Spänningsbegränsare 1.5V

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Nån som kan sätta ihop ett elschema på hur jag sak få ut 1.5V från 12V för att driva en cykeldator.

Vet inte vad cykeldatorn drar i ström, men det kan inte vara så mycket iom att den drivs av ett knappcellsbatteri i normala fall

Har hört nåt i stil med att en diod drar ned spänningen med ca 1V, sen finns det begränsare på Elfa, 12 till 5V och sen koppla på 3 dioder, så skulle det kunna funka, fast det känns mest som ett fulmeck :)

Något bättre förslag någon?

Leta rätt på en regulator som ger ut 1,5V istället för fulmek :) Det måste finnas på ELFA

+ moms, icke att förglömma :)
Det tycker jag är en bra lösning. Att hänga på tre dioder är ett riktigt fulmeck. Jag kan tänka mig andra lösningar som inte är lika fulmeckiga med zenerdiod istället, men köp regulatorn från ELFA, den låter som gjord för ditt problem.

Vad sägs om 69-847-66 från Elfa? 137:-

Den var ju jättefin :)
fast lite stor, iofs så sa jag inget om storleken.

tror nog att jag måste försöka bygga nåt själv. och jag vet inte hur göra :va
Var inne på Elfa och frågade, men finns bara 12 > 5 V.

Den här då? kostar dock nästan 6 spänn + moms och frakt ...

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=73-067-83

Köp
73-067-83 LM1117MP-1.8 1.8V 800mA LDO 5,71 5,00 4,39 3,27

Fabrikat: National Semiconductor
Typ: LM1117MP-1.8 NOPB

800 mA low drop-regulator
Positiv fast spänningsregulator med lågt spänningsfall i utrymmessnål kapsel.

* Tekniska data
* Dokument
* Bilder
* Information
* Saldo
*

Läs mer
Fabr: NS
Matningsspänning: ≤20 V
Strömförbrukning: 5 mA
Utspänning: 1.8 V
Spänningsfall: 1,2 V
Utström: ≤0,8 A
Polaritet: Positive
Arbetstemperatur: 0...+125 °C
Kapsel: SOT223
Antal per kapsel: 1

Edit: la på direktlänk

Edit2: en bild säger mindre än 10 ord i detta fallet men varför inte:

a27857a0-febe-11dd-86f1-005056b95dfd.jpg

Last edited:
massa text å bild

Sådärja

Kika lite på nåt schema hos Elfa
Fattar jag rätt om jag tar 2 kondingar (rätt sort alltså) och Lm117 matar in 12V på Vin och sen får ut 1.8V på Vout
Verkar ju för simpelt :D

>>Eric

Tänk dock på att den där prytteln blir ruggigt varm, så du måste sätta den på en kylfläns av något slag!

Beror väl lite grand på hur mycket ström som cykeldatorn förbrukar, plus lite grand på lite olika förluster. (tror jag)

men ska komma ihåg det :)

En lysdiod med ca 1,5V drivspänning och ett vanligt seriemotstånd beräknat för lysdiodens maxström (vanligtvis 20mA). Ta ut matningen till cykeldatorn paralellt med lysdioden.

Lysdioden ligger ganska stabilt på samma matningsspänning inom sitt normala matningsströmsområde, och med 20mA ström till detta kommer det inte vara några problem att mata cykeldatorn som lär dra >1mA.

Personligen skulle jag nog köra med batteri i cykeldatorn, brukar ju räcka ett år utan problem hursom.

flummo:spänningsfallet över lysdioden beror helt på strömmen igenom den, så det funakr lika bra som en vanligt spänningsdelare med två motstånd isåfall.

Last edited:
Zenerdioder med så låg spänning finns inte, därav valet lysdiod i mitt tidigare inlägg.

Kul med så många referenser till Elfa (Jobbar extra där när jag inte pluggar/jobbar med annat)

Ta en 73-120-85 LM317 och koppla:
ADJ pinnen till jord
IN till 12 Volt+
OUT till din färddator (1.25 volt vilket är typ samma som ett NiMh batteri)

Mellan Jord och IN är det bra o koppla valfri liten kondensator då sladdarna från batteriet antagligen blir rätt långa och med otur kan kretsen bli instabil (dock inte så troligt).

Annars behövs inga kondensatorer och det kommer inte bli varmt då det är så små strömmar! :tummenupp

Edit:
Testade lite snabbt på en liknande spänningsregulator (hade inga 317 hemma) och utspänningen blir högre än 1.25 Volt om man inte har någon belastning (så är det även om man kopplar på det "riktiga sättet").. Jag rekommenderar att sätta ett litet motstånd mellan Out och Jord för att alltid ha en konstgjord last på spänningsregulatorn... skulle rekommendera mellan 100-500 ohm när vi har så små utspänningar (1-2 volt), annars kan du ta en röd lysdiod (med rätt spänning så nära 1.5 volt som du kan som också kan fungera som den konstgjorda lasten).

200 ohm ger en ström på 6-10 mA (batteriet på motorcykeln borde inte dras ut av det på en väldigt lång tid, dock är det ju fult att den måste dra en onödig ström...)

Last edited:
Kul med så många referenser till Elfa (Jobbar extra där när jag inte pluggar/jobbar med annat)

ADJ pinnen till jord
IN till 12 Volt+

Mellan Jord och IN är det bra o koppla valfri liten kondensator då sladdarna från batteriet antagligen blir rätt långa och med otur kan kretsen bli instabil (dock inte så troligt).

Annars behövs inga motstånd eller kondensatorer och det kommer inte bli varmt då det är så små strömmar! :tummenupp

Elfa rules :Bugar så länge det inte gäller priset :mad:. Letar alltid där först och handlar när jag utvecklar något men vid serietillverkning funkar det tyvärr inte.:huvet

Elfa rules :Bugar så länge det inte gäller priset :mad:. Letar alltid där först och handlar när jag utvecklar något men vid serietillverkning funkar det tyvärr inte.:huvet

Jo det blir ju så när man har 100000 artiklar i lager och de flesta kunder köper 1-2 av varje :näsblod

Men ska du köpa större volymer för serietillverkning så kan du alltid kontakta oss så brukar vi kunna fixa bättre priser! :tummenupp

En lysdiod med ca 1,5V drivspänning och ett vanligt seriemotstånd beräknat för lysdiodens maxström (vanligtvis 20mA). Ta ut matningen till cykeldatorn paralellt med lysdioden.

Lysdioden ligger ganska stabilt på samma matningsspänning inom sitt normala matningsströmsområde, och med 20mA ström till detta kommer det inte vara några problem att mata cykeldatorn som lär dra >1mA.

Nu har du tänkt till :)
Ska ha lite lysdioder och annat smäck i samma byggsats, så en lysdiod sitter som en smäck.
(Tar dioden som skall lysa på displayen, så gör jag 2 flugor på smällen)

ADJ pinnen till jord
IN till 12 Volt+

Annars behövs inga kondensatorer och det kommer inte bli varmt då det är så små strömmar! :tummenupp

Edit:
Testade lite snabbt på en liknande spänningsregulator (hade inga 317 hemma) och utspänningen blir högre än 1.25 Volt om man inte har någon belastning (så är det även om man kopplar på det "riktiga sättet").. Jag rekommenderar att sätta ett litet motstånd mellan Out och Jord för att alltid ha en konstgjord last på spänningsregulatorn... skulle rekommendera mellan 100-500 ohm när vi har så små utspänningar (1-2 volt).

200 ohm ger en ström på 6-10 mA (batteriet på motorcykeln borde inte dras ut av det på en väldigt lång tid, dock är det ju fult att den måste dra en onödig ström...)

Också ett bra svar! måste jag lägga in i minnesbanken :)

Tackar allihopa för svaren :Bugar

>>Eric

Personligen skulle jag nog köra med batteri i cykeldatorn, brukar ju räcka ett år utan problem hursom.

flummo:spänningsfallet över lysdioden beror helt på strömmen igenom den, så det funakr lika bra som en vanligt spänningsdelare med två motstånd isåfall.

Ska bygga in displayen i ett slutet utumme, kan inte byta batteri sen.
Får bara hoppas att displayen inte pajar

Last edited:
Ska ha lite lysdioder och annat smäck i samma byggsats, så en lysdiod sitter som en smäck.
(Tar dioden som skall lysa på displayen, så gör jag 2 flugor på smällen)

Jo för ditt ändamål är det nog enklast att koppla en diod parallellt med cykeldatorn eftersom den drar så extremt lite ström (troligen mycket mindre än 1 mA)

Ska man få ut lite lagom med ström (0.01A - 1A) är spänningsregulator väldigt smidiga!

Ska man ta ut mer än 1 A så börjar man få stora förluster, då ska man börja tänka på switchregulatorer eller färdiga DC-DC omvandlare.

Jo, det händer ibland! Jag har faktiskt tänkt lite till, på att jag hoppas att din mätare inte nollställs (inställning för hjulstorlek etc.) när strömmen stängs av. Jobbigt att ställa in varje gång man ska åka, och att konstant ström till lysdioden kommer tömma batteriet så småningom. (20mA är kanske inte mycket, men det hinner göra av med mycket totalt på en vecka!)

Mata den med ett R20 batteri - lär räcka många år.

Pararellkopplar du 4 st litium r6 batterier så tar batterierna
slut om 20 år eller nått sånt...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back