Spänningsregulator Suzuki gsx 750 e 1982.

lusthuset

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Linköping
Hoj
1982, Suzuki gsx 750 e
Tjena
Då var det dags att meka lite med den gamla hojen igen.
Har felsökt laddsystemet och kommit fram till att denna gången är det spänningsregulatorn som gjort sitt.
Hade för ca 5-6 år sedan brända statorlindningar, men den gången hade jag tur att regulatorn klarade sig. Och det visar sig att nu har jag haft tur att statorlindningarna klarat sig :lol

Eftersom detta är ett vanligt problem på de gamla Suzuki hojarna tänkte jag uppgradera systemet med en bättre spänningsregulator som reglerar på alla tre faserna och koppla in de 3 kablarna från statorn direkt in i regulatorn och INTE via lysrelät/reglage som det är kopplat orginal.

Jag har lite funderingar på detta efter att ha läst på flera forum.

*Jag har förstått att det verkar som man ska byta till regulator, Shindengen FH012AA om man vill förlänga hållbarheten på laddsystemet.
Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Och att den regulatorn passar till Suzuki gsx 750e 1982?

*Sedan undrar jag över inkoppling, är det bara att koppla bort/isolera dragningen som går via lysrelä/reglage och inte bry sig mer om denna?

MVH/ Erik
 
Tjena
Då var det dags att meka lite med den gamla hojen igen.
Har felsökt laddsystemet och kommit fram till att denna gången är det spänningsregulatorn som gjort sitt.
Hade för ca 5-6 år sedan brända statorlindningar, men den gången hade jag tur att regulatorn klarade sig. Och det visar sig att nu har jag haft tur att statorlindningarna klarat sig :lol

Eftersom detta är ett vanligt problem på de gamla Suzuki hojarna tänkte jag uppgradera systemet med en bättre spänningsregulator som reglerar på alla tre faserna och koppla in de 3 kablarna från statorn direkt in i regulatorn och INTE via lysrelät/reglage som det är kopplat orginal.

Jag har lite funderingar på detta efter att ha läst på flera forum.

*Jag har förstått att det verkar som man ska byta till regulator, Shindengen FH012AA om man vill förlänga hållbarheten på laddsystemet.
Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Och att den regulatorn passar till Suzuki gsx 750e 1982?

*Sedan undrar jag över inkoppling, är det bara att koppla bort/isolera dragningen som går via lysrelä/reglage och inte bry sig mer om denna?

MVH/ Erik

titta in på roadstercycle.com ,visst ska det go direkt 2 kablar från regu till batterit o 3st in i regulatorn som du tänkte, får kolla att det blir ljus annars fårdu dra ström till relät
 
titta in på roadstercycle.com ,visst ska det go direkt 2 kablar från regu till batterit o 3st in i regulatorn som du tänkte, får kolla att det blir ljus annars fårdu dra ström till relät

Det där var en bra sida som jag missat, trots all letande och läsande, tack.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top