Spån i oljan, Husaberg 650

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -09
Tjo! Har kikat lite på en bekants Husa 650 från -03 som jag funderar på att köpa. Vet att dom ska servas ofta men är väldigt skeptisk till hur nuvarande ägare har skött hojen.. Hojen har stått länge o jag har fått låna den över helgen för att pilla lite o leta eventuella fel osv. Visste från början att det e en del småfel på den som måste fixas, men den e väldigt billig. Jag blev dock mindre nöjd när jag lossade oljepluggen och det kom ut en hel del metallspån med oljan... Så min fråga är, hur brukar det se ut när man byter olja? En del spån kan det vara har jag förstått, men såhär mycket? :confused:
 

Bifogat

  • IMAG0201.jpg
    IMAG0201.jpg
    231.7 KB · Visningar: 372
  • IMAG0204.jpg
    IMAG0204.jpg
    227.2 KB · Visningar: 274
Last edited:

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Bytade olja på min igår och då hade jag kört 15 timmar på den oljan (brukar byta vid 10 max) och då var där mer spån flisor på olje pluggen en vanligt men det var absolut inte så mycket som du visar på bilden och det kom inget ur oljan utan fanns bara på magneten.!

Han kanske inte har bytat olja på väldigt länge eller så är det något som inte är helt rätt i motorn

Btw varför två kopparpackningar?
 

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -09
Dubbla kopparpackningar är det för att gängorna till plugger är dåliga i blocket... Så han har väl inte vågat dra åt den så hårt. Även det en grej som behöver fixas.. Suck :p
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om inte magneten är rengjord på några oljebyten kan det se ut sådär.

Eller om snubben våldat i växlarna kan det lossna mycket spån.

Jag tror inte det är någ fara med vare sig motor eller låda :tummenupp
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ungefär sådär har det sett ut många gånger när jag har bytt olja på mina husabergare också, särskillt om man har missat en växling eller liknande. Byt ofta!
/MVH Erik
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Tips är väl att
1 rengöra pluggen och hälla på ny olja.
2 Kör en halvtimme/timme lite lugnt
3 lägg ner hojen på vänstersidan, lossa och kontrollera pluggen igen

Edit: Jag tycker att det ser mycket ut men å andra sidan
har jag hört att de lite äldre maskinerna (04 o bakåt) kan
spåna en hel del.
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Tjo! Har kikat lite på en bekants Husa 650 från -03 som jag funderar på att köpa. Vet att dom ska servas ofta men är väldigt skeptisk till hur nuvarande ägare har skött hojen.. Hojen har stått länge o jag har fått låna den över helgen för att pilla lite o leta eventuella fel osv. Visste från början att det e en del småfel på den som måste fixas, men den e väldigt billig. Jag blev dock mindre nöjd när jag lossade oljepluggen och det kom ut en hel del metallspån med oljan... Så min fråga är, hur brukar det se ut när man byter olja? En del spån kan det vara har jag förstått, men såhär mycket? :confused:

När det såg ut ungefär så på min magnetplugg på min ktm 660 körde jag 10-15 timmar till, sen tyckte jag att ljudet i motorn förändrades lite och jag bestämde mig för att riva motorn. Det slutade med att jag böt ut diverse lager och hade rena turen att cyl o kolv inte gått sönder mer än det gjort, troligen hade vevlagerna börjat glappa därav lite skador på kolv och cyl.

slutnota ca 7-8k, gjorde inte allt jobbet själv.. Jonte fick byta ramlagerna,eller vevlager kommer inte ihåg exakt.

På min ktm-450 som jag äger nu är det aldrig spån, den får väl iofs inte gå lika hårt som en motard.
så är du nojig, köp hojen billigt o riv den i vinter så vet du att du har en hoj som är ok till sommaren :)

jag vet vad jag ska göra med min i vinter.......riva motorn (224h)
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Enligt mina husa 650 erfarenheter har den gått exakt 14,7h och 37s på den oljan med 3 felväxlingar och dragigt till varvstopp 2 ggr :D

Tror inte det är någon större fara, har likadant :tummenupp
Hur många timmar har den gått?

Köp om det är bra pris, annars leta efter en -04 och nyare :banana
 

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -09
Enligt mina husa 650 erfarenheter har den gått exakt 14,7h och 37s på den oljan med 3 felväxlingar och dragigt till varvstopp 2 ggr :D

Tror inte det är någon större fara, har likadant :tummenupp
Hur många timmar har den gått?

Köp om det är bra pris, annars leta efter en -04 och nyare :banana

Hahaha! Mycket rutinerad beräkning ;)
Jag har faktiskt inte aning om hur många timmar den gått.. Mätaren är bytt -08 och det står 48 timmar på den. Har tyvärr ingen historik på den innan dess. Men den var billig o tuff så jag köpte den o har redan börjat plocka isär lite. Får väl se hurpass illa det ser ut till helgen ;) Haha
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top