Spärrtid gick ut idag, får jag köra i morgon?

Det är ju böter på att köra utan att ha körkort med sig, men du har ett giltigt körkort i registret inatt, sen får du ta böterna om du blir stoppad utan o ha körkort,, Thats it

Du får lov att köra, enda är att du kan få 500kr böter för att du inte har körkortet med dig. (sällan man får det)

När min spärr släppte jan -11 skulle jag köra samma dag. Då fixade jag allt på trafikverket på förmiddagen, sen fick jag ringa till transportstyrelsen på em o få bekräftat att mitt kort gått till produktion. Då var det ok att köra för mig. :)

Nej....stop ett tag nu...Tänkt innan du kör, för du riskerar ev. att göra något som är fel.

Det som avgör om du blir rapporterad för grov olovlig körning om du stannas av polisen imorgon är VAD DET STÅR I SYSTEMEN. Står det att du har behörighet så räcker det med ID. Står det fortfarande att du är spärrad så kommer du bli rapporterad av konstapeln.

Förstår inte varför du inte ringer till polisen. Du behöver inte fråga dem om vad som gäller. Du behöver bara fråga dem vad som står rörande din körkortsbehörighet.
Ring 11414 tryck 0 i första tonvalet. Då kommer du till telefonist.
Uppge ditt personnummer och fråga om körkortsbehörighet. Det är uppgifter från offentligt register så de kommer svara.

Om de svarar att du har körkort.....ut och njut.
Har du inte behörighet......ring igen imorgon....

Har nu pratat med transportstyrelsen och det var bara ut och köra. hon sa att självklart behöver du inte vänta på själva kortet då det endå är i deras register det räknas så länge jag har leg med mig.

Så tack till er som svarade att det funkar så och MINDRE tack till er som gissade :)

Varför inte ringa fabror blå och fråga?

tänkte precis rekomendera samma sak men det e inte säkert dom vet rätta svaret. har ju hänt attt man ringt dom o frågat om olika trafik frågor o dom har inte gett samma eller rätt svar när man sedan får tag på transportstyrelsen. så va 100 innan du åker ut på vägarna igen så det inte händer nåt dumt.

Har nu pratat med transportstyrelsen och det var bara ut och köra. hon sa att självklart behöver du inte vänta på själva kortet då det endå är i deras register det räknas så länge jag har leg med mig.

Så tack till er som svarade att det funkar så och MINDRE tack till er som gissade :)

hehe jag måste ju börja läsa hela trådarna innan jag svarar:) grattis o kör försiktigt:tummenupp

helt enligt SH-andan så slänger jag ur mig något som jag inte har någon aning om men testa och ring transportstyrelsen eller länsman :krama

eller så kör du ändå och ser du farbror blå så är la det bara att "dra dem" du har ju inget körkort ändå :tungan
som sagt helt i den sanna SH-andan :tungan

ps: välkommen tillbaka ! ds.

Last edited:
ring farbror blå o spela in samtalet fråga om det e ok att du kör säger dom ok så har du en inspelning påt...

Egendomlig.Då ljuger uppenbart personalen på denna Transportstyrelse när jag också ringt trots min tidigare erfarenhet och fick till svar att om jag inte kunde visa upp ett giltligt körkort under färd vid en poliskontroll så kunde jag riskera böter för detta. :crash

Egendomlig.Då ljuger uppenbart personalen på denna Transportstyrelse när jag också ringt trots min tidigare erfarenhet och fick till svar att om jag inte kunde visa upp ett giltligt körkort under färd vid en poliskontroll så kunde jag riskera böter för detta. :crash

Teoretiskt sett så är det så ja.
Kan man inte uppvisa giltigt körkort vid kontroll så är det böter på det.
Men i praktiken så bötfäller polisen aldrig för det om dom på ett enkelt sätt kan fastställa din identitet.
I alla fall har jag aldrig hört talas om något sådant fall. Och jag har själv blivit stoppad i kontroll utan att ha haft mitt körkort med mig. Jag har till och med blivit stoppad utan någon form av legitimation.
Dom frågade om namn och personnummer och frågade om det var min bil jag körde. Jag svarade med namn och personnummer och att det inte var min bil.
Dom kollade med centralen som svarade att jag hade körkort och sedan var det bara att åka.

Det som är viktigt är att man har en giltig körkortbehörighet. Dvs att inte spärren ligger kvar.

Inget "macken"-klipp till det inlägget? Menmenmenmen...:(

När spärrtiden har gått ut, då har den gått ut och du får köra vare sig du har lappen i fickan eller inte.. annars har inte namnet "spärrtiden" någon betydelse... När spärrtiden är slut då är den slut, och ingen kan straffa dig för det. -Snuten kan på några sekunder kolla om du har gällande körkort eller inte.. samma sak gäller om du har glömt lappen hemma, dom kollar dig bara. -Ut och gasa :tummenupp

Jag tror vi kan lägga ner det här nu. Rickard är ute och gasar som en jävla dåre, imorgon kommer han att fråga hur mycket påbackning man får när man kört fort IGEN :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT