spån i motorn??

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
slog i sönder generatorkåpan igår, borde knappast vara ensam om detta. har inte funnit alla bitar så jag undrar hur ni gör. skiter i det? byter olja eller vad? några tips, vill ju inte skada motorn. vet inte om oljepumpen pumpar igenm oljefiltret eller genom motorn och sedan filtret????

Bifogat

• Bild(14).jpg
    Bild(14).jpg
    33.2 KB · Visningar: 149
..........

borde ju vara lugnt bitarna borde ju ligga på backen någonstans jag personligen sket i det i alla fall tog bort det som syndes bara och sedan fick ja det svetsat

TOKER skrev:
borde ju vara lugnt bitarna borde ju ligga på backen någonstans jag personligen sket i det i alla fall tog bort det som syndes bara och sedan fick ja det svetsat

fanns inga bitar där jag vurpade, plockade bort det som låg vid linningen men det fattas fortfarande MYCKET

!!!!!

själv tror jag det inte är några problem men töm oljan sila den häll tillbaks eller byt olja och kolla så att det inte liger något inne vid svänghjulet

Det är inte jättefarligt. Kåpan är av magnesium eller ev. aluminium vilket är väldigt "mjuka" material i förhållande till dom rörliga delarna i motorn. Om det finns delar kvar finns det i princip 2 alternativ. Antingen fastnar dom i olejfiltret som kan bli igensatt men då finns det en bypass, eller så mosas dom förr eller senare till pulver i motorn utan att något allvarligt händer. Det kan inte handla om några direkt stora bitar för då skulle du se dom eller så skulle dom inte komma speciellt långt in i motorn.

/HW

Nåja lösa bitar i motorn är INTE ofarliga oavsett material fråga nitrous här på forumet hehe
(va va de ja sa!!!)

nåja jag brukar lossa alla yttre kåpor inklusive oljetråg sedan skölja igenom med nån liter avfettning ,fotogen eller diesel som nån föreslog
EJ skadligt för motorn men man kan ju köra lite med en billig skitolja först typ ok 4 liter för 80 spänn å sen byta då är man helt på den säkra sidan

Ps använd fotogenspruta typ biltema eller motsvarande för tryckluft

Avfettningen måste vara av petroleum typ

Peter

Jag har lyckats förstöra en '00ans R1 motor pga trasiga lameller. Så ja det går. Jag böjde tänderna på vevaxeln.

Så gör det säkra före det osäkra o lossa oljetråget. Skölj ur motorn noggrant... Tar inte mer än ett par timmar aktiv meckning.

Swedie skrev:
Jag har lyckats förstöra en '00ans R1 motor pga trasiga lameller. Så ja det går. Jag böjde tänderna på vevaxeln.

Så gör det säkra före det osäkra o lossa oljetråget. Skölj ur motorn noggrant... Tar inte mer än ett par timmar aktiv meckning.

Jasså Swedie du me ,då kan du ju bilda klubb med Nitrous då haha

( va ja elak nu? ) :va

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...