Spänningslöst under laddning till ECU

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Hallå...

Jo så att...

Laddaren slutade ladda och uppenbarligen var batteriet nästan slut när jag började skicka över mappen.

Efter batteribyte så testade jag att starta.
Panelen lyser upp, men bränslepumpen drar inte fram soppa och startmotorn går inte runt när man trycker på knappen.

Vad gör man nu?

går det att "återställa" en ECU utan kunna koppla upp sig via TuneECU?

Andra tips på att få liv i den?

Det är lätt att elda upp sitt ECU eller orsaka en helsikes massa strul, därför har man alltid fullt batteri och laddare på när hojen mappas! Uppenbarligen har Du ju tillgång till TuneECU och det är tur för Du måste köra en ECU recovery och sedan försöka därifrån. Funkar inte det behöver Du ett dealer tool, alltså åker Du in till Din handlare, erkänner Ditt missöde med blossande kinder och hoppas att det räcker med lite bannor och ett antal hundringar för att få ECU återställt.

Med TuneECU beskrivs förfarandet rätt långt ned på denna sida: http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/mapedit.html

Observera att Du ska öppna den mapp Du vill installera INNAN Du går in i recovery-menyn. Då borde det fungera!

Menyn "ECU"-"recovery" är det kommando Du använder.

Nu är Du varken den förste eller siste som strular till det för Dig, olycksbröder kan Du läsa om om Du gör en googling, t ex i denna tråd: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=64573
http://www.triumphrat.net/ecm-and-f...covery-mode-experience-2011my-bonneville.html

Du har ett Keihin ECU i Din hoj, sök eller följ instruktionerna för detta ECU.

Lycka till:tummenupp

Last edited:
Tack Roffe!!!

Den versionen av TuneECU som användes betedde sig lite märkligt. Hittade ingen recovery eller kunde öppna någon map mitt under all panik...

Men nu med facit i hand så får jag väl åka och kolla på det imorn igen.

Jag blev mest glad för att mina lokala mc-handlare inte skall få nöjet att sälja på mig en helt ny ECU.
Så om det inte funkar att pilla med det hemma så får jag väl släpa liket och så får dem skrämma liv i den sitt delar tool.

Än en gång, tack för snabbt svar!

Tack Roffe!!!

Den versionen av TuneECU som användes betedde sig lite märkligt. Hittade ingen recovery eller kunde öppna någon map mitt under all panik...

Men nu med facit i hand så får jag väl åka och kolla på det imorn igen.

Jag blev mest glad för att mina lokala mc-handlare inte skall få nöjet att sälja på mig en helt ny ECU.
Så om det inte funkar att pilla med det hemma så får jag väl släpa liket och så får dem skrämma liv i den sitt delar tool.

Än en gång, tack för snabbt svar!
Ingen fara, därför vi hänger på denna sida antar jag :)

Det var ett par år sedan jag sist härjade i TuneECU men jag brukar gå till källan: http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/tasks.html

Enligt den öppnar Du TuneECU, öppnar mappen Du vill ha ned och tuggar sedan nervöst på naglarna till dess programmet föreslår en Recovery. Ta bort säkringen för lyset så räcker batteriet längre. Kommer jag i håg rätt fanns ECU-Recovery under "Map Edit"-delen av programmet, det kan dock vara ändrat.

Men jag föreslår att Du börjar med metoden beskriven i länken ovan, funkar inte det får vi gräva vidare. Skriv gärna i denna tråd hur Du löser det eller om Du får fler frågor.

Lycka till - igen:)

Nu lever den igen!!!!

Tack tipsen Roffe.
Det var som sagt bara att läsa på i FAQ:n om hur man räddade upp ECU:n efter fail.

Just min ECU är som du säger en Keihin, då krävdes det att man valde interfacet till "USB --> Serial" istället för COM.

(Auto connect kanske löser detta på de flesta modellerna, även om jag hade provat. Det var dock en sida som avrådde från detta då vissa ECU:er blev tjuriga av det.)

I paniken igår så var vi inte inne i MapEdit, utan i Diagnose dessutom.
Där finns ingen möjlighet att öppna vare sig map eller komma in i Recovery mode.

Väl inne i MapEdit, en map öppnad och "connect" med ovanstående kommunikationsinställningar så gick det som en dans.

Tack ännu en gång!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...