Spänningsregulator, spelar det någon roll vilken?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Köpte en Triumph tiger 955i häromdagen, dessvärre upptäckte jag på en tur hem från Marstrand att den inte riktigt laddar alls. Väl i verkstan börjar mina vänner komma med lösa idéer om vad felet kan vara, en tyckte jag skulle byta statorn och den andra var tvärsäker på att det var batteriet som spökade. Jag avfärdade båda eftersom hojen inte hade gått att köra utan stator och startmotorn inte gått runt utan batteri. Nää detta är spänningsregulatorn, det är jag säääker på.

Hojen kostade 26000 i inköp och en ny regulator verkar gå på ca 10% av det, det känns förjävligt. Kan man inte köpa vad som helst som levererar ungefär samma effekt? Som jag fattar det är det bara +/- och jord man får ut med olika mängd kablage. Ser oftast ut som om det är 2st röda (+?) 2st svarta eller gröna (-?) och tre st gula (jord?) korrekt uppfattat?

Någon som vet vart man kan köpa något som passar billigt utan att behöva vänta till augusti? Är lite förvånad att jag inte hittar något på biltema.

En annan fråga, tycker hojen går lite vått, kan det också ha med regulatorn att göra? :3freak
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du kanske kan ta inspiration här:

Tydligen har Triumph senare modeller en modernare regulator som är MOSFET-baserad. Det bör bildas betydligt mindre värme i en sån än en vanlig tyristor-baserad. Jag skulle nog försöka få tag i en begagnad original eller kinakopia med mosfets.

Felet kan ju även bero på generatorn, vilket du kan läsa om i den länkade tråden.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inte om man vill köra innan augusti, Amazon är bättre, får en ny regulator 1e juni.

Spänningen ligger på typ 13,7v över batteriet på tomgång och sjunker till 12v när man varvar, låter verkligen som regulatorn i mina öron men jag ska mäta lindningarna på statorn när jag plockar ner regulatorn.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Beställde en själv på ebay förra veckan, ligger på posten och väntar.
Så länge man beställer inom EU så går det snabbt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken årsmodell är det på din 955:a ?
För på min 2001 Sprint RS var det generator av biltyp med en regulator inbyggd i generatorn som minskade strömmen genom rotorn när generatorspänningen nått börvärdet 14,3 VDC.
Men du kanske har en nyare årsmodell där Triumph bytt till en billigare generator med Permanentmagnet rotor innanför 3-faslindningar och yttre regulator ?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Liten uppdatering, hojen har varit helt urusel på att ladda på sistone, idag mätte jag generatorn...
Alla tre faser ska ha 23V mellan jord och jag hade 2V, 2V & 0,1V ? Trist eftersom jag pendlar mellan hojen, måste ladda batteriet varje kväll. Undrar om jag kan ta den upp till stugan till midsommar (20mil), har en jumpstarter som jag skulle kunna starta med och sen låter jag batteriet bara sköta tändningen, tror ni det är görbart?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Liten uppdatering, hojen har varit helt urusel på att ladda på sistone, idag mätte jag generatorn...
Alla tre faser ska ha 23V mellan jord och jag hade 2V, 2V & 0,1V ? Trist eftersom jag pendlar mellan hojen, måste ladda batteriet varje kväll. Undrar om jag kan ta den upp till stugan till midsommar (20mil), har en jumpstarter som jag skulle kunna starta med och sen låter jag batteriet bara sköta tändningen, tror ni det är görbart?
Du har mätt med V AC väl ?

Med regulatorn bortkopplad från de 3 gula statorlindningarna ?
Normalt med 3-fasgenerator och permanentmagnet rotor
mäter man mellan de tre faserna L1 L2 L3
dvs
L1-L2
L1-L3
L2-L3
och ska ha vid ca 4000 RPM omkring 70 VAC vid alla 3 mätningarna

och med motorn avstängd,
fortfarande med regulatorn bortkopplad från de 3 gula statorlindningarna ?
Mellan L1 och minus på batteriet stort motstånd > 100 kOhm
Mellan L2 och minus på batteriet stort motstånd > 100 kOhm
Mellan L3 och minus på batteriet stort motstånd > 100 kOhm

Och mellan
L1 och L2 lågt motstånd ca 1 Ohm
L1 och L3 lågt motstånd ca 1 Ohm
L2 och L3 lågt motstånd ca 1 Ohm
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top