på genom skruvar i väggen
Eller så kan man limma en liten träkloss som distans i nederkant på skivan.

Last edited:
Jo, så är det kanske.

Men jag fick en idé som ingen har föreslagit och som verkar enklare/säkrare:

Montera med hjälp av hänglist och bärskenor. Då kan fästa skenorna med precis så många skruvar som du tycker känns säkert.

Så har jag hängt min TV på väggen..

Du monterar alltså bärlisten på väggen och skenorna på baksidan av spånskivan. Nackdelen är att det bygger typ 20-25mm.

8451968757901792.jpg

Går det inte bara skriva på sån nivå att våningssängen döljer skruvskallarna? Eller vill du att det ska passa även om du köper en annan modell av våningssäng och byter ut den gamla? :va

I lördags faktiskt. Stannade och köpte godis på Konsum. Förjävligt deprimerande byhåla.

Tavla? Ståltråd?

Jag menar att hänga upp skivan genom att matcha de genomgående hålen med skruvarna på väggen.

Du menar att borra hål och föra in skruvarna i dem? Ja det kan ju faktiskt fungera. Ja annars spänner du en spänd ståltråd på baksidan av hela spånskivan. en grov och ha den relativt spänd, och hänger sedan upp den på två skruvar från väggen. Precis som en baksida på en tavla.

Antar att det är vilda ungar som ska sova i sängen så varför inte skruva fast spånskivan i sängen istället för i väggen?

Då kan du få fast den stumt så att den inte kan röra sig överhuvudtaget.

Jag undrar mest vad du ska ha spånskivan till när du vill överdimensionera fästena till den så mycket?

Att skruva i en spånskiva går alldeles utmärkt och det håller för väldigt mycket relativt sett om du använder en skruv som är avsedd för detta.

Jag undrar mest vad du ska ha spånskivan till när du vill överdimensionera fästena till den så mycket?

Att skruva i en spånskiva går alldeles utmärkt och det håller för väldigt mycket relativt sett om du använder en skruv som är avsedd för detta.
Skivorna är stora och tunga! Har inga problem att föreställa mig hur de går sönder av sin egen vikt om de monteras med för ynkliga/felaktiga skruvar. Dessutom ska barn leka i närheten, så...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti