Spånskiva på väggen - verkar lätt, men är svårt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det låter enkelt, men är inte det.

Det är två stycken (ca 2 x 1 meter och 8 eller 10 mm tjocka) som ska kläs med vadd och sedan ett mönstrat tyg och tillsammans bilda en fin/mjuk gavel längs långsidan av en våningssäng.

Problemet är att jag inte vill ha synliga skruvskallar på tyget –*de vill jag ha under vadden. Så hur sjutton ska jag kunna fästa vadd och tyg på skivorna (med häftpistol på baksidan) när skivorna sitter på väggen?

Det går förstås inte. Måste jag göra skivorna klara med vadd och tyg innan jag sätter upp dem på väggen? Ja, det verkar så Men hur fäster jag dem då på väggen, utan att smälla dit skruvskallar genom dem?

Kan jag ”hänga” upp de färdiga skivorna på väggen på något vis? :va

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770450

http://www.biltema.se/Bygg/Armaturmontering/Handtag/Hangbleck-10-st/
86-744_l.jpg

Last edited:
Problemet är att jag inte vill ha synliga skruvskallar på tyget –*de vill jag ha under vadden. Så hur sjutton ska jag kunna fästa vadd och tyg på skivorna (med häftpistol på baksidan) när skivorna sitter på väggen?

Du får borra hål i väggen bakom skivorna och häfta från andra sidan väggen!

Det finns hardcore kardborreband du kan använda. Borde funka med ett sånt/hörn och ett i mitten.

Last edited:
Hur skulle sådana gå att fästa i spånskivorna utan att de lossnar? Spånskivor är ju så porösa, menar jag.
De är inte så jäkla porösa ändå. Men är du nervöst lagd så kan du ju sätta dit de innan du drar på tyg och vaddering. bara att borra genomgående hål och köra med någon passande m-skruv och sedan ta bricka och mutter på insidan.

I annat fall så kanske det finns något annat passande på närmaste järnhandel, besök den och se vad du får inspiration till.

Det är lätt, om man gör det lätt för sig. Krångla inte till detta nu, kör på ett bleck vilket är lösningen #1.

Limma tyget direkt på väggen och använd spånskivan till nåt annat :tummenupp

Har du provat att :borra?

Är det inte bättre att riva väggen, sätta upp sängen och sen bygga en ny vägg....
:D

Bäste medlem,

Jag har inget emot sarkasmer om de är fyndiga, originella eller kreativa. En generös värdering av ditt försök är att det platsar på en blöt svensexa i Strömsund. Jag förstår att det kan kännas tråkigt, men försök att acceptera att du varken kan ge praktiska råd eller vara rolig. Du är säkert bra på något annat. Tack för sin medverkan.

Hälsningar,

Nyteknik

Last edited:
Nyteknik, du kan kolla hos en rambyggare / tavelmakare. Vet att dem har en del speciallösningar för stora tavlor som skall sitta hårt och slickat mot väggen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT